Hva er svakehetene ved en 9-5 2.2tid estate?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
vector25
Innlegg: 25
Registrert: 21 sep 2007, 10:50
Navn: Espen Larsen
Bil: 9-5 1.9tid Vector.2006mod
Sted: gjøvik

Hva er svakehetene ved en 9-5 2.2tid estate?

Legg inn av vector25 » 21 sep 2007, 10:53

Jeg vurderer å anskaffe meg en 2003 mod 9-5 2.2tid estate. Hva skal jeg se etter når jeg skal kikke på den? Har den noen typiske feil?
håper på tilbakemelding
mvh

Espen

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 21 sep 2007, 11:03

Har ikke all verdens peiling på disse motorene men det er vel en svakhet i at noen dieselslanger som blir morkne. Ingen stor sak men greit å være klar over. Ellers er vel motorene banske så stabile. Blir kanskje litt svak i 9-5 men dette er jo smak og behag.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
vector25
Innlegg: 25
Registrert: 21 sep 2007, 10:50
Navn: Espen Larsen
Bil: 9-5 1.9tid Vector.2006mod
Sted: gjøvik

Legg inn av vector25 » 21 sep 2007, 11:52

Ja jeg er litt redd at den er svak. har hatt en 03 mercedes E320cdi med 204 diesel hk til nå. Tipper det blir en liten nedtur ja. ellers da? rust er vel ikke noe problem på disse? forstilling? automat kasse?
mvh

Espen

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Legg inn av 9-5 » 21 sep 2007, 17:54

Må hive meg på her.
Vurderte selv en 9-5 2,2tid i sommer, helt til jeg fikk prøvekjørt to stykker, en manuell , en automat. Trudde ikke det var sant etter testturen med automaten, måtte prøve en manuell også.
Bilen gikk jo nesten like dårlig som forsvarets gamle MB. Har prøvd 9-3 med samme motoren, mer trøkk der, rart, er jo ikke sååå stor forskjell i vekt. 9-5en min gikk jo som en "rakett" etterpå. Dette er iallefall MIN erfaring.
Ellers er det lite feil på disse bilene. Kakkelstag, håndbrems og sid er ofte gjengangere, billig å fikse.

Brukeravatar
Tor 2.2TiD
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 08 aug 2007, 16:09

Legg inn av Tor 2.2TiD » 21 sep 2007, 23:25

Spander noen lapper i chip'ing så blir motoren sterk den..
Verdt hver eneste krone.
Min 9-3 har en KCR-box, og bilen går som ei kule :wink:
Har ingen negative opplevelser med motoren hvertfall... enda..

Har ellers registrert at tuning av chip er anbefalt fremfor disse
power-boksene da...
Sist redigert av Tor 2.2TiD den 28 sep 2007, 23:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 22 sep 2007, 03:00

Har en kompis som var Opel-mekaniker til ganske nylig, han lurte på om Saab hadde gjort noe med dieselpumpa på denne motoren, for i opel så tålte de ikke trim.... pumpa gikk f****..
En annen ting er at noen har måttet bytte en EGR- ventil, den soter igjen og gir feilmelding. Kan renses, holder en liten stund, må så byttes, denne er visstnok kostbar, typ ca 7-8000.- pluss arbeid, hvis min info er riktig, kjente en som hadde sånn bil, han sa den prisen , og han jobber også på et bilverksted..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 22 sep 2007, 10:55

Gunnar N326 skrev:Har en kompis som var Opel-mekaniker til ganske nylig, han lurte på om Saab hadde gjort noe med dieselpumpa på denne motoren, for i opel så tålte de ikke trim.... pumpa gikk f****..
En annen ting er at noen har måttet bytte en EGR- ventil, den soter igjen og gir feilmelding. Kan renses, holder en liten stund, må så byttes, denne er visstnok kostbar, typ ca 7-8000.- pluss arbeid, hvis min info er riktig, kjente en som hadde sånn bil, han sa den prisen , og han jobber også på et bilverksted..
På en Opel koster den GER ventilen 4500 + arbeid..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Tor 2.2TiD
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 08 aug 2007, 16:09

Legg inn av Tor 2.2TiD » 22 sep 2007, 11:37

Høres ikke bra ut... min har gått med trim i minst 3-4 år..
ingen problem..
Er ingen ekspert men skjønner ikke hvorfor pumpa skal
få problemer.. Forbruket er stort sett det samme, så den
trenger vel ikke levere noe mere...?
Ved normal kjøring vel og bemerke...

De som bruker bilene sine som race-biler etter veiene,
må vel påregne seg noe mere vedlikeholdsutgifter :P

Brukeravatar
vector25
Innlegg: 25
Registrert: 21 sep 2007, 10:50
Navn: Espen Larsen
Bil: 9-5 1.9tid Vector.2006mod
Sted: gjøvik

Legg inn av vector25 » 24 sep 2007, 17:50

Chip trimming har lite med diesel pumpa å gjøre. det en chip gjør er å time innsprøytningen mer optimalt. En original motor er ikke bygget for å yte mest mulig. det ligger mye mer krefter i den enn det som blir hentet ut av fabrikk.
På gamle turbodiesel biler gikk det hardere utover pumpa. dette fordi man regel rett justerte opp trykket i pumpa slik at den skulle gi mer.
Hvis noen av dere har chippet en dieselbil tidligere, så vet dere at den bruker ihverfall ikke mer diesel. det er det jo en grunn til.
mvh

Espen

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

9-5

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 24 sep 2007, 21:22

Hadde jo en 03-95 Tid som hadde godt 270k.Når det gjelder effekt så var den helt grei.I fart så holdt den greit en trimmet Passat tdi org. 115hk og ble litt etter en E46 320D.
Min far har en Tid med kcr-boks.Drar noe voldsomt........Selv med 1700kg med caravan bakpå.Trenger aldri lenger nd en 4.gir nesten uansett hvor bratt..... Så muligheter er det med denne motoren også 8)

Mere effekt,mindre forbruk og mye penere gange....... er jo verdt ca 6oookr det....
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Svar