16v topp p? T8 blokk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Parlour

16v topp på T8 blokk?

Legg inn av Parlour » 13 apr 2004, 20:29

Jeg så at det var noen andre her som lurte på om det går an å sette på 16v topp på 8v blokk...og jeg vurderer å gjøre det samme selv. Jeg har som sagt en 900 T8 86-modell. Servopumpa og høyre motorfeste sitter på samme sted som 16v. Men som Mortimer sier, så er det vel ikke så mye annet enn blokka som er likt. Men hvordan vil bilen oppføre seg om jeg bare skifter toppen og det som har med den å gjøre...vil den gå i det hele tatt??? Noen som har peiling?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 14 apr 2004, 06:58

Er det virkelig samme servopumpa som på 16v? På min 8v satt oljetanken på selve pumpa, mens på 16v'n sitter tanken oppe på hjulhuset.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

pumpe

Legg inn av Petter 900 T » 14 apr 2004, 08:35

Gatebilen min er 8v orginalt, den har tanken på hjulhuset, 1987 mod

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 14 apr 2004, 09:04

Du kan jo prøve å bytte og se, men om det går bra vet jeg ærlig talt ikke... Mener å ha hørt at ventilene på 16V toppen tar nedi stemplene på en 8V motor med 8V stempler og råder.
Det er samme plassering på høyre motorfeste på alle uansett 8V eller 16V, men det er den armen som går inn på blokka fra motorfestet pluss det stykket som sitter mellom motorfestet og toppen som er forskjellig fra 8V til 16V. Det er jo en del ting du må skaffe da, så det er nesten enklere å sette i en ferdig 16V motor..
Du trenger følgende ting til konvertering:

Topp
Innsug m dyser
Grenrør
Høyre motorfestearm og mellomstykke mellom den og toppen
Kjede
styreskinner til kjede
Nedre kjededrev (det på veiva)
Fordeler
Ledningsnett med styreboks og alle tilhørende sensorer. (TPS, LMM, Tomgangsregulator osv.)
Luftfilterboksen og de røra som går til turboen

Pluss sikkert litt til.. Det er stort sett bare blokka med dens innhold igjen som jeg ikke er sikker på om går på en 16V. (har aldri prøvd..)
Om du finner ut at du skal bytte over for å se om det går så hadde det vært interresant å hørt resultatet :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 14 apr 2004, 12:46

Jeg tror ikke ventilene vil slå nedi stemplene, tror heller at du vil få større avstand mellom ventiler og stempel enn i en 16v motor. For stemplene i 8V motoren vil gi lavere kompresjon 8.25:1 i steden for 9:1.
Er ikke 100% sikker, har bare lest det på nettet et sted. Du er ikke den første som tenker på å sette en 16v topp på en 8v blokk.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 14 apr 2004, 15:15

Da er det fram tom -85 at tanken for servoolje sitter på pumpa, som sitter i veien for en evt 16v-topp :!:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 14 apr 2004, 15:38

Øyvind skrev:Jeg tror ikke ventilene vil slå nedi stemplene, tror heller at du vil få større avstand mellom ventiler og stempel enn i en 16v motor. For stemplene i 8V motoren vil gi lavere kompresjon 8.25:1 i steden for 9:1.
Det er godt mulig. Jeg mener bare å ha hørt det. Det er jo uthulning på stemplene i en 16v, mens 8v har flate stempeltopper (tilnærmet lik i hvertfall.) Men det kommer jo mye ann på stempelhøyde fra senter av pinne til toppen av stempel osv. Men så kommer et spørsmål til deg igjen øyvind: Blir det lavere komp med 8V råder eller 16V råder med 8V stempler? Jeg mener det at de vil senke kompresjonen med 16V råder. 8V rådene er vel en liten tanke lengre enn 16V rådene? Men det hadde vært interresant om en prøvde for å se :) Så får vi klarhet i det :)

Som sagt er jeg ikke 100% sikker på det allt det jeg sier her, så om det er noen som vet sikkert så er det bare å skyte inn :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 15 apr 2004, 09:34

Jo det er nok rådene som er jokeren her, jeg vet erligtalt ikke jeg heller.
Har hørt at det går ann å bruke 8V stempler i en 16V motor for å senke kompen slik at man kan lade mer, men har ikke hørt noe om råder. Men detter er blir egentlig bare babbel for jeg har jo ikke prøvd, eg kjenner ingen som har det. Men det er jo litt resurser på nettet feks.
http://web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe/16v.htm
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

900S
Innlegg: 28
Registrert: 19 apr 2004, 01:00
Sted: Trollhättan Sverige

Legg inn av 900S » 19 apr 2004, 21:11

Det är samma råder i 16v och 8v. Det finns 4 olika turbo kolvar: T8 81, T8 82-89, T16 84-86 och T16 86-93. Om man har T8 APC kolvar och 16v topp 86-93 så blir kompresionsförhållandet nästan exakt 9:1(samma som std T16).
900S -919000CD 2.0i -92900T8900i -88

Svar