PROBLEM LOKALISERT (trenger fortsatt hjelp)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 05 okt 2007, 22:39

Mulig det er noen tulleløsninger med at det går en slange fra et punkt det er vakum og inn på et annet punkt det er vakum. Hvis du sjønner hva jeg mener :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 06 okt 2007, 19:21

altså, hvis det stedet hvor denne slangen egentlig skal inn er opptatt, så er det en plugg/nippel et sted som er ledig. kan ikke skjønne hvorfor det ikke lønner seg å sjekke ut dette først? en helt ledig nippel med vakum er da mer enn nok grunn til å havne på glt... generelle søkemetoder kan jeg jo ta etter jeg vet at alt sitter på sin plass... den hvininga kommer jo mest sannsynlig fra det stedet som helt klart og tydelig er åpent, ikke fra eventuelle sprukne slanger og sånt..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 06 okt 2007, 19:48

Sjønner ikke helt hvorfor bilen skulle gå på GLT pga vakumlekkasje :? min gjør ikke det. Men det er heller ikke så mange nippler som det er vakum i heller. På min er det kun 4 stykker. To i plast og to i metall rett over spjellhuset :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2007, 21:07

Edward N812 skrev:altså, hvis det stedet hvor denne slangen egentlig skal inn er opptatt, så er det en plugg/nippel et sted som er ledig. kan ikke skjønne hvorfor det ikke lønner seg å sjekke ut dette først?
Var litt det som var poenget mitt da, at du må finne den slangen som kanskje ligger løs et sted. Gir ikke glt da, med mindre det er slangen til trykklokka på fordeleren som er løs/mangler (da vil den banke så fort den kommer opp på ca 0,4 bar.)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 07 okt 2007, 14:36

ok, da misforsto jeg helt.. for på 9000 min havner jeg på glt uansett hvor det er lekkasje (så lenge det er et sted på vakumnettet så klart). har vært trykkrør, vakuumslange fra AV, og da så klart også en gang slangen hadde hoppa ut av tt-måleren (samme slangen).

men om jeg allerede har en slange løs, så er det jo liten sannsynlighet for at det er flere løse slanger, fremfor en løs nippel. fordi at for hver løse slange jeg har, får jeg jo en løs nippel/et t-stykke med ledig utgang. det har jo vært en plass til dem alle en gang i tida.

at han trekker falskluft skal være sikkert ja :D går på mellom 1500 og 2000 på tomgang.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 okt 2007, 20:17

Ja, du har ikke en slange som er klipt, har hoppa av et skjøtestykke, t-kors eller noe sånt da, siden det ikke er noen ledige nipler på manifoilen?? Det var derfor jeg ba deg sjekke alle slangene ved å klemme på dem!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 07 okt 2007, 20:31

har sjekka over alle jeg finner mange ganger nå. klemt også ;).. hadde vært greit å hatt noen med samme motoren ved siden av, så vi kunne funnet ut av det..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 07 okt 2007, 22:51

Edward N812 skrev:hadde vært greit å hatt noen med samme motoren ved siden av, så vi kunne funnet ut av det..
Er ikke 900n til brodern din også en T16 da?
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 08 okt 2007, 08:21

jo men der er det fikla litt der og skjønner du...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar