Motortyper 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
olenr11
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: 11
Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
Bil: 9000Cs 2,3 T
Sted: Hamardistriktet

Motortyper 9000

Legg inn av olenr11 » 28 sep 2007, 20:11

Kan noen fortelle meg om motortypene, og styresystemene for disse. F.eks: kan jeg benytte Trionic på langmotor fra 91/92? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hva må til for å tilpasse styresystemet i tilfelle?
Kanskje noen kan lage en liste over modellutvalget, og hva som går om hverandre, og hva som eventuelt må tilpasses/byttes.
Sikkert mange med masse kunnskap om dette, og sikkert noen med en link event.
9-5, 9000 2,3T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 sep 2007, 01:10

La inn litt info i FAQ: viewtopic.php?p=114866#114866

Du kan godt montere Trionic på M91-92 men da må du enten skaffe deg dette fra en M93 2.3t (Trionic 5.2) som er bolt on, eller fra en M94-(Trionic5.5) men skal du benytte denne så må du montere 58x-hjul og veivakselgiver noe som krever litt sveising av fester.
Du må selvfølgelig også skaffe deg skjema da ledningsnettene ikke er like pluss at du må skaffe deg passende programvare for den motoren du skal montere dette på.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 sep 2007, 09:27

Det er en prosjekttråd på STCS der det monteres veiv med 58x-hjul i en B202, og borres hull i blokka for sensoren.

Gjør du som Tor sier og lager fester så må de være så solide at de ikke vibrerer. Jeg har hatt det problemet på en gammel 900, vibrasjonene gjorde at boksen ikke klarte å plukke ut signalet fra støyen rundt 3000 o/min, så jeg måtte lage nytt feste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
olenr11
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: 11
Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
Bil: 9000Cs 2,3 T
Sted: Hamardistriktet

Legg inn av olenr11 » 29 sep 2007, 10:49

Takk for innspill!
For meg betyr dette grovt sett at jeg må velge hvor mye arbeid jeg skal legge i det.
Noen som har koblingsskjema til 5.2 og 5.5 for nedlasting , eller kan man like godt bestille Saab-bøkene med det samme?
9-5, 9000 2,3T

Svar