Montering av nytt oljerør til turbo, 9000 2,3T M91

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Montering av nytt oljerør til turbo, 9000 2,3T M91

Legg inn av EdHunter N815 » 20 nov 2007, 23:47

Jeg har kjøpt meg et sprellende nytt oljerør til turboen, da det gamle sprakk med det resultat at oljen havnet på asfalten...

I alle fall; Det nye har ingen form for flens eller lignende på turboenden av røret. Noen som vet om jeg må anskaffe flenseverktøy, eller finnes det en annen løsning?

Her er tegning av greiene: Bilde

Det som er problemet er altså at selve røret ikke har noen flens, så mutteren (del 7) ikke holder igjen røret når den skrus fast. Jeg ser for meg at det skal være en flens ytterst der som holder tetningen (del 8 ) fast på røret, men det er jo dumt å begynne å flense det nye røret før jeg er sikker.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Jørgen N1032
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 464
Registrert: 01 mai 2007, 13:03
Medlemsnummer: N1032
Navn: Jørgen Kvandal
Bil: 9-5 2,0 t Estate
Sted: Strømmen

Legg inn av Jørgen N1032 » 21 nov 2007, 00:20

Det er ikke som på vannrør? at del 8 passer utenpå røret og når du skrur til vil den presse seg på røret. Syns det ser slik ut på tegningen.
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 21 nov 2007, 00:27

Meinar det er slik som jørgen seier her ja. E da kje da der so vert kalla snittringskobling eller noko i den dur?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 21 nov 2007, 00:51

Takker for svar, satser på at dere har rett. Er bare litt nervøs for å gjøre dette feil, tviler på at turboen tåler å miste oljetrykket en gang til... :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 21 nov 2007, 02:33

Nr 8 på tegningen er vel en kon ja, lignende slik det blir på et gassrør...
Styrer med DAB og AUX

Svar