Bytte olje på girkasse.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Bytte olje på girkasse.

Legg inn av Terra N837 » 19 nov 2007, 23:31

Hallais folkens :)

Spørsmålet mitt er i forbindelse med at jeg for en tid siden skulle ha verkstedet her oppe på svalbard til å bytte girkasseolja mi.
Da jeg fikk bilen tilbake sa de at olja kunne de ikke bytte pga. at de ikke hadde spesialverktøyet som trengtes for å få bytta olje :evil:

Er det noen her som har peiling på dette?
Gi meg gjerne en link til hvordan dette evt. spesialverktøyet ser ut, hvis dere vet om en :wink:

Mvh

Anders
Mazda 6
VW Polo

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 19 nov 2007, 23:59

Trenger en løftebukk eller noe som får bilen opp av bakken.
En 8mm umbraco og en 10 mm fast nøkkel.
Ett eller annet til og tappe av ca 1.8 liter olje.
Papir til og tørke av drit og eventuellt spon fra tappepluggen.
En 8mm umbraco med lang forlenger til og åpne påfyllingspluggen.ligger rett under batteriet.
En trakt til og fylle på ca 1.8 liter olje(helst original selvsagt)
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 nov 2007, 01:02

saab9000aero skrev:Trenger en løftebukk eller noe som får bilen opp av bakken.
En 8mm umbraco og en 10 mm fast nøkkel.
Ett eller annet til og tappe av ca 1.8 liter olje.
Papir til og tørke av drit og eventuellt spon fra tappepluggen.
En 8mm umbraco med lang forlenger til og åpne påfyllingspluggen.ligger rett under batteriet.
En trakt til og fylle på ca 1.8 liter olje(helst original selvsagt)
Blir dette det samme på automat? Er det filter på automatkassene?
Styrer med DAB og AUX

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 20 nov 2007, 01:14

ikke det samme på automat nei.langt ifra
Heller ingen filter.
Men du trenger ca 8 liter for å gjøre et skikkeligt skift.spyler gjennom oljekjøler og converter.trenger litt mere utstyr da ja.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 nov 2007, 14:35

saab9000aero skrev:ikke det samme på automat nei.langt ifra
Heller ingen filter.
Men du trenger ca 8 liter for å gjøre et skikkeligt skift.spyler gjennom oljekjøler og converter.trenger litt mere utstyr da ja.
Det er greit nok, men hvilket verktøy trenger jeg? Er det samme prosedyre på å fylle olje på den?
Styrer med DAB og AUX

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 20 nov 2007, 16:55

trenger en 24mm fastnøkkel til og tappe den og påfylling skjer gjennom peilepinnen.lykke til
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 nov 2007, 19:24

Ellers kan det være greit å opplyse om at 1.8 liter er det du treng om du fyller på olje av same type som den som har vore på kassa.
Skal en bytte oljetype er det anbefalt å skylle gjennom kassa med ytterligare to oljeskift, slik at den totale oljemengda en då treng er ca. 5.5 liter.

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 20 nov 2007, 19:24

Takk for ett meget klart svar :D
Da forstår jeg ikke hvorfor de på verkstedet sa at de trengte spesialverktøy for å lufte girkassa :roll:
Glemte og å si at jeg har manuell kasse :roll:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 nov 2007, 21:12

Terra N837 skrev:Da forstår jeg ikke hvorfor de på verkstedet sa at de trengte spesialverktøy for å lufte girkassa :roll:
Hvis du har bedt dem lufte girkassen kan jeg godt forstå at de ble litt i villrede... :lol:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 20 nov 2007, 21:24

EdHunter N815 skrev:
Terra N837 skrev:Da forstår jeg ikke hvorfor de på verkstedet sa at de trengte spesialverktøy for å lufte girkassa :roll:
Hvis du har bedt dem lufte girkassen kan jeg godt forstå at de ble litt i villrede... :lol:
:lol: :lol: :lol:
Hehe, nei helt borte vekk er jeg ikke enda :lol:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 21 nov 2007, 00:33

Jeg kan tilføye at automatkassen på 9-5 1998 mod. skal ha 3,2 liter olje dersom man kun tapper av og fyller på ny.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 21 nov 2007, 08:13

ottorasmussen N242 skrev:Jeg kan tilføye at automatkassen på 9-5 1998 mod. skal ha 3,2 liter olje dersom man kun tapper av og fyller på ny.
hvis du gjør det på den enkle måten ja.men skal du gjøre det skikkeligt går det ca 8 liter.da kan du si at du har skiftet automatolje
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 21 nov 2007, 12:53

saab9000aero skrev:
ottorasmussen N242 skrev:Jeg kan tilføye at automatkassen på 9-5 1998 mod. skal ha 3,2 liter olje dersom man kun tapper av og fyller på ny.
hvis du gjør det på den enkle måten ja.men skal du gjøre det skikkeligt går det ca 8 liter.da kan du si at du har skiftet automatolje
Men skal jeg bytte med en gang den andre gangen, eller kjøre en ukes tid først?
Styrer med DAB og AUX

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 21 nov 2007, 14:06

han sier at den kun skal stå på tomgang til det ikke er mere girolje igjen, man trenger ikke kjøre... :)
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 nov 2007, 14:29

Jørgen N237 skrev:
saab9000aero skrev:
ottorasmussen N242 skrev:Jeg kan tilføye at automatkassen på 9-5 1998 mod. skal ha 3,2 liter olje dersom man kun tapper av og fyller på ny.
hvis du gjør det på den enkle måten ja.men skal du gjøre det skikkeligt går det ca 8 liter.da kan du si at du har skiftet automatolje
Men skal jeg bytte med en gang den andre gangen, eller kjøre en ukes tid først?
Det er vel spyling av kassa det er snakk om, en pumpar mao olje gjennom systemet medan bilen går, på den måten får en bytta oljen som er i converter og oljekjølar i tillegg til den olja som måtte befinne seg i sjølve girkasa. Heile greia skjer i ein operasjon, når rein olje kjem ut ifrå oljekjølaren stoppar en motoren og koplar til att slangen. Deretter sjekkar en nivået på oljen og tappar av evt fyl på til rett nivå.

Svar