Hei. har en Ng900, 95'' Turbo. Steg 3 trim.
Bilen bruker ikke olje eller vann, ennå så ryker det godt og lukter ikke godt av eksosen på den. Ryker ikke bare når den er kald, men stort sett heletiden! Og eksosen lukter som om den skulle ha svømt i olje. hmmmm.... Noen som har en formening om hva det kommer av?
Eksos som lukter vondt
Moderator: Moderatorer
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Eksos som lukter vondt
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Vilken färg har röken?
Vit= vatten i förbränningsrummet, möjligen gåen toppackning.
Blå= olja i förbränningsrummet, möjligen gåen toppackning eller turbo som begynner att synge på siste vers.
Svart= uförbrent bensin, motorn går för fett.
Mvh
Vit= vatten i förbränningsrummet, möjligen gåen toppackning.
Blå= olja i förbränningsrummet, möjligen gåen toppackning eller turbo som begynner att synge på siste vers.
Svart= uförbrent bensin, motorn går för fett.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
hmm... oki. Men som sakt bruker den ikke vann eller olje. Byttet plugger i går, de var fine(lyse brune).
Har en følelse av at turbo'n kan ta kvelden....... Noen annen måte å meke det på?
En annen ting som skjer ved fult pådrag er at den trekker ugjevnt, turbotrykket hakker!
Og en annen ting, noen som har tips i forhold til ny turbo? Siden bilen har steg 3, trenger jeg noe bedre turbo? Eller noen som har tips til steder med litt rimligre priser, eller hvor jeg skal lete etter brukt?
Har en følelse av at turbo'n kan ta kvelden....... Noen annen måte å meke det på?
En annen ting som skjer ved fult pådrag er at den trekker ugjevnt, turbotrykket hakker!
Og en annen ting, noen som har tips i forhold til ny turbo? Siden bilen har steg 3, trenger jeg noe bedre turbo? Eller noen som har tips til steder med litt rimligre priser, eller hvor jeg skal lete etter brukt?
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
At den drar ujevnt kan jo komme av f.eks dårlige plugger(viktig at det BARE blir brukt NGK plugger), falskluft, ikke helt god tennkassett, trimming den ikke er glad i, bensinpumpe som ikke leverer nok bensin etc. Vet ikke om sliten wastegate kan føre til slike syntomer, men kanskje Ingvar kan svare på det.
Selv om den ikke bruker merkbart mye olje, så slipper nok turboen forbi noen dråper olje, så den vil lukte "ufint".
Sjekk det Anders nevnte. Det er litt vesentlig i en vurdering.
Om du skal skifte til en annen turbo, så bytt til TD04 15#. Samme som sitter i 9-5 Aero/9-3 viggen og Aero.
Stadig noen til salgs på svenskeforumet om du følger med litt der.
Også anbefales det virkelig bytte av intercooleren du bruker, om den orginale fortsatt sitter der. Den er ikke verdt plasten den er laget av
Edit: For å sjekke om turboen er slitt, så må den monteres av for og kjenne etter evt. slark.
Selv om den ikke bruker merkbart mye olje, så slipper nok turboen forbi noen dråper olje, så den vil lukte "ufint".
Sjekk det Anders nevnte. Det er litt vesentlig i en vurdering.
Om du skal skifte til en annen turbo, så bytt til TD04 15#. Samme som sitter i 9-5 Aero/9-3 viggen og Aero.
Stadig noen til salgs på svenskeforumet om du følger med litt der.
Også anbefales det virkelig bytte av intercooleren du bruker, om den orginale fortsatt sitter der. Den er ikke verdt plasten den er laget av

Edit: For å sjekke om turboen er slitt, så må den monteres av for og kjenne etter evt. slark.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 16 nov 2007, 12:55
- Medlemsnummer: N1212
- Navn: Espen Lysholm
- Bil: 04 9-5 Vector Estate
- Sted: Trondheim