"woblende" og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

"woblende" og900

Legg inn av AndreasE N1216 » 28 okt 2007, 22:14

hei!
har en kompis med en og900 -90 som begynner å oppføre seg forferdelig over 70km/t. har ikke prøvd den selv, men han sier den blir uhondterlig å holde på vegen når man kjører fortere enn 90. det første jeg tenkte på var ubalanserte hjul, men det er utelukket siden han har prøvd flere hjulsett. kan det være spissinga av framhjula, altså at endeleddene er feil justert? han karakteriserer det som at forhjulene vingler og at han nermest mister feste og begynner å plane frem og tilbake som ved aqua planing. det merkelige er at bilen akkurat er blitt eu-godkjent før han kjøpte den. hadde han ikke befunnet seg i sverige hadde jeg prøvd meg litt frem før jeg spurte her om hint.
mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 28 okt 2007, 23:22

Dette hørtest veldig rart ut..

kanskje han har bytta til vinterdekk og ikke dratt til hjula ordentlig? :roll:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 28 okt 2007, 23:36

Sjekk indre gummiforinger på de øvre bærebruene. Det kan føre til slik oppførsel. Merket med nr 6 på dette bildet

Bilde
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 28 okt 2007, 23:47

Hvordan er det å bytte disse? Tenkte å gjøre det på min..
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av AndreasE N1216 » 29 okt 2007, 00:41

ja, de er jo værdt å sjekke. men synes fortsatt det er rart at ikke slikt skulle oppdages ved periodisk kjøretøykontroll. hehe, boltene er nok dradd til skikkelig i og med at samme problem oppstår både ved sommerhjul og vinterhjul. men værdt å sjekke det og, at ikke hjulboltene er for lange f.eks slik at hjula vil henge løst. men på den andre siden ville det bråka mye mer en i dette tilfellet.....

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 29 okt 2007, 11:37

heinrich skrev:Hvordan er det å bytte disse? Tenkte å gjøre det på min..
Du må skru av alu.festet som de sitter i og presse de ut.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 29 okt 2007, 16:12

kan det være spissinga av framhjula, altså at endeleddene er feil justert? han karakteriserer det som at forhjulene vingler og at han nermest mister feste og begynner å plane frem og tilbake som ved aqua planing. det merkelige er at bilen akkurat er blitt eu-godkjent før h
Det første du bør sjekke når det ikke er dekka er spissinga.
Viss den har negativ spising, blir den urolig og vanskelig å kjøre.
Kan vere noen som har skiftet endeledd uten å kontrolere spissinga etterpå.

Mvh. Anders

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av AndreasE N1216 » 29 okt 2007, 17:04

saabanders skrev:
kan det være spissinga av framhjula, altså at endeleddene er feil justert? han karakteriserer det som at forhjulene vingler og at han nermest mister feste og begynner å plane frem og tilbake som ved aqua planing. det merkelige er at bilen akkurat er blitt eu-godkjent før h
Det første du bør sjekke når det ikke er dekka er spissinga.
Viss den har negativ spising, blir den urolig og vanskelig å kjøre.
Kan vere noen som har skiftet endeledd uten å kontrolere spissinga etterpå.

Mvh. Anders
når du sier at spissinga er negativ, mener du da at forhjula svinger inn mot hverandre? vet ikke så mye om slikt, men har for meg at hjula skal svinge ut på en forhjulstrekker!? altså at avstanden mellom felgene er ca 1mm mer i forkant på felgene enn i bakkant?
da rimer forslaget ditt med at spissinga kan være negativ siden problemet forverres ved akselerasjon.

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av saabanders » 29 okt 2007, 17:41

Spissing betyr at felegne er Nærmere hverandre foran, dvs. målet der er mindre enn i bakkant. Skal vel vere 0-2mm, husker ikke, men kan slå opp.
Viss spissengen er negativ, så er avstanden større fremme, og det er det nesten ingen biler som har. Det vanlige er 0-5mm spissing,mindre på forhjulsdrivne, og mer på bakhjulsdrivne. Grunnen til at de fleste biler har spissing er for at de skal bli mer retningsstabile, og for at om der er litt slark,så vil den ved spissing bli "strekt ut " til en side, og ille ligge å vingle frem og tilbake.
Sikkert mange som kan forklare bedre og det finnes sikker masse på forumet og på google.

problemet forverres ved akselerasjon

Dette hadde jeg på min 900t og på den skyldtes det dekkene

Mvh. Anders

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av AndreasE N1216 » 29 okt 2007, 22:41

ok, så avstanden mellom forfelgene skal på en 900 være mer i bakkant enn i forkant, altså positiv. noen som vet nøjaktig hvor mye?
takk så langt saabanders!

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av saabanders » 29 okt 2007, 23:23

Det skal vere 2mm, (+-1mm) målt på felgkanten (størst avstand bak :-))
Sportschassi 1,5 (+-0,5mm)

Lykke til.

Mvh. Anders

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 29 okt 2007, 23:32

Tenkte jeg bare skulle legge ved en tanke. Har en sierra som en bil nr 2. Byttet nettopp begge bakhjulslagerene på denne. Alt var bra ca 5mil, men etter det begynte bilen å vingle/styre selv i høyere hastighet. Feilen min var at de ikke hadde dratt til sentrumsmutteren/låsemutteren som holder navet som dekket er festet på.
Et råd er å se at det ikke er slark i hjulene ut og inn.
Dette hadde du sikkert merket da du byttet om dekker.

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av AndreasE N1216 » 30 okt 2007, 00:51

da skal det nok bli årnings på spissinga!
ja, det med sentrumsmutteren skal jeg også notere på sjekkelista.

forøvrig er den bilen altfor myk ved brå ratting så den svaier gjennom svingene. reaksjonstiden fra man drar i rattet til bilen svinger er laaang. deretter understyrer den volsomt. hva for skavanker snakker vi her? dekktrykket er ok.... ikke er det noen foringer som kakler heller.

movikong

Legg inn av movikong » 30 okt 2007, 11:14

Hvis flere bærekuler er veldig dårlige kan dette kanskje gi lignende symptomer.

Når én bærekule var dårlig på min og900 for en del år siden oppførte den seg litt på samme måten selv om den ikke var så ille som du beskriver her.

Det kan også være de fôringene som Børre N17 snakket om og jeg mener at dette bør/må sjekkes før du begynner med spissing.

Med mindre ett eller flere endeledd har blitt heelt utslitte forandrer ikke spissinga seg mye av seg selv, derimot kan det fort skje at det har blitt feil spissing hvis noen har skrudd på styringa uten å ha hatt full oversikt (har gjort det selv - all begynnelse er vanskelig).

Du kan teste om det er slark i indre eller yttre endeledd på denne måten:

Jekk opp ett forhjul av gangen, ta tak i dekket med hendene klokka 9 og klokka 3 og 'dytt og trekk' og kjenn etter slark. Det skal ikke være mye slark før det blir litt feil, men hvis dette er årsaken til at bilen er så 'sprø' vil det nok være litt på en eller begge sider.

Ellers kan du få et omtrentlig inntrykk av hvordan spissinga er på bilen ved å måle med målebånd. Du må sørge for at du kommer inn under bilen og forhjulene må være normalt belastet (stå på bakken eller en bukk).

Jeg brukte et kritt og merket av 'samme sted' foran og bak på dekket så høyt som mulig og målte så med målebånd. Bruk gjerne god tid og mål flere ganger.
Dette blir ikke veldig nøyaktig, men hvis du f.eks. oppdager at det er 5-6mm forskjell i avstand foran og bak på dekket er spissinga helt bak mål og kan være årsak til problemet.

Det må dog nevnes at hvis endeledd, bærekule eller fôringer i forstillinga er dårlige vil du kunne få forskjellige måleresultater fra gang til gang (etter belastning/bevegelse av forstilling) da dekkene faktisk flytter seg litt p.g.a slarken som da oppstår.

Endeledd (yttre og indre), bærekuler og fôringer bør/må derfor kontrolleres først!

Jeg vil anbefale den som skal skru bilen å kjøpe en reparasjonsmanual og bruke litt tid på å lese det som står i den... der står det meste om hvordan man tester endeledd, bærekuler osv.
Selv om du må ut med noen få hundrelapper på en manual og kanskje litt verktøy blir det ofte veldig mye mindre enn bare én enkel jobb på et verksted (og det er ikke alltid de finner og fixer feilen første gangen).

Lykke til, kom gjerne med kommentarer.

mvh movikong

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 30 okt 2007, 17:31

AndreasE skrev:da skal det nok bli årnings på spissinga!
ja, det med sentrumsmutteren skal jeg også notere på sjekkelista.

forøvrig er den bilen altfor myk ved brå ratting så den svaier gjennom svingene. reaksjonstiden fra man drar i rattet til bilen svinger er laaang. deretter understyrer den volsomt. hva for skavanker snakker vi her? dekktrykket er ok.... ikke er det noen foringer som kakler heller.
Hmm, hvis ingen bærekuler eller endeledd er defekte, så kan dette være gal spissing som andre også sier.
Treg respons tyder på at hjulene peker utover, og ikke innover (spissing) :oops: Ta en laserpenn, eller laservater legg dette mot en planke satt mot dekket på midten og pek fremover på en pappkasse foran hvert hjul. Må avstanden fjern kassene og se hvor laserstrålen treffer mot garasjeveggen lenger bak. Er det samme avstand har du 0mm spissing, er den større så har du et problem som kan beskrive situasjonen.
Justering gjøres først slik at avstanden er lik på lang hold og kort hold (0mm), deretter justerer du på endeleddet med en bladsøker, skru mutteren inntil og juster utover med 1 mm (tilsvarer 2mm spissing).

Obs. For kraftig spissing gjør også bilen vanskelig å kjøre, siden hjulene kjemper mot hverandre og det kan gi ubehagelige øyeblikk (wobling) i hjulspor.. Gir riktignok rask sving respons ikke treg respons som du beskriver.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar