
boost controll
Moderator: Moderatorer
boost controll
ja, har kjøpt meg boost controller til min saab 9000T 87mod, men det jeg lurer på, vet dere om denne boost controlleren er en erstetter av en annen dings, eller må jeg koble opp nye vakum og trykk slanger? og er der noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal stille inn denne boost controllen elle ei internett side hvor jeg kan finne det ? 

Saab 9000 cd 91mod
Saab 9000T 87mod
Saab 9000T 88 mod
Saab 9000T 87mod
Saab 9000T 88 mod
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Skjønner ikke hva du skal med en ny boost control. Bilen din har jo APC system som funke mye bedre for dette har en tenningsbanksensor. Da styrer elektronikken ladetrykket og du slipper å bekymre deg for at feiltenninger skal gi deg ødelagte stempler o.s.v. 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
hmm. ok hva er en apc? har ikke så mye peiling på turbo, men kjøpte det egentlig for han som hadde bilen før meg hadde brugt en boost controll, og da hadde han skrudd ner wastegaten, og det er ganske vanskelig å komme til wastegaten tenkte jeg det er lige greit og bare kjøpe en boost controll så jeg slapp å stresse med waste gaten., ????
Saab 9000 cd 91mod
Saab 9000T 87mod
Saab 9000T 88 mod
Saab 9000T 87mod
Saab 9000T 88 mod
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
WOW.. Dette høres ut som jallatrim.comVegi skrev:hmm. ok hva er en apc? har ikke så mye peiling på turbo, men kjøpte det egentlig for han som hadde bilen før meg hadde brugt en boost controll, og da hadde han skrudd ner wastegaten, og det er ganske vanskelig å komme til wastegaten tenkte jeg det er lige greit og bare kjøpe en boost controll så jeg slapp å stresse med waste gaten., ????

Ikke juster wastegaten da denne holder kun på grunnladetrykket.
APC systemet er det gode gamle systemet til Saab som justerer opp og ned ladetrykket. Standart gir det så så mye ved det og det turtallet. den beste og tryggeste trimmen er og justere APC boksen (da må det riktignok lodding til.)
APCn har mulighettil og justere ned trykket automatisk hvis noe galt skjer. Den sørger også for riktige signaler til det meste i systemet i motoren.
Ang APC på 9000 kan jeg ikke så mye MEN det kommer i løpet av de neste postene et hylekor som sier akkuratt det samme som meg. Finn APC boksen. Sjekk at denne funker og jsuter den:P
//Johan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
APC er som Johan sier Saab sitt system for å sørge for å holde ladetrykket riktig. APC-boksen ligger oppunder dashbordet på M87 om jeg ikke tar helt feil, du finner den helt på venstre siden under rattet.
Det er vel liten tvil om at den sikreste formen for "hjemmemekk"-trim er å modifisere denne, siden du, som Johan sier, beholder funksjonen som justerer ned ladetrykket ved tenningsbank. Mange monterer også en diode som indikerer ved tenningsbank, slik at justeringen av APC blir optimal.
Meld deg inn i klubben (om det ikke allerede er gjort) så får du tilgang til FAQ, der ligger en grundig beskrivelse av hvordan dette skal gjøres. Har selv en M87 turbo med justert APC (pr. i dag delebil, men snart står motoren i M92'en), og den går som en kule!
Edit: I denne tråden på STCS-forumet kan du lese deg både grønn og blå på informasjon om APC: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=20237
Det er vel liten tvil om at den sikreste formen for "hjemmemekk"-trim er å modifisere denne, siden du, som Johan sier, beholder funksjonen som justerer ned ladetrykket ved tenningsbank. Mange monterer også en diode som indikerer ved tenningsbank, slik at justeringen av APC blir optimal.
Meld deg inn i klubben (om det ikke allerede er gjort) så får du tilgang til FAQ, der ligger en grundig beskrivelse av hvordan dette skal gjøres. Har selv en M87 turbo med justert APC (pr. i dag delebil, men snart står motoren i M92'en), og den går som en kule!

Edit: I denne tråden på STCS-forumet kan du lese deg både grønn og blå på informasjon om APC: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=20237
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1