Slepering må byttes, hvilke alternativer har jeg? ng900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Slepering må byttes, hvilke alternativer har jeg? ng900

Legg inn av Henrik N449 » 09 okt 2007, 12:03

Skulle få sletta feilkodene mine på saab, de fikk sletta to, men feilkode 1332 sto igjen.
Slepering må byttes, delenr. 4761417
Han nevnte noe om at tuten ikke virket...
Uansett, delen koster over 1700 kroner, har jeg noen alternativer?
Den skal sitte bak rattet, og skulle gå fint an å bytte selv,
kan noen si meg hvordan jeg får av rattet? (ikke mist fokus på hovedspørsmålet nå, hehe).
På en måte er jeg fornøyd med at saaben min kan si meg akkurat hva som er feil, på en annen måte ikke..

Speedparts hjemmesider er nede for øyeblikket, kan det tenkes jeg finner delen der?
Takknemlig for all hjelp er jeg :)

edit: Snakket med bent nå, de kunne ikke skaffe.
Blir det for dumt å plukke denne biten av en delebil?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 09 okt 2007, 12:08

Det er kanskje ikke så mye hjelp, men sleperingen er den ringen som pinnen fra rattet ligger inn mot, for at du skal få strøm til hornet :)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 okt 2007, 16:31

Sleperingen gir også strøm og signaler til Airbag dersom det er det på bilen.

Når det gjelder å få av rattet er det bare å løsne mutra og dra. Et tips er å ikke skru muttra helt av, men bare løsne den såpass at det er litt å dra på. Hvis ikke er det fort gjort at den plutselig løsner også sitter du der med rattet oppunder haka og en slepering som er bare filler...

Når du monterer sleperingen igjen må du passe på å få den på rett sted, Du må liksom finne midten på den.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 okt 2007, 17:04

1700??? Det er det mest horrible jeg har hørt! Går helt fint å pelle dette av en delebil. Men jeg lurer på hvordan den kan bli defekt?? Hvilken bil gjelder det?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 okt 2007, 18:23

Står vel i Topic at det er NG900.. Har vært borti at den røyk når vi dro av rattet på bilen til BE_foto, men gikk fint å lodde den igjen...

Sjekket pris på ny på SAAB-Huset og mener det var 1400 der, uten at jeg skal si det 100% sikkert... Men var ikke 1700 i alle fall..

Dyrt nok med 1400 da :roll:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 09 okt 2007, 19:26

Viss problemet ditt er at du har ein feilkode på airbag'en, så kan du jukse ved å setja inn ein motstand, men på eige ansvar..... :wink:


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 09 okt 2007, 22:05

1775,- koster den, fryktelig dyrt ja!
Kanskje en bilrekvisitaforhandler har noe sånt...
Hvordan kommer jeg til denne mutteren på rattstammen, altså, hvordan løsner jeg dekselet?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 okt 2007, 22:06

Må nok kjøpes orginal den delen der...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 okt 2007, 22:10

Henrik N449 skrev: Hvordan kommer jeg til denne mutteren på rattstammen, altså, hvordan løsner jeg dekselet?
Skru av airbagmodulen først. En skrue på hver side av rattet, bak hver sin gummipropp. Nå har jo du lysende feillampe fra før, men før airbagen kobles av så må batteriet kobles fra, ellers får man feilkode. Kontakten bak airbagmodulen trekker du bare rett ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 09 okt 2007, 22:56

sitt i passasjerstolen år du demontere. just in case :)
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 09 okt 2007, 23:04

Frode N073 skrev:sitt i passasjerstolen år du demontere. just in case :)
Ingen grunn til det så lenge batteriet er frakoblet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 09 okt 2007, 23:08

Tor N12 skrev:
Frode N073 skrev:sitt i passasjerstolen år du demontere. just in case :)
Ingen grunn til det så lenge batteriet er frakoblet ;)
trodde statisk elektrisitet konne ver nok te at airbagen smalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 09 okt 2007, 23:14

Frode N073 skrev:
trodde statisk elektrisitet konne ver nok te at airbagen smalt.
I såfall bør du være forsiktig med å kjøre med ullgenser på :)

Neida, strengt tatt så skal man jo "lade seg ut" med å ta på jord før man begynner. Airbagsystemene er jo også selvfølgelig lagd mest mulig idiotsikkre så det skal fryktelig mye uflaks til for at den skal kunne smelle, jeg vil tro at det er tilnærmet umulig om batteriet er frakoblet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 09 okt 2007, 23:20

Det er ikke noe problem så lenge batteriet er koblet av, men man skal vente 10-15min etter man har tatt av batteripolen fordi air-bag systemet ofte har et lite back-up strøm system som gjør at air-bagsystemet virker f.eks. hvis du får el-problemer langs veien og så blir påkjørt.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 10 okt 2007, 10:55

Tor N12 skrev:Airbagsystemene er jo også selvfølgelig lagd mest mulig idiotsikkre så det skal fryktelig mye uflaks til for at den skal kunne smelle, jeg vil tro at det er tilnærmet umulig om batteriet er frakoblet.
Men det er jo ingen vits i å ta sjanser - det er tross alt eksplosiver det dreier seg om. ;) Det er ikke veldig knotete å sitte i passasjersetet og skru ut den airbagen, er det vel?
1996 Saab 900 S 2.0i

Svar