Knakkelyd i framvogna
Moderator: Moderatorer
Knakkelyd i framvogna
Har en 95 900 som gir en knakkelyd i lav fart, gjerne i 1. og 2. gir, ved start og stopp. Ved nedbremsing til full stopp i lyskryss, kommer lyden når jeg slipper bremsepedalen igjen. Det er ikke noe merkbart mer klikking ved sving. Hva kan det være? Drivknuter? Bushinger?
Fikk byttet begge fjærene i februar, er det ikke nærliggende å tro at de gikk over det hele i den forbindelse?
Fikk byttet begge fjærene i februar, er det ikke nærliggende å tro at de gikk over det hele i den forbindelse?
- Petter_N261
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Du meinar vel knekte fjører.Petter_T8 skrev:Min 94 900S hadde en knakkelyd foran, og det var drivknuten på den ene sida som var gåen. Den var særlig tydelig ved stort rattutslag i lav fart.
Har også en mistanke om at demperen(e) foran har knekt.
Er det vanlig på disse bilene siden du også har vært borti det?
På vår M95 900S vi hadde for nokre år sidan var den enden på fjøra som er nedi fjørskåla for å bruke det utrykket knekt, det var vel eit par-tre centimeter som var knekt av,på degge sider framme.
- Petter_N261
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Ja knekte originalfjærer er visst vanlig. Skal legges en eller annen skive mellom når du bytter, så skjer det ikke igjen.
Hvis drivknuten er årsaken til denne lille knakkelyden, er den en effektiv måte å diagnostisere det på nå som jeg uansett skal ut og legge om til sommerdekk? Og er det en enkel jobb å skifte den?
Hvis drivknuten er årsaken til denne lille knakkelyden, er den en effektiv måte å diagnostisere det på nå som jeg uansett skal ut og legge om til sommerdekk? Og er det en enkel jobb å skifte den?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om det er drivknuten skal du køyre i rundingar og høyre etter klakkelyd. Ein visuell kontroll hjelp ikkje på sjølve knuten, men du kan då alltids sjå om gummidamasken er OK, om det er hol i den er det stor sansynligheit for at knuten har fått skade. For å finne ut om sjølve knuten er defekt må en ta ifrå heile greia, og kjenne etter glapp. Merka ihvertfall stor forskjell på ein gammal og ny knute når det vart skifta på ein av 9k-ane her for eit par månadar sidan.TH skrev:Ja knekte originalfjærer er visst vanlig. Skal legges en eller annen skive mellom når du bytter, så skjer det ikke igjen.
Hvis drivknuten er årsaken til denne lille knakkelyden, er den en effektiv måte å diagnostisere det på nå som jeg uansett skal ut og legge om til sommerdekk? Og er det en enkel jobb å skifte den?
Yttre drivknut skifta broderen på ein time på 9k-en sin, skifta også då fjørbein, men det er ikkje mykje ekstra jobb. Spørs kor dreven du er med skruing, og kor mykje en skal plagast...

På gamlingen sin 9k sat boltane i fjørbeina noko heilt sjukt fast, det enda opp med at dei måtte oppvarmast for å få dei av, det brukte vi litt ekstra tid på.
Skal du gjere denne jobben anbefalar ihvertfall eg ei god låsering-tong, det var noko vi plagast litt med, ein eller annen har knabba ein vital del på den tonga, slik at ytterspissen datt av heile tia...

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Tja, du kan nok få større slitasje på saker og ting, evt fare for at saken sluttar å virke. Spørs kor sliten den er, er den slitt sopass at den klonkar veldig mykje er det ikkje bra, er lyden svak er skada ikkje so alvorlig vil eg meine. Meinar å ha høyrt at lydstyrken på klonkelyden er proposjonal med kor mykje glapp det er i knuten.TH skrev:Takk skal du ha, Hjelle. Høres ut som en jobb jeg ikke gidder å gi meg i kast med. Er det helkrise med slitt drivknute? Kan det ødelegge noe annet? Kunne tenkt meg å vente med dette til kjærra skal ha service om ca 5.000 km....
Men er du usikker ville eg ha oppsøkt eit verksted og fått gutta tilå kike på det, det er ikkje ein ting som tek long til å få sjekka ut. Finn du rette verkstedet får du sikkert ein av mekanikarane til å prøve bilen utanfor verkstedet, og han kan sikkert fortelle deg om kutane bør byttast no eller om du kan vente til seinare.
Lykke til.
Har nå sjekket indre og ytre damask, og de er hele og fine. Ikke noe muffens så langt jeg kan se.
Kan lyden fra slitte drivknuter også komme når clutchen er inne siden de tross alt snurrer rundt når hjula er i gang? Synes uansett det er rart at det sier "knakk" når jeg slipper bremsepedalen etter nedbremsing til full stopp.
Kan lyden fra slitte drivknuter også komme når clutchen er inne siden de tross alt snurrer rundt når hjula er i gang? Synes uansett det er rart at det sier "knakk" når jeg slipper bremsepedalen etter nedbremsing til full stopp.
Hadde samme symptomer på min 95-9000 engang.Det viste seg å være nedre bærearm som gnisset mot selve karroseriet trur jeg.Var en garanti jobb så jeg vet ikke helt hva som ble gjort for å utbedre det.iallefall så var det arm/brua som gnisset.Den var byttet like før jeg kjøpte bilen grunnet et ublidt møte med et komlokk 
