Turbo Konvertering eller bytting av motor?
Moderator: Moderatorer
Turbo Konvertering eller bytting av motor?
Hei, jeg vet at det sikkert er masse threads om dette, men jeg lurerfremdeles på dette. Jeg vet at det lønner seg å bytte motor, fremfor å turbokonvertere, men er det noen her som har turbokonvertert en 9-3 suger med 2.0l fra 98 - 01? eller noen som har byttet motor? hvor er det best å få tak i deler eller bestille motor?
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
Det er vel bytte mottor som er tingen. Det er flere som har gjort det. Er vel greiest å få tak i mottor fra våre svenske venner
eller er det jo noen firmar i norge som importerer det da.
Vet att blant annet att Importex skaffer motorer. Det går jo ann å prøve og kontakte dem. Se på den linken under.
viewtopic.php?t=15472

Vet att blant annet att Importex skaffer motorer. Det går jo ann å prøve og kontakte dem. Se på den linken under.
viewtopic.php?t=15472
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Motor er nok ikke så vanskelig og skaffe om du følger med litt på svenskeforumet. Husk at du også må ha ledningsnett.
Men det beste er kanskje en komplett delebil, eller kjøp av en turbobil
Men det beste er kanskje en komplett delebil, eller kjøp av en turbobil

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Nu pratar vi att turbokonvertera en Og9-3!
Även om det inte är plankeköring att göra det på en Ng900 så är det ännu värre att göra det på en Og9-3.
Hur mycket har du tänkt lägga i detta projekt?
En bra motor, 5-10.000kr
Motorstyrning, 5-15.000kr
Värre clutsj, 5.000kr
Mappning av motorstyrningen, 5-10.000kr
Sen tillkommer det alltid något.
Bara något att tänka på...
Mvh
Även om det inte är plankeköring att göra det på en Ng900 så är det ännu värre att göra det på en Og9-3.
Hur mycket har du tänkt lägga i detta projekt?
En bra motor, 5-10.000kr
Motorstyrning, 5-15.000kr
Värre clutsj, 5.000kr
Mappning av motorstyrningen, 5-10.000kr
Sen tillkommer det alltid något.
Bara något att tänka på...
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Men Anders:
Hvorfor er det vanskeligere å konvertere en 9-3?? Hvis han skaffer seg en turbomotor og ledningsnett fra samme årsmodell evt komplett delebil, er det ikke kurrant å få det til da?
Kjenner for lite til 9-3 (den gule kjenner jeg jo men der er det jo ikke noe som er standard)
Hvorfor er det vanskeligere å konvertere en 9-3?? Hvis han skaffer seg en turbomotor og ledningsnett fra samme årsmodell evt komplett delebil, er det ikke kurrant å få det til da?
Kjenner for lite til 9-3 (den gule kjenner jeg jo men der er det jo ikke noe som er standard)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
er ikke så vanskelig og bytte motor fra i til turbo i 9-3. trenger komplett ledningsnett til turbomotoren og motorstyringsboks og og legge opp ledning til magnetventil vist du vil ha det. crossflow ic passer på 9-3 men da må du ha riktige ic slanger. sikkert glømt noe.. må vel ha litt hjelp med tec 2 for og gifte til saker og ting. Trenger fremre eksosrør med katalysator og. Det passer mot det originale eksosanlegget som 2.0i har.
dette er kun om du kjøper en 154hk t5 motor. er nok værre med en 150hk t7 motor da den har annen motorstyring.
dette er kun om du kjøper en 154hk t5 motor. er nok værre med en 150hk t7 motor da den har annen motorstyring.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Nu ska jag inte säga att jag har rätt.Tor N12 skrev:Men Anders:
Hvorfor er det vanskeligere å konvertere en 9-3?? Hvis han skaffer seg en turbomotor og ledningsnett fra samme årsmodell evt komplett delebil, er det ikke kurrant å få det til da?
Kjenner for lite til 9-3 (den gule kjenner jeg jo men der er det jo ikke noe som er standard)
Men som jag har förstått det så har Og9-3 suger mer funktioner i larm och sånna saker än en Ng900 suger.
Det gör att jag tror att det inte går att ta en T5 motorstyrning + motorledningsnett och få det att fungera till en rimlig kostnad.
Att konvertera till T7 borde var mycket svårare eftersom T7 är med och övervakar så mycket mera funktioner i bilen.
Vilket gör det betydligt svårare att göra en turbokonvertering av dom.
Det kan mycket väl tänkas att det lika som att göra det på en Ng900, men jag tror inte det.
Här måste du undersöka mera vad som går och inte går
Jag försöker bara sätta fingret på dom problem som kan dyka upp.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

Kjempe flott karer. setter virkelig pris på alle innleggene. Er det ikke slik at en T5 motor lar seg lettere trimme enn en T7 også da? 153 hk er gøy, men oppi 200 klassen er målet. men en ting om gangen. en T5 motor på 153, hadde vært super kurant i første omgang. slår de fleste av pappa guttenes bmw'er med eller uten turbo uansett. men respekten i saab miljøet ligger i turbo gata.
... jeg elsker saab turboer... 


- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Både T5 och T7 är i utgångspunkt lika lätta att trimma.
Men det är motorstyrningen som heter så.
Däremot så tål en turbomotor som är byggd mellan 1994 och 1998 mera effekt.
Dom motorerna benämns som regel T5-motorer.
Mvh
Men det är motorstyrningen som heter så.
Däremot så tål en turbomotor som är byggd mellan 1994 och 1998 mera effekt.
Dom motorerna benämns som regel T5-motorer.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
