Toppakning??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Kongerud

Toppakning??

Legg inn av Kongerud » 01 apr 2004, 18:52

Vannet forsvinner ut i eksosen på min 1985 Saab 900 T16. :cry: Da er det vel mest sannsynlig at det er toppakningen som har gått. I den forbindelse trenger jeg noen tips. Noen lur måte og skifte den på... Er jo et styr uten like med kamaksler og sånt på toppen. Eller kan det være helt andre årsaker til at vannet kommer ut i eksosen? Den går bare på tre sylindre med en gang jeg starter, samme om motoren er varm eller kald.

Og eventuelt noen som har tips til et verksted som kan gjøre dette billig. Kanskje det er det billigste å sette bort hele greia?

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 01 apr 2004, 19:32

Det billigste er vel å gjøre det selv, hvis du har litt erfaring med å skru. Det er ikke så vanskelig som du skulle tro skjønner du.

1: Du må være forsiktig med kjedet, så du ikke mister det nedover i motoren, Det løses enkelt med å binde det fast i noe, så det ikke ramler ned.
2: Når du skal montere kjedet igjen, så er det tre punkter du må tenke på. Det er tenningspunktet på veiva, og de to tenningsmerkene på hver av kamakslene. Sett alle på null og monter kjedet.
Hvis du har en haynes verkstedbok, så står det faktisk beskrevet rimelig greit hvordan du skal gå fram for å demontere/montere toppen.
3: du trenger noen nye pakninger. Topppakning såklart, innsugspakning og eksospakning. Skulle ikke være behov for fler enn det.

Det eneste er vel at det tar litt tid, for du må jo skru av en del før du kommer til selve toppen. Men det er bare å ta seg til mot og bruke tida til hjelp. Det er ikke så mye som kan gå galt, bare man tar det med ro og går over alle skruer og tilkoblinger en ekstra gang for sikkerhets skyld. Du lærer jo også en hel del av å gjøre det, hvis du ikke har gjort noe liknende før. :)

Hvis du er usikker på noe, så spør her på forumet, det er en hel del av oss som har vært til bunns i den motoren flere enn en gang vil jeg tro :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Kongerud

Legg inn av Kongerud » 02 apr 2004, 15:27

Ok.. Takk skal du ha. Jeg får prøve da. Skal til å skifte girkasse nå så klarer jeg det bør jeg jo klare toppakningen også. :D

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 02 apr 2004, 21:47

Girkasse er en del enklere, men da har du jo motoren allerede ute :)

Kjør på og fortell hvordan det går :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar