Får ikke kald luft, 9-3 98mod
Moderator: Moderatorer
Får ikke kald luft, 9-3 98mod
Kjøpt meg min første Saab i går =) Men sliter med at selv om varmeapparatet står på kaldeste instilling så blir ikke lufta kald men mer lunken. Ved å skru på AC går temperaturen så vidt ned men ikke skikkelig kald.
Kjørte over fjellet i går og med varmeapparatet på kaldeste instilling u/AC og +2 grader ute måtte jeg ha opp vinduet for å få det sånn passelig kaldt.
Det er ikke veldig varm luft men mer lunken som kommer ut. Ellers fungere resten som det skal og det blir varmere skrur jeg opp varmen.
Kjørte over fjellet i går og med varmeapparatet på kaldeste instilling u/AC og +2 grader ute måtte jeg ha opp vinduet for å få det sånn passelig kaldt.
Det er ikke veldig varm luft men mer lunken som kommer ut. Ellers fungere resten som det skal og det blir varmere skrur jeg opp varmen.
Sist redigert av duffy den 15 okt 2007, 17:53, redigert 2 ganger totalt.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Hvordan virker vrideren til justering av varmen da?
Kan fort være et av de staggene der som enten har løsnet eller som har fått litt slakk i seg. Dermed vil ikke varmespjeldet reguleres riktig.
Dersom du skrur av dekselet i forbrønnen på passasjersida så vil du se staget gå der. I alle fall et sted å begynne.
Kan fort være et av de staggene der som enten har løsnet eller som har fått litt slakk i seg. Dermed vil ikke varmespjeldet reguleres riktig.
Dersom du skrur av dekselet i forbrønnen på passasjersida så vil du se staget gå der. I alle fall et sted å begynne.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
Vrideren virker helt greit, jeg får justert fra kald (lunkne) til varmluft og er greit med motstand hele veien borsett fra et hakk siste delen på varme og kulde siden men virker som skal være slik.
Skal se om jeg får åpna det opp å sett på det etterpå.
Snakka med en kar her og han mente dette var vanlig fordi spjeldet som regulere varmluft fra radiatoren til varmeapparatet aldri ble stengt helt for å sørge for litt ventilasjon gjennom radiatoren hele tiden, noen som veit om dette er tilfelle?
Åssen er temperaturen hos dere andre som har en 9-3 med manuelt klimaanlegg?
Ser også kanskje behovet for å ta en service på aircondition enheten men synes det er merkelig at den levere så mye varme når AC ikke er på.
Skal se om jeg får åpna det opp å sett på det etterpå.
Snakka med en kar her og han mente dette var vanlig fordi spjeldet som regulere varmluft fra radiatoren til varmeapparatet aldri ble stengt helt for å sørge for litt ventilasjon gjennom radiatoren hele tiden, noen som veit om dette er tilfelle?
Åssen er temperaturen hos dere andre som har en 9-3 med manuelt klimaanlegg?
Ser også kanskje behovet for å ta en service på aircondition enheten men synes det er merkelig at den levere så mye varme når AC ikke er på.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Hehe, enkle tingene en ofte glemmer. Men nei, den er ikke inne.
Lufta var ikke kald men lunken når jeg var ute å kjørte med 2+ grader ute så noe som trolig ikke er helt som det skal. Får sjekke om ikke den vaieren er litt slakk og ikke klarer å lukke spjeldet helt, kan jeg samtidig se på den som styrer lufta til de forskjellige dysene for den var veldig tung :/
Lufta var ikke kald men lunken når jeg var ute å kjørte med 2+ grader ute så noe som trolig ikke er helt som det skal. Får sjekke om ikke den vaieren er litt slakk og ikke klarer å lukke spjeldet helt, kan jeg samtidig se på den som styrer lufta til de forskjellige dysene for den var veldig tung :/
Jeg tror jeg har funnet en mulig synder...
Som dere kan se går det en treskrue inn i varmeapparatet akkurat over toppen til reguleringa av varm og kald luft. Kan virke som den går helt opp selv om denne er der men er merker i plastikken etter skruen så en hvis kontakt er det. Den står når bildet blir tatt i posisjon maks varme. Hva evt som er inni varmeapp. som den kanskje også treffer er et mysterium. . Uten at jeg veit mye om hva som skal være inni der ser denne veldig "uroginal" ut.
Siden jeg ikke veit fra hvilken kant denne skruen er skrudd inn å ser ut som veldig mye jobb å demontere varmeapparatet, filte jeg ned litt på plastikken for å se om de få mm er nok til at det blir kald luft. Skal få rapport senere når jeg skal ut å kjøre. Kanskje noen kan bekrefte min teori at denne ikke fulgte med bilen fra fabrikk og evt hvorfor noen har skrudd en treskrue inn der?

Som dere kan se går det en treskrue inn i varmeapparatet akkurat over toppen til reguleringa av varm og kald luft. Kan virke som den går helt opp selv om denne er der men er merker i plastikken etter skruen så en hvis kontakt er det. Den står når bildet blir tatt i posisjon maks varme. Hva evt som er inni varmeapp. som den kanskje også treffer er et mysterium. . Uten at jeg veit mye om hva som skal være inni der ser denne veldig "uroginal" ut.
Siden jeg ikke veit fra hvilken kant denne skruen er skrudd inn å ser ut som veldig mye jobb å demontere varmeapparatet, filte jeg ned litt på plastikken for å se om de få mm er nok til at det blir kald luft. Skal få rapport senere når jeg skal ut å kjøre. Kanskje noen kan bekrefte min teori at denne ikke fulgte med bilen fra fabrikk og evt hvorfor noen har skrudd en treskrue inn der?

Da har jeg kjørt en liten runde og den varme fønvinden er fortsatt der
Så da blir vel neste steg å demotere å prøve å finne ut fra hvilken siden denne skruen er skrudd inn og hva den evt. er i veien for eller har ødelagt.
Noen som har noen erfaring med å demontere i dette området som kan komme med noen tips?

Så da blir vel neste steg å demotere å prøve å finne ut fra hvilken siden denne skruen er skrudd inn og hva den evt. er i veien for eller har ødelagt.
Noen som har noen erfaring med å demontere i dette området som kan komme med noen tips?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Da har jeg demontert litt og fant ut at skrua var skrudd inn fra høyere side inne i ventilasjonskanalen som går til høyere luftdyse. Fjerna skruen helt og virka som alt satt bom fast fortsatt og alt fungerte, men løste desverre ikke problemet med at det ikke kommer kald luft
Virka ikke som den var i direkte konflikt med noe heller.
Noen som har litt mer innsikt i åssen dette spjeldet som regulerer varm/kald luft fungere. Ser spjeldet åpner seg når man skal ha inn kald luft og lukker seg når det skal dra inn varm. Stenger den av for den varme lufta når den går over til kald?

Bilde av skruen

Skruen fjernet
Skjønnte også litt mer åssen mekanismen til regulering av hvor lufta skal gå henn fungere. Noen som veit hva slags "griseri" som er brukt til å smøre med inni der? Skulle kanskje fått en ny omgang for er veldig treg.

Noen som har litt mer innsikt i åssen dette spjeldet som regulerer varm/kald luft fungere. Ser spjeldet åpner seg når man skal ha inn kald luft og lukker seg når det skal dra inn varm. Stenger den av for den varme lufta når den går over til kald?
Bilde av skruen
Skruen fjernet
Skjønnte også litt mer åssen mekanismen til regulering av hvor lufta skal gå henn fungere. Noen som veit hva slags "griseri" som er brukt til å smøre med inni der? Skulle kanskje fått en ny omgang for er veldig treg.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Ikke demonter! Er et mareritt av en annen verden å få inn og ut varmeapparat av disse bilene! Så med mindre det er absolutt SISTE og ENESTE løsning så hadde jeg tenkt meg om mange ganger før jeg gikk på det der i alle fall! Og ja, jeg snakker av erfaring!duffy skrev:Noen som har noen erfaring med å demontere i dette området som kan komme med noen tips?
For meg kan det virke som om problemet litt i det spjeldet i alle fall, kan jo fort være noe plast som er knekt også?

Ikke moro i det hele tatt sånne feil...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
Nei, ble ikke noen demontering da skruen var skrudd inn fra høyere side bak hanskerommet og ikke andre veien.
Men hvis spjeldet kanskje er noe galt med er jo eneste måten å få skifta det og demontere varmapparatet?
Er kanskje mye jobb for lite men irritere meg at det blir så varmt i bilen til tross for at det er kaldt ute, så alternativet blir jo å kjøre med AC på hele tiden og i lengden vil jo det koste penger i form av økt bensinforbruk.
AC må trolig etterfylles hvertfall så skal få fyllt på gass, trykk og vakumtesta det neste uke.
Skal en tur på Saab i morgen å høre om de kanskje har noen råd å komme med.
Men hvis spjeldet kanskje er noe galt med er jo eneste måten å få skifta det og demontere varmapparatet?
Er kanskje mye jobb for lite men irritere meg at det blir så varmt i bilen til tross for at det er kaldt ute, så alternativet blir jo å kjøre med AC på hele tiden og i lengden vil jo det koste penger i form av økt bensinforbruk.
AC må trolig etterfylles hvertfall så skal få fyllt på gass, trykk og vakumtesta det neste uke.
Skal en tur på Saab i morgen å høre om de kanskje har noen råd å komme med.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt: