Ny Bil?
Moderator: Moderatorer
Ny Bil?
Hei, jeg er en gutt på 19 år, og har utorlig lyst på en Saab.
Det blir jo min første bil, men uansett, har ikke tenkt å bruke mer enn 60000kr. Noen som har noe tips om hva jeg burde kjøpe meg, og hvor jeg finner en bra Saab
Det blir jo min første bil, men uansett, har ikke tenkt å bruke mer enn 60000kr. Noen som har noe tips om hva jeg burde kjøpe meg, og hvor jeg finner en bra Saab
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
I din prisklasse er følgende aktuelle:
OG900, 900 opp til 1993
NG900, 900 fra 1994 til 1998
OG900, 9-3 fra 1998 til 2003
9000
Personlig hadde jeg gått for en litt dyrere NG900 enn en billig 9-3. Alle tre er meget driftsikre og fine biler å kjøre. Jeg har hatt min NG900 i snart to år og har vært kjempe fornøyd med den, eneste jeg savner er turbo.
OG900 er kjempefine SAAB'er, men dessverre begynner de å bli gamle og mindre driftsikre enn de nyere. Det er også enkelte deler som har gått ut av produksjon slik at det er litt verre å få tak i deler, men langt fra umulig.
Min første bil var en 1985 OG900 Turbo 16V, og det var en knall bil! Hadde det kjempe artig med bilen, men dessverre så koster det å ha turbo. Lite driftssikker den jeg hadde i alle fall, blei noen girkasser og en motor. Blir fort dyrt. Så hadde jeg hatt det valget igjen så hadde jeg nok valgt noe med mindre motor og heller brukt penger på en nyere bil.
Så jeg vil anbefale deg å kjøpe en så ny bil med så lite km som mulig innenfor den prisklassen du har satt deg. Et annet tips er å sette forsikringen på deg selv, jeg kjørte på mamma sin forsikring de to første åra. Den har jeg nå fått igjen, og vil vel ikke akkurat si at jeg har veldig mye mer penger nå enn da....
Kjøp NG900 er mitt råd
9000 veit jeg for lite om, men er sikkert noen som har noen godord om den her også!
Lykke til!
OG900, 900 opp til 1993
NG900, 900 fra 1994 til 1998
OG900, 9-3 fra 1998 til 2003
9000
Personlig hadde jeg gått for en litt dyrere NG900 enn en billig 9-3. Alle tre er meget driftsikre og fine biler å kjøre. Jeg har hatt min NG900 i snart to år og har vært kjempe fornøyd med den, eneste jeg savner er turbo.
OG900 er kjempefine SAAB'er, men dessverre begynner de å bli gamle og mindre driftsikre enn de nyere. Det er også enkelte deler som har gått ut av produksjon slik at det er litt verre å få tak i deler, men langt fra umulig.
Min første bil var en 1985 OG900 Turbo 16V, og det var en knall bil! Hadde det kjempe artig med bilen, men dessverre så koster det å ha turbo. Lite driftssikker den jeg hadde i alle fall, blei noen girkasser og en motor. Blir fort dyrt. Så hadde jeg hatt det valget igjen så hadde jeg nok valgt noe med mindre motor og heller brukt penger på en nyere bil.
Så jeg vil anbefale deg å kjøpe en så ny bil med så lite km som mulig innenfor den prisklassen du har satt deg. Et annet tips er å sette forsikringen på deg selv, jeg kjørte på mamma sin forsikring de to første åra. Den har jeg nå fått igjen, og vil vel ikke akkurat si at jeg har veldig mye mer penger nå enn da....
Kjøp NG900 er mitt råd

9000 veit jeg for lite om, men er sikkert noen som har noen godord om den her også!
Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Hos if får man ikke spart opp bonus før man er 25 eller noe (eller var det 5 år etter man fikk lappen?).Daniel N683 skrev:Du kan finne en relativt godt utstyrt 9000 til den prisen. Her får du mye komfort for pengene. 9000 er også drifttikre og gjennomprøvde bilder.
9000 er heller ikke en "typisk" ungdomsbil.. så her er forsikringen rimeligere enn f.eks en 1994+ 900 turbo..
Og som Kongerud sier, prøv å få forsikringen på deg selv.. det blir ikke noe bedre om noen år når du bruken enda mere penger på bil og skal ha enda dyrere forsikring - og da skal starte uten bonus
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Da bruker man f. eks Gjensidige i stedet og glemmer IFHenrik N449 skrev:Hos if får man ikke spart opp bonus før man er 25 eller noe (eller var det 5 år etter man fikk lappen?).

Så tips nr 2: Sjekk forsikring flere steder, det er MYE å spare! Sparte over 20 000 på å bytte fra Vesta til Gjensidige

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Gjensidige tilbakebetaler ungdomstillegget om du kjører skadefritt. Det gjelder dersom du er kunde hos dem i hele perioden med ungdomstillegg, og ikke har opphold i mer enn 12 mnd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
dette ble jo en flott forsikringstråd 
for 60000 får du en vanvittig flott 9000. hadde jeg hatt så mye penger til rådighet skulle jeg fader meg kjøpt enda en. jeg har kjørt alle saabene du kan få i den prisklassen utenom OG 9-3, og komforten, sikkerhetsfølelsen og min oppfatning av driftsikkerhet i en 9000 er helt enestående..
veldig lett å gjøre til en morsom bil, veldig lett å trimme, godt utstyrt.
i tillegg er den stor med masse plass (i alle fall cs-karosseriet).

for 60000 får du en vanvittig flott 9000. hadde jeg hatt så mye penger til rådighet skulle jeg fader meg kjøpt enda en. jeg har kjørt alle saabene du kan få i den prisklassen utenom OG 9-3, og komforten, sikkerhetsfølelsen og min oppfatning av driftsikkerhet i en 9000 er helt enestående..
veldig lett å gjøre til en morsom bil, veldig lett å trimme, godt utstyrt.
i tillegg er den stor med masse plass (i alle fall cs-karosseriet).
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Delte meninger:P men NG900 er billigere i drift og slikt. Du finner jo Viggen og Aero styling til den. Du kan også finne herlige seter. hvis det er en turbo motor (noe du MÅ ha
) så er den herlig lett og trimme. Finn deg et godt eksemplar og post den her. Mange her vet hva det er snakk om og kan komme med gode forslag.
Og til slutt. meld deg inn i klubben.
//Johan

Og til slutt. meld deg inn i klubben.
//Johan
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt: