Hjelp! Løs slange til motoren..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Hjelp! Løs slange til motoren..

Legg inn av Arnesl N1394 » 10 okt 2007, 19:42

Hjelp..
Hadde vinterforbredelsene på bilen i sted, og fikk plutselig øye på at denne slangen inn på motoren er løs.. (Se bilder). Klarte ikke å feste denne igjen, vet ikke hvor bra den sitter, men min glei ihvertfall bare utigjen.. Og det var litt oljesøl rundt den.. Noen som vet hva denne slangen er til, og om den pakningen den er festet i er vanskelig å bytte? Virket nesten som om det skulle være "mothaker" eller en "krave" på innsiden av motoren/festet..
(Jeg er dum da det gjelder motorer, og kan svært lite, men er villig til å lære :lol: )

Dette gjelder da -00 93 Sugerbilen..

Slangen/pakningen jeg sikter til er ringet rundt med rødt..
Bilde

Bilde
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 okt 2007, 19:45

Det er slangen til veivhusventilasjonen. Svært enkel å skifte, hvemsom helst greier det ;) Det skal være en slags "kant" i enden av den pakningen, som holder denne på plass. Så om gummipakningen til stadighet sklir ut, får du stikke innom Saab e.l. og få tak i en ny. Kan være lurt å få ordnet det nokså raskt tror jeg :)
Sist redigert av Eirik N396 den 10 okt 2007, 19:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 okt 2007, 19:50

Den er til veivhusventilasjonen.

Pluggen har en mothake. Hvis du tar den ut så ser du at den har en hake på den ene sida. For å sette den inn lettest mulig setter du den inn litt skrått med sida med mothaka først. Deretter er det bare å dytte den inn, du må ta i litt (den skal dyttes helt inn til "kragen" på pluggen). Er den treg så kan du ta litt olje på fingeren og smøre på. Pakninga er det bare å plukke ut og sette inn ny, men tviler på at det trengs på en M00. Men sett uansett inn pakninga først og pluggen etterpå, ellers blir det vanskelig.

EDIT: Eirik kom først gitt!

EDIT 2: Ser nå at pakninga ikke sitter som den skal. Ta ut pluggen, sett på plass pakninga, og dytt inn pluggen.
Sist redigert av Ingvar N629 den 10 okt 2007, 19:53, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 okt 2007, 19:53

Ja, om den ikke er slitt (vet ikke helt hva den er utifra bildene) gjør du som Ingvar sier og presser den på plass igjen.

Men jeg har sett mange slike O-ringer hvor mothaken har blitt "spist opp", så jeg tenkte umiddelbart det var det som var problemet ditt. Du får ta en kikk ;)

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 10 okt 2007, 20:53

Oki! Takker for svar!

Da blir det en tur innom Autostrada'n i morra.. Hvis jeg ikke kaster meg over det i kveld og prøver å få den til å sitte som den er .. Er bare litt redd for at det evt. er slitt av deler av pakningen som kan "forsvinne inn i motoren", hvis det er mulig..?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 11 okt 2007, 17:22

nei den "forsvinner" ikkie inn i motoren.. hvis du tar av veintilkåpen det vil si den øvre delen / lokket på motoren (den er som regel svart.) så synes jeg å huske at det ligger et kammer der som veivhusventilasjonen sitter...skulle vel bare være å riste den ut vill jeg tro.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 11 okt 2007, 21:09

Klarte å plukke ut hele pakninga uten at noe falt av den.. Men verkstedet fikk ikke inn ny før i morgen tidlig, så da ble det en liten tur i kveld med modifisert utgave, festet med superlim.. :wink: Funka det også, tror jeg..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Svar