9000 motor til RWD bil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

9000 motor til RWD bil

Legg inn av PerI » 21 okt 2007, 00:00

Er det noen som kjenner til noen som har brukt motor fra 9000 (2,3 nyere enn 95) på en bakhjulstrekker?! Jeg lurer på om det er noen RWD gearkasser som passer rett på, eller er det adapterplater som gjelder...
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 okt 2007, 00:02

Det går fint, kassa fra Omega V6 passer 8)

Du finner et par på svenskeforumet som har gjort dette, bla.a en med en ascona og en med sierra om jeg ikke husker feil...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 21 okt 2007, 00:03

hei, leker med tanken selv, og har ikke mye bra å komme med. men jeg har hørt opel omega girkasse passer rett på faktisk.

drømmen er å ha en 9000 av nyere årgang, kjempestrøken og med bahjulstrekk. ellers klin original. hva er dine hensikter? for min del burde jeg vente til jeg har en skikkelig jobb og en del erfaring når det gjelder karosseriarbeid :)
edit: jada, tor kom meg noen sekunder i forkjøpet, hehe.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 21 okt 2007, 00:35

har hørt at calibra 4x4 kassen passer rett på... :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 21 okt 2007, 00:47

ka med den kassen så står i Lotus Omega Carlton? det e vel den samme kassen som står i corvette (av samme årsmodell) meine eg å ha lest.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 21 okt 2007, 05:33

Så i teorien kan du bygge om en 9000 til RWD ved hjelp av opel drivverk?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 21 okt 2007, 10:22

eg har og lest at det går an å bruga drivverk fra Alfa Romeo (4*4). q4 hette det hvis eg ikkje huske feil.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 21 okt 2007, 11:05

Takker for tips! Da høres det ut for at dette kunne gå. Da kan jeg ihvertfall begynne å lete deler og mer info.

Hva dette skal inn i????? Det tør jeg ikke si.... :oops:
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 21 okt 2007, 14:13

Dette er jo et godt utgangspunkt :D
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 21 okt 2007, 15:07

Frode N073 skrev:eg har og lest at det går an å bruga drivverk fra Alfa Romeo (4*4). q4 hette det hvis eg ikkje huske feil.
164 Q4 er nesten bolt-on :P Mener å huske at den har bedre oppheng bak også, som også skal passe etter lettere modifikasjon.
Problemet er at de kun finnes i begrenset antall, dvs prisen er deretter :(
Ellers hadde det nok vært et sånt sett i Østfold nå :P =P~
9³ TurboX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 okt 2007, 15:43

Joachim N370 skrev:
Frode N073 skrev:eg har og lest at det går an å bruga drivverk fra Alfa Romeo (4*4). q4 hette det hvis eg ikkje huske feil.
164 Q4 er nesten bolt-on :P Mener å huske at den har bedre oppheng bak også, som også skal passe etter lettere modifikasjon.
Problemet er at de kun finnes i begrenset antall, dvs prisen er deretter :(
Ellers hadde det nok vært et sånt sett i Østfold nå :P =P~
Bolt on med Alfa-motoren ja.... ingen som enda har klart å parre dette med B234-motoren så vidt jeg vet :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 okt 2007, 17:24

F28 som sitter i Calibra och Vectra 4x4 är en stabil girkasse för trimmade framhjulsdrivna saabar.
MEN fördelningskassa som sitter i dom för 4hjulsdriften är och förblir fruktansvärt vek.
Den tål knappt orginal effekt från en Opel-motor. :(
Det ska visst finnas nån som modifierar den fördelningskassa men det kostar en hel del pengar.
R28 som är motsvarande girkasse för bakhjulsrift sitter i Lotus omega och i Corvette.
Om R28 också sitter i andra Omega vet jag inte.
Det går ju att använda R25 också, men den är betydligt svagare.

Corvette-kassa må overhalas och byggas upp på nytt med delar från Omega-kassa om man tänker använda den.
Dessutom är girkasse-huset sämre stöpt.
Jänkarna bygger inte girkasser lika noga som tyskarna gör...
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 21 okt 2007, 22:56

med andre ord er det fortsatt girkassa fra opel omega V6 som blir både lettest og billigst å få tak i? pluss lettest å ta i bruk?

fördelningskasse = differensial ?

må innrømme at å sette i gang et prosjekt som dette frister så sinnsykt..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 21 okt 2007, 23:04

Edward N812 skrev: fördelningskasse = differensial ?
Fordelingskasse er den som fordeler kreftene mellom fram-, og bakakselen, kan også kalles en senterdiff.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 22 okt 2007, 01:18

Tor N12 skrev:
Joachim N370 skrev:
Frode N073 skrev:eg har og lest at det går an å bruga drivverk fra Alfa Romeo (4*4). q4 hette det hvis eg ikkje huske feil.
164 Q4 er nesten bolt-on :P Mener å huske at den har bedre oppheng bak også, som også skal passe etter lettere modifikasjon.
Problemet er at de kun finnes i begrenset antall, dvs prisen er deretter :(
Ellers hadde det nok vært et sånt sett i Østfold nå :P =P~
Bolt on med Alfa-motoren ja.... ingen som enda har klart å parre dette med B234-motoren så vidt jeg vet :(
Kan være greit at den passer der også ja :oops: Hvordan er det med bakopphenget? Har ikke 164'n MacPherson bak? :)
9³ TurboX

Svar