Motor slukner rett etter start
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Motor slukner rett etter start
Hei,
Enkelte ganger når jeg starter bilen, slukner motoren av seg selv. Av og til kan dette skje to ganger etter hverandre når jeg tar løs om morgenen. Noe stort problem er det ikke siden det bare er å starte på nytt og kjøre.
Noen som har en anelse om hva dette kan være? Personlig tenker jeg i retning av DI eller bensinpumpe, men hadde vært fint med litt mer "kjøtt på benet".
I tillegg til dette har jeg oppdaget at det er rimelig vått i bagasjerommet (høyre side bak). Bilen står i garasje så jeg synes det er merkelig at det skal lekke så mye. Noen som har noen tips til feilsøking her?
Bilen (9-3:an i signaturen) har gått omlag 120' km.
Enkelte ganger når jeg starter bilen, slukner motoren av seg selv. Av og til kan dette skje to ganger etter hverandre når jeg tar løs om morgenen. Noe stort problem er det ikke siden det bare er å starte på nytt og kjøre.
Noen som har en anelse om hva dette kan være? Personlig tenker jeg i retning av DI eller bensinpumpe, men hadde vært fint med litt mer "kjøtt på benet".
I tillegg til dette har jeg oppdaget at det er rimelig vått i bagasjerommet (høyre side bak). Bilen står i garasje så jeg synes det er merkelig at det skal lekke så mye. Noen som har noen tips til feilsøking her?
Bilen (9-3:an i signaturen) har gått omlag 120' km.
1999 SAAB 9-3 2.0t
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Fuktigheten i "lasterommet" kommer som regler fra baklysene, eller gummilista mellom bakluke og bilen. Sett den ut i regnvær, også får du starte leteprosjektet derifra.
At den stopper rett etter start kan også være veivakselføler. Men da stopper den også som regel også under vanlig kjøring.
Litt tidlig for bensinpumpa ennå, men man vet jo aldri. Bytte av filter skader jo ikke.
Kan vel i verstefall være spjellhuset som ikke er helt friskt.
Ingvar?
At den stopper rett etter start kan også være veivakselføler. Men da stopper den også som regel også under vanlig kjøring.
Litt tidlig for bensinpumpa ennå, men man vet jo aldri. Bytte av filter skader jo ikke.
Kan vel i verstefall være spjellhuset som ikke er helt friskt.
Ingvar?

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
Re: Motor slukner rett etter start
[quote="Erik N823"]Hei,
I tillegg til dette har jeg oppdaget at det er rimelig vått i bagasjerommet (høyre side bak). Bilen står i garasje så jeg synes det er merkelig at det skal lekke så mye. Noen som har noen tips til feilsøking her?
quote]
DEt er et ganske venldig problem, det har ganske nylig vert en tråd om det her inne med mange tips. Men noen av de er baklykta, lufte kanalen. Men bla litt under teknisk, og saab annet så finner du det du lurer på om akurat det. men det andre du lurte på kan ikke jeg nokk om til å si noe.
I tillegg til dette har jeg oppdaget at det er rimelig vått i bagasjerommet (høyre side bak). Bilen står i garasje så jeg synes det er merkelig at det skal lekke så mye. Noen som har noen tips til feilsøking her?
quote]
DEt er et ganske venldig problem, det har ganske nylig vert en tråd om det her inne med mange tips. Men noen av de er baklykta, lufte kanalen. Men bla litt under teknisk, og saab annet så finner du det du lurer på om akurat det. men det andre du lurte på kan ikke jeg nokk om til å si noe.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Spjellhus er det nok ikke, er vel T5 på M99 9-3, bortsett fra Viggen.
Det første jeg kommer på er toppakning, skru ut samtlige tennplugger og ta en titt på dem. Lys ned i sylindrene og se om ett eller flere er renere enn de andre. Bruker den vann?
Går den bra på tomgang ellers? Er det samme problem når det er varmt, eller bare om vinteren? Du kan jo måle motstanden i tempgiveren til motorstyringa, er den gåen så settes default temp til 8 grader om jeg husker rett, men det skulle gi motorfeillampe.
Det første jeg kommer på er toppakning, skru ut samtlige tennplugger og ta en titt på dem. Lys ned i sylindrene og se om ett eller flere er renere enn de andre. Bruker den vann?
Går den bra på tomgang ellers? Er det samme problem når det er varmt, eller bare om vinteren? Du kan jo måle motstanden i tempgiveren til motorstyringa, er den gåen så settes default temp til 8 grader om jeg husker rett, men det skulle gi motorfeillampe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Går helt fint på tomgang ellers. Har ikke fått tid til å se på pluggene, men bilen trekker ikke kjølevæske. Det er heller ikke noen indikasjoner på gåen toppakning i form av hvit eksos eller ujevn gange. Oljen ser også helt fin ut.
Som sagt er ikke dette et stort problem, skjer anslagsvis hver tiende gang jeg starter bilen. Som regel om morgenen, men bilen står i oppvarmet garasje. En annen ting som kan være verdt å nevne er at temperaturmåleren sjelden kommer opp til midten (som regel kun dersom bilen går på tomgang). Dette har jeg trodd skyldes termostaten, og antagelig er det vel den òg. Har skullet skifte den, men det var trangt så det ble satt litt på vent.
Som sagt er ikke dette et stort problem, skjer anslagsvis hver tiende gang jeg starter bilen. Som regel om morgenen, men bilen står i oppvarmet garasje. En annen ting som kan være verdt å nevne er at temperaturmåleren sjelden kommer opp til midten (som regel kun dersom bilen går på tomgang). Dette har jeg trodd skyldes termostaten, og antagelig er det vel den òg. Har skullet skifte den, men det var trangt så det ble satt litt på vent.
1999 SAAB 9-3 2.0t
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Høres litt ut som samme probleme vi hadde på vår 9-5. Vi byttet først pluggene, så gikk den fint en dag. Dagen etter røyk bensinpumpa. Etter bytte av den, har alt vært fint. Men denne bilen har gått 230K, så det er kanskje ikke så rart at denne pumpa røyk.
Men det høres litt ut som samme tilfelle, for vår begynte som din er nå. Stoppet en gang imellom.
Men jeg vet ikke.
Mvh
Men det høres litt ut som samme tilfelle, for vår begynte som din er nå. Stoppet en gang imellom.
Men jeg vet ikke.
Mvh
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du kan jo også sjekke om den holder på bensintrykket når den står. Det finnes jo en enveisventil som gjør at pumpa må jobbe litt ekstra for å få fram bensin fra tanken igjen hvis den ikke er tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Er ikke helt med på hva du mener her, Ingar. Må jeg ned med tanken for å komme til denne ventilen?
Kan komme med en saksopplysning til. Ved et par anledninger så har det hendt at bensinlampen har lyst ved oppstart, selv om det er flust av bensin på tanken. Ved å stoppe motoren og starte på nytt, har lampen slukket.
Til informasjon, så har jeg funnet kilden til vannlekkasjen. Like bak hjulhuset, under støtfangeren er det en luftekanal. Denne kommer man til ved å vike unna innerkledningen eller ta av bakfangeren. Uansett, denne kanalen er tettet med en slags ''film'' som skal forhindre at vann og grus kommer inn. I mitt tilfelle har filmen gått i oppløsning og det kommer inn vann/grus under kjøring.
Kan komme med en saksopplysning til. Ved et par anledninger så har det hendt at bensinlampen har lyst ved oppstart, selv om det er flust av bensin på tanken. Ved å stoppe motoren og starte på nytt, har lampen slukket.
Til informasjon, så har jeg funnet kilden til vannlekkasjen. Like bak hjulhuset, under støtfangeren er det en luftekanal. Denne kommer man til ved å vike unna innerkledningen eller ta av bakfangeren. Uansett, denne kanalen er tettet med en slags ''film'' som skal forhindre at vann og grus kommer inn. I mitt tilfelle har filmen gått i oppløsning og det kommer inn vann/grus under kjøring.
1999 SAAB 9-3 2.0t
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 99
- Registrert: 18 sep 2006, 06:17
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Har vore borte i en 9-3 som hadde dei to problema som du beskriver her, og dei hadde en sammenheng. I bagasjerommet ligger det en kontakt til en cd-vekseler (som du sikkert ikke har, fordi det er ekstrautsyr). Det betyr at kontakten ligger løst i bagasjerommet! Den kontakten er tilknyttet I-Buss (informasjonsbuss). Fuktighet i denne kontakten kan føre til forstyrrelser på bussen, som også er tilknyttet startsperren! (Buss = datanettverk) Dersom dette er periodisk kan det føre til startproblemer.. Bilen starter på det bensintrykket som står i systemet, men stopper pga. at pumpa ikke har tillatelse fra startsperren til å gå! Dette kan komme og gå. Men et symtom som følger med, er at når bilen ikke starter, vil kjølevifta starte når du slår på tenninga. Dette fordi Trionic (motorstyring) mangler temperatur-signal fra MIU (hovedinstrument), og starter vifta for sikkerhetskyld! Det kan jo være dette som feiler din bil.. Bare et forslag



03 Saab 9-5 sedan Vector