Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
paal
Legg inn
av paal » 30 mar 2004, 17:13
Etter at jeg kjøpte min 900 t8 - 87, oppdaget jeg at bilen "henger" noe bak på venstre side. Jeg regnet med at dette kom av at fjørene var gamle. Etter å ha byttet dempere og fjører er fortsatt problemet tilstede....
Snakket tidligere i dag med en saab mekaniker fra Drammen og han nevnte at dette kunne skyldes feil høydejustering foran på bilen.
Sjekket ut dette og fant ut at det er en viss forskjell i avstanden fra framhjul til hjulbue fra høyre side til venstre side når bilen står på flatt underlag( høyre maks 2-3cm høyere). At bilen er høyere på høyre side fremme stemmer med at den er lavere på venstre side bak.
Er det noen som veit noe om hvordan man høydejusterer bilen eller hva som kan være feil ?
Mvh
Paal

-
paal
Legg inn
av paal » 30 mar 2004, 22:09
etter en liten brainstorm og en sjekk av framstillingen på bilen, har jeg funnet ut at når bilen er jekket opp er avstanden til fjørskålene opp til fjøra forskjellig(foran). Kan ikke se noen skader, men er det mulig å forandre høyden til fjørskåla?
Har bladd i Haynesboka, men finner ikke noen god løsning....
Er det noe annet som kan justeres så dette blir feil?
Kan feks feil ved bærekulene gjøre at høyden blir feil?
Høyde forskjellen er på ca 1,5 cm fremme og akkurat det samme bak...
hjelp

-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 30 mar 2004, 22:21
Du har ikkje sjekka noko so enkelt som om framfjørene er like longe?
Enkelte skal spare på alt mulig, ergo er fjører frå høggaren eit alternativ for slike...
Ein annan ting som du kan sjekke ut er om fjøra som er på den sida som er for høg sit slikkelig på plass.
-
Lars E. N378
- 2.0 bar

- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
Legg inn
av Lars E. N378 » 30 mar 2004, 22:43
alt slikt er noe jævelskap vettu, samme rullediameter på dekkene ja? bare sånn grunnleggende sjekk
sjekk fjærer, hvordan de står/festes/hviler, samt lengder..
Lykke til

2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X
-
ROAR N135
Legg inn
av ROAR N135 » 31 mar 2004, 07:57
HAR OGSÅ SAMME PROBLEM, JEG HOLDER PÅ Å BYGGER OM TIL VENTILERTE SKIVER FORRAN NO HÅPER DET VIL RETTE SEG.
MEN JEG KOMMER TIL Å FØLGE MED PÅ DETTE PUNGTET SE HVA SOM FEILER BILEN MEN.
DET HAN UMULIG VÆRE FJØRENE FOR DET BLE SÅNN PLUTSELIG ETTER AT JEG VAR UTE MED MOTOREN EN GANG.
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 31 mar 2004, 08:22
Har du nye fjærer så høres det usansynlig ut med forskjellig høyde.
Sjekk likevel, det hender at nye deler også har feil, da har du jo
garanti.
Kan ellers ikke fatte hva som kan bli feil med høydejusteirngen framme
på og 900, du får spørre han der mekanikeren fra Drammen, de er
noen av de beste i landet på SAAB. Kan han høydejustere bilen din
framme, så er vel det verdt sin pris.
Det ligger vel ikke noe i veien for utfjæringen på en av triangellenkene?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 31 mar 2004, 13:23
Og alle foringene i opphenget er bra?? Bare et tips, litt bevegelse i dem kan jo gjøre noen cm ut mot navet.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
paal
Legg inn
av paal » 31 mar 2004, 13:30
takker og bukker for alle tips!
Skal sjekke forstillingen nøye i morra, og gir tilbakemelding så fort jeg finner noe....
Skal også kontakte mekanikeren i Drammen for å få litt klarhet i hva han snakket om angående justering av høyde....
Mvh
paal
-
paal
- Innlegg: 19
- Registrert: 04 apr 2004, 01:00
- Sted: Kongsberg
Legg inn
av paal » 08 apr 2004, 12:46
Har nå fått rettet opp bilen, byttet begge nedre fjørskåler foran, og dette gjorde at bilen var rett igjen.
Skal også ha bilen på en skikkelig sjekk senere i vår, da vinklene på øvre og nedre bærearm kan justeres og kan derfor fortsatt være feil.
Fikk forklaring av mekanikeren fra Drammen om dette og Haynes boka oppgir også vinklene iforhold til feste av bærearmene.
Men hovedproblemet er iallefall løst:D
Paal