Dette med Saabfamilier er et interessant fenomen.
Det ser ut til å smitte om en begynner. Arvelig er det til gangs....
Jeg kommer fra "ei karrig fjellbygd", Tolga i Nord Østerdal.
Der er det en Mazdaforhandler og det ble etterhvert slik at når en byttet bil var det ikke hva man hadde kjøpt, men hvilken farge Mazda det ble spurt etter.
Kun en mann i bygda holdt stand mot denne massesuggesjonen.
MIN FAR! Motorlærer, motorhistoriker, nabo og omgangsvenn med Mazdaforhandleren!
Fattern har kjørt Saab siden Mai 1969 da den første Saab 99 ble innkjøpt ny. Kostet kr. 32.600.- og var en flott bil.
Siden har han vært låst til merket. I 1985 skulle 4 karer fra bygda kjøpe ny bil samtidig og de gikk runden om en masse merker for å velge. Felles prøveturer i Opel, Ford, Mazda etc. endte den gangen med 4 nye Saaber i bygda etter en tøff tur på en vei med mye vasklebrett. Det kan vel nesten sees på som Mazdas største nederlag i bygda gjennom 30 års totaldominans.
I dag er samlingen slik:
1961 Saab 96 2-takt oljetrompet i Ishavsblått.
1970 Saab 99 som er kliss lik 1969 modellen i farger og alt.
1977 Saab 99 som fattern kjøpte ny og som brodern har kjørt i 14 år før han i høst glapp over til Toyota Land Cruiser (Dama hans kjører 9-3).
2001 Saab 9-5 2.3 varebil.
Biler som er eid og solgt:
1973 Saab 99 (objekt hos Tor Nygård nå).
1981 Saab 99 (objekt hos Runar Tollan nå).
1985 Saab 900
1988 Saab 9000 Turbo
Jeg kjører :
Saab 9000CSE 2.3 Turbo 200 hk.
Har eid:
Saab 900 Turbo 1987 modell.
Saab 9000 Turbo 1987 modell (gikk 360' km med samme turbo).
Familie ellers har syntes at Saab var for spesielt interesserte og det har fattern vært helt enig i, for de bilene fortjener godt stell og det er han neggu ikke sikker på om alle har skjønt!
