bytte av oljepakninger p? turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
paal
Sted: Kongsberg

bytte av oljepakninger på turbo

Legg inn av paal » 14 apr 2004, 10:20

Skal bytte oljepakningene på turboen min. Lurer egentlig bare på hvor mye olje man må regne med at kommer ut av rørene og turboen.
(mao:kan det gjøres hjemme i garasjen?)
Paal

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 14 apr 2004, 12:33

Det er ganske lite olje i rørene, det meste skal sive gjennom turboen og ned i bunnpanna etter stopp.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 14 apr 2004, 12:42

Det er bare å la bilen stå i ro til den er kald. Da har olja rent ned igjennom turboen. Det vil alltid komme litt men ikke mer enn et par dråper. Legg ei lita fille rundt nede på turboen, så slipper du oljestanken når du starter opp igjen...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
paal

Legg inn av paal » 14 apr 2004, 21:30

Takk,for oppklaringen :D

Så til neste punkt : Skal kjøpe bakre aerokjoler i Sverige av MJ Parts.
Har fått oppgitt at frakt koster 300,- men kommer toll i tillegg ?

Så til sist, men ikke minst: Etter at forrige eier var så smart at han skrudde breddere på de bakre hjulbuene, er bilen nå til sveis og lakkering av disse. Etter at dette er gjort skal orginale hjulbuelister på plass. Hvordan bør disse settes på? Jeg har hørt at fett inne i listene skal være bra, men har også blitt fortalt at man bør ta et lag med tectyl på hjulbuene før listen settes på....

Noen som har gjort dette selv eller har noen tips ? :roll:
Paal

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 apr 2004, 23:23

paal skrev:Så til neste punkt : Skal kjøpe bakre aerokjoler i Sverige av MJ Parts.
Har fått oppgitt at frakt koster 300,- men kommer toll i tillegg ?
Det du skal betale er kun moms.
So det som vil kome i tilegg er innkjøpsprisen på skjørta + frakta, minus svensk moms på dette sidan det er nye varer for eksport. Når varene kjem til Norge skal det betalast moms av det beløpet som vert i reknestykket over. Er summen over i SEK skal den reknast om til NOK den dagen momsen vert betalt. So når du har fått ein sum i NOK, skal det betalast 24% mva av denne. I tilegg kjem eit gebyr til den som står for momsinga av pakka di. UPS som eg har erfaring med tek 100NOK for dette, Posten er vel noko dyrare. Dette kjem ann på kva speditør MJ Parts brukar. Sjekk opp det, og høyr med den aktuelle speditøren kva gebyr dei tek for å gjere jobben.

So det du skal betale er innkjøpspris i NOK utan svensk moms + norsk moms + "innførselsgebyr".
Delene du skal innføre er det ikkje toll på, det gjeld med det eg veit bildeler generelt.

Lykke til.

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 15 apr 2004, 16:13

Så til sist, men ikke minst: Etter at forrige eier var så smart at han skrudde breddere på de bakre hjulbuene, er bilen nå til sveis og lakkering av disse. Etter at dette er gjort skal orginale hjulbuelister på plass. Hvordan bør disse settes på? Jeg har hørt at fett inne i listene skal være bra, men har også blitt fortalt at man bør ta et lag med tectyl på hjulbuene før listen settes på....
Skjermbredderne dine, er de hele og fine? Vil du da selge dem?
Og. Kan jeg spørre om prisen for sveising/reparasjon/lakkering av hjulbuene?
Petter D. N300
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
paal

Legg inn av paal » 15 apr 2004, 17:55

Solgte bredderne for en stund tilbake sammen med airflow fangere som stod på bilen da jeg kjøpte den.

Angående pris for sveis/lakkering av hjulbuene, er det litt vanskelig å si da jeg skal ta to kanal og panser i tillegg(tok det som ikke var helt 100%). Jeg tror at han nevnte 1500,- for indre og ytre hjulbue + lakk(1000,-)
Dette er blir gjort hos et firma i Kongsberg.

Noen som veit hva som bør gjøres med hjulbuelisten for de settes på?
Paal

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 15 apr 2004, 18:19

ok. Takk for info :D
Jeg ville smurt inn listene med fett. Lakkeringsverkstedet har garantert svaret til deg.
Petter D. N300
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
paal

Legg inn av paal » 15 apr 2004, 20:59

Takk det samme :D
Paal

Svar