9-5 Aero 2001 med girkasse og avgass problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

9-5 Aero 2001 med girkasse og avgass problemer

Legg inn av frkristiansen » 14 okt 2007, 16:21

Jeg trenger hjelp !
Jeg har en girkasse som jeg antar har en feil da TCS en slår seg av og det uavhengig av fart og bryter. Den går ikke an å slå på igjen etter at lyset "TCE off" kommer opp. Hvorfor, og hva kan gjøres med det ?

Videre så ble min katalysator og bakre lamdasonde ødelagt i en fartsdomp. "CHECK ENGINE" begynte å lyse, og med en vanlig scanner, leser jeg av at det er feil på lamdasonde og eller katalysator. Begge deler er bytttet med helt nytt, men jeg får fortsatt samme feilen. Hva andre ting kan dette være, bilen går uansett godt, og jeg merker ikke noe til "limp home" funktionen. DI kassetten er av nyeste type, og jeg får inngen andre feil opp.

En siste ting jeg ble i tivil om er om lamdasonde, oksygensensor og syre sensor er samme sak. Uansett så skal jeg i følge SAAB ha korrekt sensor for bakre og fremre, nye begge to. selv om jeg får at den bakre gir en spenning som er out of range i følge scanneren, den ligger på ca 0,96 volt ut, men jeg vet ikke hva den egentlig skal være, når ting er normalt.

all hjelp mottas med takk!
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 okt 2007, 18:45

Flyttar denne til "SAAB Teknisk" då FAQ-delen av forumet ikkje er for spørsmål, då det skal være _svar_ på dei mest stillte spørsmåla som skal ligge der.

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 15 okt 2007, 09:02

Hei

Har bilen orginal styreprogram, til motorstyr?
Da det ev kan väre der problemet ligger med TCS.
Feil àrsm eller programvare.



Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2007, 09:22

Jeg regner med at du slettet feilkodene da du byttet delene? Feilkodene forsvinner jo ikke av seg selv når feilen forsvinner, de må slettes, men det visste du sikkert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 15 okt 2007, 09:43

slettet feilkoden med scanneren ja ! men feilen kom tilbake igjen etter ca 10 mil.
Bilen har ikke originalt styre program, men har fungert fint før dette i minst 10000 mil med det uoriginale...
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 15 okt 2007, 13:39

Hei

Ok, har du sjekket for feilkoder pà ABS sensorer og annet?
Har du normal effekt, altsà samme som för?
Pröv og gjöre bilen strömlös en tid. for og se om TCS lampen slokner da.
Sjekk alle sikringer. angàende Lambdasonde sà er det ikke alle ettermarkeds sonder som fungerer til 100%.
Men har du standard sonder sà burde det fungere, du kanskje har en katalysator som er deffekt, eller en sportmodell.
Jeg utgàr ifra at disse problemene bare har oppstàtt uten at du har byttet elller forandret noe, ettersom du ikke nevner noe om dette.
Men om du har gjort noe feks byttet ut noe eller forandret noe som kan ha noe med disse feilene og gjöre er det lettere om man vet hva og hvordan disse feilene har oppstàtt.
Om du har et open iar filter sà kan du ev pröve og bytte luft mengdemàleren, da denne ogsà kan gi feilkoder pà lambdasonde eller feil blanding.
Dette har selvsagt ingenting med TCS og gjöre.

Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 15 okt 2007, 14:00

jeg hadde race cat og originale lamdasonder, disse ble ødelagt i en fartshump, etter problem fire 90000km(hadde programvaren som var tilpasset dette oppsettet), byttet disse med identiske komponenter, ny identisk race cat og ny original lamdasonde.
Bilen mister ikke noe effekt som er merkbar, kanskje er den målbar, men har ikke mulighet for å måle, leser jeg av øyebliksverdier på alle sensorer på bilen synes disse å være normale. untatt for bank1 senso 2 eller hva det blir for den bakerste sensoren.. som er out of range på spenningen og jeg mener bestemt at jeg fikk opp feilkoden 1320, som egentlig er en feil kode for tennkasett på saabs V6er... problemet er at jeg er i Afghanistan nå, og får ikke sjekket noe mere. Men fortset med å sende inn gode tips, så kommer jeg nærmere en løsning for hver gang.
PS er det forskjell på en lamdasonde og en oksygen sensor eller er dette samme sak ? ellers så fungerer ABS tilfredstillende, og jeg får ingen feil på speedometer eller ABS, heller ingen varsel om at noen av julene ikke triller likt med de andre julene... lampen slukker når jeg gjør den strømløs, men det varer ikke lenge før den kommer opigjen. kan olje mangel på girkassen få tcs lampen til å lyse ?,
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2007, 14:38

frkristiansen skrev:lamdasonde og en oksygen sensor
...er samme sak.

God tid i norsk teig om dagen, med internettilgang og greier?? Slutt på satellittelefon og tre minutter ringetid på julaften... Ja ja velferden kommer seg heldigvis utover i kontingentene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar