Hva blir min neste oppgradering? tips mottas!!!!
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Hva blir min neste oppgradering? tips mottas!!!!
Har ikke gjort så mye med sabben enda.
får ny tennkasett på tilbakekallingskampanje...har derfor spart litt i forhol til hva jeg hadde tenkt å bruke på bilen, og har tenkt å invistere disse kroene i noe annet kjekkt til bilen.
Har fra før
2,5" cat back eksos
sportsluftfilter
ny tennkasett
hva er neste fornuftige steget.
spare til chip?
Har det noe for seg med større insugsrør (det dem kaller cobra rør?),
har sett Aero innsug til rund 1000kr. er det noe merkbart mer effekt/ raskere spoolup ?
har det noe for seg med oppgraderte stabbstag(Krängningshämmarsats)
når en ikke har oppgradert fjærer og dempere)
Komm gjerne med tips om hvilke oppgraderinger som gir meg mest bang for the bucks... når det gjelder motor og kjøreegenskaper.
får ny tennkasett på tilbakekallingskampanje...har derfor spart litt i forhol til hva jeg hadde tenkt å bruke på bilen, og har tenkt å invistere disse kroene i noe annet kjekkt til bilen.
Har fra før
2,5" cat back eksos
sportsluftfilter
ny tennkasett
hva er neste fornuftige steget.
spare til chip?
Har det noe for seg med større insugsrør (det dem kaller cobra rør?),
har sett Aero innsug til rund 1000kr. er det noe merkbart mer effekt/ raskere spoolup ?
har det noe for seg med oppgraderte stabbstag(Krängningshämmarsats)
når en ikke har oppgradert fjærer og dempere)
Komm gjerne med tips om hvilke oppgraderinger som gir meg mest bang for the bucks... når det gjelder motor og kjøreegenskaper.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Bare sånn for sammenligningsgrunnlagets del; 2.0 eller 2.3?
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
2.L LPT 150HK M01
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
hmm, har tenkt å chippe den...men økonomien tillater det ikke akkurat nå, så det har jeg tenkt å ta til våren. men er det verd å legge ut penger på andre rimligere ting...eller gir det for lite utslag i motor og kjøreegenskaper. For eksempel nå får jeg ny tennkasett gratis på grunn av en recall kampanje hos saab. hvor er disse pengene best anvendt.
nye dempere og fjærer...dyrt.....ny turbo....dyrt ( den er ikke kaputt men bilen har gått 125k så da er det vel snart på tide med et turbo skifte) nye felger og dekk...også dyrt........ da er det ikke så mange alternativer igjen
Forge resikulerende dump
større innsugsrør(cobra rør?)
stivere stabilistator stag
men jeg får se...chip blir det uansett...bare ikke nå...lurer bare på hvor mine penger er best å bruke inntil neste års ferie penger kommer( blir bsr eller maptun)
nye dempere og fjærer...dyrt.....ny turbo....dyrt ( den er ikke kaputt men bilen har gått 125k så da er det vel snart på tide med et turbo skifte) nye felger og dekk...også dyrt........ da er det ikke så mange alternativer igjen
Forge resikulerende dump
større innsugsrør(cobra rør?)
stivere stabilistator stag
men jeg får se...chip blir det uansett...bare ikke nå...lurer bare på hvor mine penger er best å bruke inntil neste års ferie penger kommer( blir bsr eller maptun)
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Om du ikke har større trimmeplaner så skifter du ikke turbo før det er nødvendig. Det er da MANGE biler som orginalturboene holder 300000+km. Men begynner bilen din å slippe ut blårøyk,så bør du nok tenke på turboskifte 
Det du bør tenke på først er om du vil ha en mer sportslig bil. Da bør du gå for litt senking og hardere dempere. Også ville jeg nok ha trimmet bilen før noe annet. Men det er meg
Dumpventiler som slipper ut igjen lufta som er blitt målt inn i motoren, liker T7 motorer med luftmengdemåler veldig dårlig. Så det anbefales ikke. Innsugsrøret inn til turboen gjør en del på responsen, men det merkes nok bedre om bilen allerede er trimmet.
Stivere stabilistator stag vet jeg ikke om du trenger. I allefall ikke før du har planer om banekjøring

Det du bør tenke på først er om du vil ha en mer sportslig bil. Da bør du gå for litt senking og hardere dempere. Også ville jeg nok ha trimmet bilen før noe annet. Men det er meg

Dumpventiler som slipper ut igjen lufta som er blitt målt inn i motoren, liker T7 motorer med luftmengdemåler veldig dårlig. Så det anbefales ikke. Innsugsrøret inn til turboen gjør en del på responsen, men det merkes nok bedre om bilen allerede er trimmet.
Stivere stabilistator stag vet jeg ikke om du trenger. I allefall ikke før du har planer om banekjøring

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Dopus, er du medlem av forumet og har tilgang til medlemssidene?
Denne tråden flyttes nemlig til trimming ganske snart!

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Hva blir min neste oppgradering? tips mottas!!!!
Det jeg vil si gir mest "bang for the bucks" er å bytte til Powerflex foringer på langsgående bærearmer bak. Bytt gjerne de 4 ytre foringene også. Bilen må ha 4 hjulskontroll etterpå, men det har mye å si for kjøreegenskapene. Hvis bilen din trenger det så anbefaler jeg Powerflex foran også, og oppgraderte krengningshemmere/fjærer/dempere/bremser.Dopus skrev:Komm gjerne med tips om hvilke oppgraderinger som gir meg mest bang for the bucks... når det gjelder motor og kjøreegenskaper.
Kjøreegenskapene på min bil ble totalt forvandlet etter disse oppgraderingene.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Hva blir min neste oppgradering? tips mottas!!!!
Forsiktig og optimistisk anslag av pris og arbeidsmengde på overnevnte? Dette er oppgaver anden i gata kan påkle seg uten å sitte igjen med skjegget fullt av postkasser, eller bør det settes bort til mer fagkyndig personell?Kurt N597 skrev:(...)å bytte til Powerflex foringer på langsgående bærearmer bak. Bytt gjerne de 4 ytre foringene også. (...)Powerflex foran også
(Uhemmet trådkupping, tjohei.

'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
takk for alle svar..har blitt en smule klokere...det med foringer hadde jeg ikke tenkt så mye på...tror jeg må ta en liten "resarch" på dette.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Hva blir min neste oppgradering? tips mottas!!!!
Foringer på langsgående bærearmer bak er nok de enkleste. Det får man til selv, men som sagt 4hjulskontroll etterpå.K_Duck N1093 skrev:Forsiktig og optimistisk anslag av pris og arbeidsmengde på overnevnte? Dette er oppgaver anden i gata kan påkle seg uten å sitte igjen med skjegget fullt av postkasser, eller bør det settes bort til mer fagkyndig personell?Kurt N597 skrev:(...)å bytte til Powerflex foringer på langsgående bærearmer bak. Bytt gjerne de 4 ytre foringene også. (...)Powerflex foran også
(Uhemmet trådkupping, tjohei.)
Alle 10 foringene (6 Powerflex) byttet på merkeverksted, be om tilbud, fordi de har fastpris på bytte av foringer. Tror nok det kommer på 8 - 10 000,- i arbeid ordinært.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
chip trim trenger ikke være dyrt! du snakker om å kanskje gå til innkjøp av større innsugsrør, nye stabstag og så videre. dette koster jo sikkert et par tusen stykk..
let etter trimbokser til din bil på svenskeforumet. der kommer det opp trim-bokser til bilen din støtt og stadig, og de ligger stort sett på rett over et par tusen kroner. og det er snakk om bokser fra kjente firmaer som de du nevner selv at du vil kjøpe trim fra.
og hadde jeg vært deg hadde jeg solgt cat backen og kjøpt 3" downpipe i stedet. mindre bråk og bedre for motoren. i hvertfall om du finner deg en chip, for steg 2, 3 og oppover (litt avhengig av firma) er optimalisert for større downpipe som forhindrer mottrykk.
let etter trimbokser til din bil på svenskeforumet. der kommer det opp trim-bokser til bilen din støtt og stadig, og de ligger stort sett på rett over et par tusen kroner. og det er snakk om bokser fra kjente firmaer som de du nevner selv at du vil kjøpe trim fra.
og hadde jeg vært deg hadde jeg solgt cat backen og kjøpt 3" downpipe i stedet. mindre bråk og bedre for motoren. i hvertfall om du finner deg en chip, for steg 2, 3 og oppover (litt avhengig av firma) er optimalisert for større downpipe som forhindrer mottrykk.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s