Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Tore N10
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Lierskogen
Legg inn
av Tore N10 » 29 mar 2004, 18:38
Jeg var uheldlig for en stund siden å fikk sleng på bil og dro ut av veien og rett i en snøfond.
Kunne ikke se at det hadde blitt noe synelig skade, men jeg merker nå en sjelving i rattet på lave hastigheter.
Hva kan dette være - er det noe jeg trenger å gjøre noe med øyeblikkelig eller kan det vente til juli - når jeg skal ha 110.000 km service på bilen ?
Tore N10
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 mar 2004, 19:41
Hei.
Hvis du har skjelving i rattet så bør du nok prøve å finne ut av det før Juli.
Nå vet jo ikke jeg hvor ille det er men hvis du kjører lenge med skjelvingen så sliter det unødvendig mye på hjullager/styreledd etc... og hjullager koster en del på disse bilene våre.
Tor
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Lars E. N378
- 2.0 bar

- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
Legg inn
av Lars E. N378 » 29 mar 2004, 20:44
jeg hadde også risting i rattet, pga en kul på dekket.. det eksploderte på motorvegen, fart: 85 km/t.. farlig!

sjekk det opp! det kan være noe så enkelt som dårlig avbalansering, etter at noen lodd falt av i krasjen din

håper det

sjekk det opp hvertfall, sånt kan bli dyrt med spissing, forstilling, lager osv... ta det ved roten:)
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X
-
wicky
- 1,5 bar

- Innlegg: 360
- Registrert: 30 jan 2004, 01:00
Legg inn
av wicky » 29 mar 2004, 22:09
kan hende du har fått snø i hjulet...en stor stein eller no slikt..skjedde med min..og det blei borte etter en grundig vask..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 29 mar 2004, 23:31
hvis det ikke er en bulk i felgen eller noe sånt. ville jeg nok kostet på meg en forstillingskontroll. er det skjevt blir det fort slitasje på ting
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 30 mar 2004, 08:00
Du kan ha skadet felgen, ikke alltid synlig på alufelgene. Ellers kan det
som sagt være et lodd som har løsnet. En annen vanlig årsak til
vibrasjoner når du kjører alufelg på vinterhjulene, er at det legger seg
dunger med sand og møkk inne i felgen. Dette fører til ubalanse,
alufelger er ekstra utsatt pga sin lave egenvekt.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Tore N10
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Lierskogen
Legg inn
av Tore N10 » 12 apr 2004, 21:03
Fikk satt på sommer dekkene idag - Quad spoke 17".
Nytt bilde kommer !
Dermed så var all skjelvingen jeg hadde i rattet borte.
Tydeligvis så var det nok feilbalanse i ett av fordekkene mine.
Tore N10