Trionic 5
Moderator: Moderatorer
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Trionic 5
Noen som vet hvor trykkvakta på en trionic 5 er? Kjenner systemet litt for dårlig og lurte derfor på hvordan dette egentlig fungerer. Hvor får bilen impulser fra som sier at nå er max turbotrykk nådd og dermed kutter den? Det må jo sitte en mekanisk del som sier fra om dette et sted som det går an å lure? Har problemer med at bilen kutter ved litt for lavt trykk.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
På trionic 5 så er det en mapsensor. Det er den som forteller hjernen hvor mye trykk det er i plenumkammeret.. Det er da hjernens oppgave å begrense turbotrykket via magnetventilen hvis det er for høyt.
Jeg vet ikke hvor denne sitter på en 95 modell 900, men på 9000 sitter den oppe til venstre over motoren (på torpedoveggen)
Den er sort, firkantet (ca 3x7cm) og har en plugg med tre ledninger som går inn på den, pluss en vakuumslange. Det er somregel ett blått merke på toppen av sensoren også.
Det går nok desverre ikke å justere eller tulle med den sensoren, så du må nok inn i programmet på styreboksen for å justere trykket. Hvis du da ikke fikser en bløderventil(blåkran) på den vakuumslangen som går inn på mapsensoren slik at den tror det er mindre trykk enn det egentlig er... Men det er absolutt ikke å anbefale da det vil forstyrre en del annet. Map sensoren rapporterer jo trykket i plenumkammeret inn til styreenheten som bestemmer bensinmengde i forhold til trykk. Hvis du kjører på med blåkran vil jo hjernen tro det er mindre trykk enn det er og igjen gi for lite bensin... Det er en balanse i det hele som ikke bør forstyrres av andre enn de som har riktig peiling på det de driver med...
Jeg vet ikke hvor denne sitter på en 95 modell 900, men på 9000 sitter den oppe til venstre over motoren (på torpedoveggen)
Den er sort, firkantet (ca 3x7cm) og har en plugg med tre ledninger som går inn på den, pluss en vakuumslange. Det er somregel ett blått merke på toppen av sensoren også.
Det går nok desverre ikke å justere eller tulle med den sensoren, så du må nok inn i programmet på styreboksen for å justere trykket. Hvis du da ikke fikser en bløderventil(blåkran) på den vakuumslangen som går inn på mapsensoren slik at den tror det er mindre trykk enn det egentlig er... Men det er absolutt ikke å anbefale da det vil forstyrre en del annet. Map sensoren rapporterer jo trykket i plenumkammeret inn til styreenheten som bestemmer bensinmengde i forhold til trykk. Hvis du kjører på med blåkran vil jo hjernen tro det er mindre trykk enn det er og igjen gi for lite bensin... Det er en balanse i det hele som ikke bør forstyrres av andre enn de som har riktig peiling på det de driver med...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
Originalt sitter det 2,5 bars mapsensor på alle trionic-biler. Hvis man regner med at atmosfæretrykket er 1 bar, så blir det igjen 1,5 bar ladetrykk før det blir stopp. 3 bars mapsensor = 2 bar ladetrykk...sånn ca da.
MAP betyr forresten Manifold Absolute Pressure. Hørt at det sitter sånne morsomme på de første Audi S4, ellers er de vel å få tak i hos trimsjappene!

MAP betyr forresten Manifold Absolute Pressure. Hørt at det sitter sånne morsomme på de første Audi S4, ellers er de vel å få tak i hos trimsjappene!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
9-3'n svinger faktisk opp i 1,7 bar innimellom, og trykket har vært litt jojo i det siste, undres om jeg ikke må sjekke om Map'en er kass.
Dette iflg Speedparts trykkmåler da, burde vel få sjekka med en væskefylt en. Noen som veit om noen som selger sånne?
Dette iflg Speedparts trykkmåler da, burde vel få sjekka med en væskefylt en. Noen som veit om noen som selger sånne?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Lurer på om ikkje Tess har slike. Sjekk http://www.tess.no for nærmaste forhandlar.Rune N35 skrev:9-3'n svinger faktisk opp i 1,7 bar innimellom, og trykket har vært litt jojo i det siste, undres om jeg ikke må sjekke om Map'en er kass.
Dette iflg Speedparts trykkmåler da, burde vel få sjekka med en væskefylt en. Noen som veit om noen som selger sånne?
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Tess selger sånne ja! koster noen hundrelapper, men du må kjøpe med noen koblinger som passer innpå siliconeslangen. kommer vel på rundt 300 eller noe..Rune N35 skrev:9-3'n svinger faktisk opp i 1,7 bar innimellom, og trykket har vært litt jojo i det siste, undres om jeg ikke må sjekke om Map'en er kass.
Dette iflg Speedparts trykkmåler da, burde vel få sjekka med en væskefylt en. Noen som veit om noen som selger sånne?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*