Cruise control
Moderator: Moderatorer
Cruise control
Merket her om dagen at Cruise control`n på min 900 fra 1985 sluttet å virke. Hva kan det være? Har denne en egen sikring?
- Christian N076
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 21 apr 2003, 01:00
- Sted: 1406 SKI
Cruise Control
Interessant tema!
Min '87 900 t16 holder ikke jevn hastighet på cruise-control. Er dette også en mekanisk justeringssak og/eller vakum-problemer. Vil bli glad for tips om dette.....
Min '87 900 t16 holder ikke jevn hastighet på cruise-control. Er dette også en mekanisk justeringssak og/eller vakum-problemer. Vil bli glad for tips om dette.....
Christian N076.
2002 95 Vector
2002 95 Vector
Fartsholder
Min erfaring med min forrige Saab 9000 var at den økte farten etter en bakketopp. Antagelig fordi det er litt treghet i systemet. Varierer farten på flat mark?
Ellers så har jeg vært så lur å kjøpe en ny 9000 med fartsholder som ikke virker
. Jeg pirka ut "set" knappen på enden av hendelen og fant ut at der var det ingen motstand. Hmm. Der var det en metallstang som bare ble trykket inn, men så ble den inne. Dermed kunne ikke fartsholderen aktiveres? Er det noen som har peiling på hva feilen kan være? Mangler det vakuum? Tips om feilsøking mottas med takk.
Ellers så har jeg vært så lur å kjøpe en ny 9000 med fartsholder som ikke virker

- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
Jeg løste utfordingen med ujevn hastighet på cruisekontroll med å bytte gassvaieren da denne var noe slarkete. Bør ha tittehjelp da vaieren går igjennom torpedoveggen og sitter i noen enkle anordninger under luftlokket på dash`en.Min '87 900 t16 holder ikke jevn hastighet på cruise-control. Er dette også en mekanisk justeringssak og/eller vakum-problemer. Vil bli glad for tips om dette.....
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Når det gjeld feilen din Christian N76, ville eg ha sjekka om vaccumet er i orden, er det slik at det sakkar av eller ligg det å rykkjer?
Når det gjeld 9000 so har du eit skille på M95 og nyare, cruicecontrollen på M95-M98 der har en ikkje nokon vaccumdel på same måte som eldre 9k og 900, det fann eg ut no i helga når eg starta feilsøking på gammern sin cc. Feilen på det anlegget var at brytaren som skal vere inntrykkt når kløtsjen er ute ikkje nådde fram til pedalen, med det resultat at cc kobla seg ut heile tia, mao trudde at kløtsjen var inntrykkt heile tia. Må vel få justert kjøtsjpedalen når gammern kjem tilbake, det vert ihvertfall nødreparert med gaffateip og ei stoppskive som vart knekt i to og lagt i hop som ei slags armering, sidan gamlingen skule ut på ein lengre tur...
SET-knappen fungerar vel slik at du trykker på den so skal den kome tilbake til utgongspossisjonen, det er ihvertfall slik både på M95 9k-en og M91 9k-en vi har.
Når det gjeld 9000 so har du eit skille på M95 og nyare, cruicecontrollen på M95-M98 der har en ikkje nokon vaccumdel på same måte som eldre 9k og 900, det fann eg ut no i helga når eg starta feilsøking på gammern sin cc. Feilen på det anlegget var at brytaren som skal vere inntrykkt når kløtsjen er ute ikkje nådde fram til pedalen, med det resultat at cc kobla seg ut heile tia, mao trudde at kløtsjen var inntrykkt heile tia. Må vel få justert kjøtsjpedalen når gammern kjem tilbake, det vert ihvertfall nødreparert med gaffateip og ei stoppskive som vart knekt i to og lagt i hop som ei slags armering, sidan gamlingen skule ut på ein lengre tur...

SET-knappen fungerar vel slik at du trykker på den so skal den kome tilbake til utgongspossisjonen, det er ihvertfall slik både på M95 9k-en og M91 9k-en vi har.
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Når SET knappen ikke fjærer tilbake er det nærliggende å tro at fjæra
som skal returnere knappen mangler eller er ødelagt.
Den nye typen CC som er omtalt kom allerede på M91 på biler med TCS.
Det er ikke pedalen som skal justeres, men bryterne. De sitter på en
holder som er skrudd med to bolter, tror det er 17 eller 18mm. Bare å
løsne, skyve inntil pedalen og skru til.
som skal returnere knappen mangler eller er ødelagt.
Den nye typen CC som er omtalt kom allerede på M91 på biler med TCS.
Det er ikke pedalen som skal justeres, men bryterne. De sitter på en
holder som er skrudd med to bolter, tror det er 17 eller 18mm. Bare å
løsne, skyve inntil pedalen og skru til.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
CC
Takk for tips, folkens. Skal sjekke ut det der med fjær og bryterne under bremse- og klutch pedalene. Men jeg blir litt forvirra; Når gikk CC over fra vakuum kraft til elektrisk? Bilen min er en 9000 CS 2,3 T 92 mod. Den har permanent Traction Control. Ikke særlig avansert, forresten. Og spinner gjør det jo hele tiden når det regner ( noe som er ganske ofte her i Bergen. ) Tror jeg må ha nye dekk som klarer å sitte litt fast i asfalten. 

Tror ikke det er noe vakuumslanger i mitt system, for jeg fant ingen ved pedalene. I Går kikka jeg på de bryterne, og fant samme feilen som mange andre på denne siden; bryteren for clutchen nådde ikke ned. Jeg teipa den opp for å eliminere èn feil, men ingen endring. Det overaskende var at bryterne var utstyrt med påkoblingsmulighet for vakuumslanger, men det var ikke noe koblet på. Kun de elektriske bryterne var tilkoblet. Neste forsøk blir å skifte ut hendelen, for set knappen fjærer ikke tilbake.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: CC
Hvis du har en bil med TCS eller ASR(for biler med automat) antispinnsystem så har du et annet system for CC. CC er da en integrert del av TCS og blir styrt av ETS'n (Electronic Throttle Control), dermed finner du ingen vakumslanger....WW skrev: Når gikk CC over fra vakuum kraft til elektrisk? Bilen min er en 9000 CS 2,3 T 92 mod. Den har permanent Traction Control.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor