Jeg har akkurat kjøpt meg momentnøkkelen fra Biltema. Noen som har erfaring med den? Testet den akkurat på hjulboltene, og merket at det er veldig lite forskjell på f.eks 40 og 100nm. Skal det være slik, eller burde jeg bytte den inn? Er den til å stole på?
Momentnøkkelen fra Biltema
Moderator: Moderatorer
Momentnøkkelen fra Biltema
Heisann!
Jeg har akkurat kjøpt meg momentnøkkelen fra Biltema. Noen som har erfaring med den? Testet den akkurat på hjulboltene, og merket at det er veldig lite forskjell på f.eks 40 og 100nm. Skal det være slik, eller burde jeg bytte den inn? Er den til å stole på?
Jeg har akkurat kjøpt meg momentnøkkelen fra Biltema. Noen som har erfaring med den? Testet den akkurat på hjulboltene, og merket at det er veldig lite forskjell på f.eks 40 og 100nm. Skal det være slik, eller burde jeg bytte den inn? Er den til å stole på?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg har en sånn, og synes den fungerer bra. Er jo en smal sak å teste, 40 Nm er ca 4 kg belastning med en arm på 1 m, eller ca 8 kg med 0,5 m arm. Tilsvarende er 100 Nm ca 10 kg belastning med 1 m arm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Nei, 10 Nm er 10 Nm.heinrich skrev:det har vel litt med boltene man bruker også..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
jeg velger å tro at om jeg setter en stein på ett bord med 4 hjul under, og denne veier 40 kilo, mot samme inrettning som veier 100 kilo så vil det ikke være så stor forskjell å dytte dette framover...
tror det blir verre å stoppe den igjen
tror det blir verre å stoppe den igjen
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Kan jeg få spørre hva dette har å gjøre med moment på en vektstang å gjøre...? Hvor tungt det er å dytte på et bord med stein på går jo kun på friksjonen på hjulene, og har under ingen omstendigheter sammenheng med hvor mye du må ta i med en momentnøkkel. Som Ingvar sier vil 40nm være ca. 4 kg press med 1m vektstang, og 100nm ca. 10 kg. Hvis du tar steinene dine og henger på stangen skal jeg være enig med deg ParaParADigM N558 skrev:jeg velger å tro at om jeg setter en stein på ett bord med 4 hjul under, og denne veier 40 kilo, mot samme inrettning som veier 100 kilo så vil det ikke være så stor forskjell å dytte dette framover...
tror det blir verre å stoppe den igjen
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Litt har det vel å si? Jeg har vært borti bolter som har vært så trege å dra rundt at det har krevd sine Nm bare å vri rundt. Er dette ting som skal tas høyde for når man kommer så langt inn at man skal stramme? Ideelt sett så burde man jo sørge for at bolten gled lett rundt, men hvis man nå ikke har midler til det?Ingvar N629 skrev:Nei, 10 Nm er 10 Nm.heinrich skrev:det har vel litt med boltene man bruker også..
1996 Saab 900 S 2.0i
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Ja, Nm er jo Nm, ingen vei utenom det. Om boltene er trege eller ikke forandrer jo ikke hvilket moment du strammer med.henrikwl skrev:Litt har det vel å si? Jeg har vært borti bolter som har vært så trege å dra rundt at det har krevd sine Nm bare å vri rundt. Er dette ting som skal tas høyde for når man kommer så langt inn at man skal stramme? Ideelt sett så burde man jo sørge for at bolten gled lett rundt, men hvis man nå ikke har midler til det?Ingvar N629 skrev:Nei, 10 Nm er 10 Nm.heinrich skrev:det har vel litt med boltene man bruker også..
Altså, du merker jo ikke hva momentet på nøkkelen er før den "klikker" når du har fått riktig moment. Når du skrur bolten løst innover har det jo nada betydning om nøkkelen er stilt på 10 eller 1000 Nm for å si det slik, bolten går jo like tregt uansett hva nøkkelen er stilt på.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Jo, men hvis det krever 50Nm bare å dreie bolten rundt, mens den skal strammes med 40Nm helt inne, hvordan mekker man det? Stiller man da momentnøkkelen på 90Nm (50Nm for å dreie + 40Nm som skal strammes)?EdHunter N815 skrev:Ja, Nm er jo Nm, ingen vei utenom det. Om boltene er trege eller ikke forandrer jo ikke hvilket moment du strammer med.henrikwl skrev:Litt har det vel å si? Jeg har vært borti bolter som har vært så trege å dra rundt at det har krevd sine Nm bare å vri rundt. Er dette ting som skal tas høyde for når man kommer så langt inn at man skal stramme? Ideelt sett så burde man jo sørge for at bolten gled lett rundt, men hvis man nå ikke har midler til det?Ingvar N629 skrev: Nei, 10 Nm er 10 Nm.
Altså, du merker jo ikke hva momentet på nøkkelen er før den "klikker" når du har fått riktig moment. Når du skrur bolten løst innover har det jo nada betydning om nøkkelen er stilt på 10 eller 1000 Nm for å si det slik, bolten går jo like tregt uansett hva nøkkelen er stilt på.
1996 Saab 900 S 2.0i
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Da tror jeg at jeg ville forsøkt litt gjengefett, eventuelt rensing og oppfrisskning av gjenger, for om bolten er så treg er det noe veldig galt. Vil aldri i verden få momentet riktig med så trege gjenger, uansett hvordan du stiller nøkkelen. Faren for å ødelegge gjengene (om de ikke allerede er ødelagt) er også veldig stor.henrikwl skrev:Jo, men hvis det krever 50Nm bare å dreie bolten rundt, mens den skal strammes med 40Nm helt inne, hvordan mekker man det? Stiller man da momentnøkkelen på 90Nm (50Nm for å dreie + 40Nm som skal strammes)?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
10 nm er som sagt 10 Nm, uansett. Om du vil unngå problemet med friksjon, så borrer du et tynt hull gjennom bolten i lengderetning, og måler forlengelsen av bolten istedenfor tildragningsmoment. Metoden har faktisk blitt brukt i produksjon, men jeg tviler på at noen gjør det lenger nå da det er mildt sagt lite effektivt og dyrt!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Høres fornuftig ut... Tallene var for øvrig bare eksempler, og ikke en konkret problemstilling jeg har vært utfor.
Selv om jeg hadde noen hjulmuttere på den gamle bilen min som var sabla trege, tror jeg ikke det var snakk om 50Nm akkurat. 
Å borre i bolten og måle forlengelse hørtes ikke ut som en løsning jeg ville valgt.
Bedre å finne roten til problemet da ja.
Å borre i bolten og måle forlengelse hørtes ikke ut som en løsning jeg ville valgt.
1996 Saab 900 S 2.0i
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
jeg mener ingen har svart på spørsmålet til heinrich og henrikwl enda, så jeg prøver å forklare så godt jeg kan.
om du har en bolt som krever 50Nm for å gå rundt, og den bolten skal strammes med 40Nm, er løsningen å slakke på bolten, for så å stramme den med det momentet som kreves. om det kreves mer moment enn riktig tildragningsmoment å få en skrue til å løsne, så er det enten rust/korrosjon som er problemet, eller så har bolten blitt stramma for hardt før. den kan også ha stramma seg selv, mange bolter har en tendens til det.
for å sette det på spissen: om det er sånn at bolten er blitt stramma for hardt, og det må 50Nm eller mer til for å kunne skru den videre, betyr det at den er blitt strammet med nøyaktig 50Nm en gang i tida.
for å berolige dere litt: som regel når du skal dra til en bolt med et tildragningsmoment, så er det en bolt du skal skru inn fra starten av, ikke en som er der fra før. er den der fra før, så er det som sagt bare å løsne den, sørge for at nesten all uønsket friksjon vil oppstå, og skru den inn på nytt med riktig moment.
om du har en bolt som krever 50Nm for å gå rundt, og den bolten skal strammes med 40Nm, er løsningen å slakke på bolten, for så å stramme den med det momentet som kreves. om det kreves mer moment enn riktig tildragningsmoment å få en skrue til å løsne, så er det enten rust/korrosjon som er problemet, eller så har bolten blitt stramma for hardt før. den kan også ha stramma seg selv, mange bolter har en tendens til det.
for å sette det på spissen: om det er sånn at bolten er blitt stramma for hardt, og det må 50Nm eller mer til for å kunne skru den videre, betyr det at den er blitt strammet med nøyaktig 50Nm en gang i tida.
for å berolige dere litt: som regel når du skal dra til en bolt med et tildragningsmoment, så er det en bolt du skal skru inn fra starten av, ikke en som er der fra før. er den der fra før, så er det som sagt bare å løsne den, sørge for at nesten all uønsket friksjon vil oppstå, og skru den inn på nytt med riktig moment.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s



