NG900

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 okt 2007, 09:59

Isdahl N1069 skrev: Kan den konverteres til 2,3 L da?
Mener du at du vil gå ned i motorvolum? Det går sikker fint og sette inn en 2,3L men hva er vitsen? :roll:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 okt 2007, 10:51

Isdahl N1069 skrev:Ene er jo mammas :P og den får jeg ikke gjøre noe med så lenge ikke hun vil selge den, og er lite keen sånn sett på 9000....Så det prosjektet ble jo lagt på is
Det vil si at det eksisterer en prosjekttråd som det aldri blir noe av, fordi det ikke er din bil??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 26 okt 2007, 12:02

skjønte aldri helt den prosjekttråden jeg heller, var jo ikke din bil, men hadde kanskje planer om å kjøpe den? det får jo være det samme.

når det gjelder å konvertere fra 2.5 til 2.3 liter, går jeg ut ifra at du tenker på å bytte motor? eller vil du for eksempel bytte til høyere stempler eller lengre råder?

om du skal hive ut en v6'er av bilen din for å bytte til en motor som er mye mer vanlig, skjønner jeg ikke helt hvorfor du skulle ha kjøpt den v6'eren til å begynne med. det er jo det eneste ved den bilen som skiller den ut fra de aller kjipeste 900'ene.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 okt 2007, 15:11

Ikke köp Ng900 med V6!
Det sitter inte antispinn bara för att det inte ska spinna, det sitter också där för att motorn inte ska belasta girkassa så hårt!
Mitt tips:
Vänta tills du hittar en 2,0 eller 2,3 suger om du inte har råd med turbo!
Dom är lättare att skru på, lättare att finna deler, drar mindre bensin och håller bättre!
Dom är helt enkelt bättre bilar!
Det är min åsikt!
Pappa sålde nyss sin Ng900 från 1995 som gått över 300.000km.
Det enda som blev gjort med den förutom service, forings byte i forstilling och kamkjedjebyte var:
Bytt förarstol till en från en hoggd Og9-3 eftersom den gamla blev så sliten.
Litt rust hade självklart börjat att synas, men inte ille.
Max 5 timmars arbete med slippapper och sprayfärg.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 okt 2007, 16:31

Tar det med i betraktningen :wink: Hadde planer om å kjøpe 9000'en ja, derfor lagde jeg prosjekttråden. Sto jo der at ingen ting var sikkert. Var bare en tanke om hvordan neste bil/prosjekt ble. Kanskje "teit" syntes mange men ja, bytte til 2.3 når 6'ern tar kvelden. Automat og såpass billig gjør jo at jeg ikke taper en formue om det skulle skje noe. 25 lapper er overkommelig.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 26 okt 2007, 17:46

Høres ut som ufornuftig mye arbeid. Man finner lett en 2.0 til ca samme prisen, som helt sikkert er i mye bedre stand. Da har man jo alle fordelene Saab900STCR nevnte.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 okt 2007, 18:59

"Problemet" er vel girkassa.. Finnes litt begrenset antall NG900 med automat, dessverre.... I alle fall til den prisen...

Men personlig tror jeg nok dette er et bedre alternativ:

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... =Minibilde

Nå er jo faktisk motoren overhalt for noen få tusen siden også da, så den bør vel strengt talt gå 100 000 til :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 okt 2007, 21:02

Det är nog inte så "bara å bara" att byta motor från V6 till rad-4.
Det sitter noe som heter motorstyrning i alla dessa bilar.
Den är olika beroende på vilken motor som sitter i bilen.
Nu vet inte jag skilnaden på V6 och rad-4 motorstyrningen, men jag tror att skilnaden är så stor att man måste byta hela motorledningsnettet precis som när man konverterar en Ng900 suger till turbo.
Det betyder att det blir ganska mycket jobb att "bara" byta motor.

Mina 5 cent...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 okt 2007, 22:03

Åssen er det med girkasse da? Passer den over?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 26 okt 2007, 23:02

KongerudN344 skrev:Åssen er det med girkasse da? Passer den over?

Nope...

SDCC selger nye 2.5 v6-motorer og kasser ganske rimelig da...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 27 okt 2007, 04:06

Men se på det i positiv retning, i mitt ståsted. Vil dere ærlig si at det er mye unødvendig arbeid, lærer ingen ting og alt er bare dritt? :P Absolutt ingenting som er bra med denne bilen? Hvorfor produsere en da? :P Er det ikke derfor jeg har kjøpt Saab da, for de fleste sier det er en grei bil å holde vedlike, samt at jeg selv, etter "bare" 4 mnd med bilen, har lært masse nytt som jeg ikke visste fra før. Om noe er mer avansert, er jo det bare å ta seg lengre tid til å bli kjent med problemer som oppstår da. Det må da finnes noe på den bilen som faktisk er lovende, eller tar jeg riv ruskende feil her nå? :?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 27 okt 2007, 07:59

Unødvendig arbeid... Ja.. Men det ser ut som du kanskje liker det og da burde du vel bare gjøre det viss du har tid og penger syns jeg :wink:

Men forall del kjøp NG900 viss du liker den, er ikke så mye som skal til før den ser mye bedre ut :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar