Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Legg inn
av HenrikWL » 09 okt 2007, 11:08
Er det noen som vet om den bensinmåleren er logaritmisk eller noe? Den synker fortere og fortere jo nærmere bunnen den er. Jeg kan kjøre i dagesvis på full tank før den kommer ned til tre-kvart tank, men fra kvart tank til tom tank går det knapt nok en dag.
Skal det være slik, eller er det noe weirdness ute og går?

1996 Saab 900 S 2.0i
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 09 okt 2007, 11:46
Jeg har samme problem selv, og har egentlig ikke funnet noen løsning på det. Jeg vet at enkelte har hatt problemer med tempmåleren pga dårlig kontakt bak på instrumentpanelet, og det kan jo være at bensinmålerene lider av samme sykdom. Jeg har tenkt å prøve å teite skruene bakpå der, og se om det hjelper.
Hvis ikke må vel problemet ligge i selve flottøren i tanken, kan jo være at den ikke beveger seg helt slik den skal.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
be_foto N710
- 2.0 bar

- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
-
Kontakt:
Legg inn
av be_foto N710 » 09 okt 2007, 11:49
Jeg og kongerud har akurat samme problem på våre NG900 trur det bare er sån med de bilene. Har hørt en del si at bilen dems er slik.
Veldig iriterende egentlig
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Legg inn
av HenrikWL » 09 okt 2007, 11:52
Det kan jo ha noe med formen på tanken å gjøre også. Jeg vet ikke hvordan formen på tanken på bilen min er, men hvis tverrsnittet av den minker fra toppen og ned, så vil jo bensinnivået synke med økende hastighet.
1996 Saab 900 S 2.0i
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 09 okt 2007, 12:29
Litt avhengig av årsmodell men enkelte kan også justeres med ISAT/Tech2
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 09 okt 2007, 21:02
Har fått inntrykk av at måleren bare er slik.. den gir bare en viss motstand over hvilket nivå den ligger på i tanken.. det går ann og fikse på det dær ved å legge inn et potmeter på signalet i fra måleren og kalibrere dette ved å slikke tanken for og så fylle på en bestemt mengde og justere måleren etter dette.. Veit ikke hviken motstand det er over tråden i måleren, men går jo ann og finne ut..
Og nå snakker jeg og900 og kanskje nedover..
Mvh. Pål
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 09 okt 2007, 21:19
"Alle" bensinmålere jeg har vært borti har samme syndromet... Kan kjøre milevis på full tank, men så er det i prinsippet tomt når den bikker halv...
Så har funnet ut at det lønner seg å kjøre med så full tank som mulig

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Pasient N657 » 10 okt 2007, 00:06
Samme her. Jeg tror det er noe psykisk.
Dvs: Du kjører med full tank, da ser du ikke mye på nåla, for du vet at du har full tank. Men med en gang den kommer under halv, så kiker du mer og mer, for da vet du at det "snart" er på tide og fylle.
Og når du kiker mer og mer, så får du det for deg at tanken tømmes fortere
En liten teori jeg har..
Edit: Innlegg nr 200.
