Senkefjærer og Dempere på OG 9-3, anbefalinger
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
har gule koni og lesjøfors på en 9-5. koni på factory default. akkurat passe for meg. dersom det stemmer at koni blir mykere etter noen års bruk har man jo den fordelen at man kan stramme dem litt på fasthets justerignen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
AH!! Der har vi det, syns min er litt rar ved svinging frem og tilbake i fart, kanskje den her kan gjøre susen?quist skrev:Ett lite innlegg til her i tråden...
Har klaska denne på bilen min
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... f3abe65d00
En kraftigere anti roll bar bak. Ruller betraktelig mindre med rompa å kjennes mye mer rettningsbestemt hele bilen !

Men er det noen forskjeller på koni og Bilstein? Kjører selv med Bilstein nå og har ikke prøvd koni...
Ser at noen mener at Bilstein varer lenger?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Kjøpte noen brukte lesjöfors fjærer, fikk dem for ca 1/4 av nypris, så slo til.
Men i forhold til lesjöfors på og900 er jo disse KJEMPEmyke!
Har aldri kjent på orginalfjærene, men jeg har ingen som helst tro på at disse nye fjærene kan gjøre noe som helst nytte på bilen min?
Si at det skal være sånn, og at jeg tar feil!
Men i forhold til lesjöfors på og900 er jo disse KJEMPEmyke!
Har aldri kjent på orginalfjærene, men jeg har ingen som helst tro på at disse nye fjærene kan gjøre noe som helst nytte på bilen min?
Si at det skal være sånn, og at jeg tar feil!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
Kan jeg bruke originalfjærer på lesjöfors-senkesett? Bilen er en 2000-modell, og bilen har blitt sendt på service for den minste ting av tidligere eier (til og med skifting av lyspærer og spylervæske). Påkoster omtrent 80k på service, så bilen er så god som strøken, så jeg tviler på de er så veldig slitt. Uansett, vil jeg merke veldig stor forskjell på originalfjærer og nye fjærer? Koster jo skjorta for nye, men vil gjerne at det skal bli "stivt nok".
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
Er jo fjørene du senker bilen med, viss du bruker orginale fjører vil jo bilen bli akkurat like høg...
Et såkalt "senkesett" består av fire fjører og fire nye dempere som er litt stivere
Forskjellen på fjørene i senkesettet er jo det at de faktisk er lavere enn dei orginale fjørene...
Og fjørene blir akkurat like mye slitt selv om bilen har vert gjevnlig på servise, er ikke noe mann kan gjøre for og vedlikeholde fjørene... Det som skjer med fjørene når de blir dårlige er at de synker ned så bilen ser senka ut
Et såkalt "senkesett" består av fire fjører og fire nye dempere som er litt stivere

Forskjellen på fjørene i senkesettet er jo det at de faktisk er lavere enn dei orginale fjørene...
Og fjørene blir akkurat like mye slitt selv om bilen har vert gjevnlig på servise, er ikke noe mann kan gjøre for og vedlikeholde fjørene... Det som skjer med fjørene når de blir dårlige er at de synker ned så bilen ser senka ut

Saab 9-3 SS Vector 2005
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Nå har det ikke bare med at bilen blir lavere å gjøre. Fjærene er jo også stivere noe som gir mye bedre kjøreegenskaper. Det at bilen blir finere å se på er jo et annet pluss... Men samtidig er min erfaring at senker man en bil med slitne gamle fjærer så kan faktisk bilen bli høyere
Etter min mening er det å ha bra støtdempere og fjærer noe av det viktigste på en bil. Det gjør så utrolig mye. Både med tanke på sikkert og ikke minst kjøreglede. Komfort tror jeg ikke vi nevner

Etter min mening er det å ha bra støtdempere og fjærer noe av det viktigste på en bil. Det gjør så utrolig mye. Både med tanke på sikkert og ikke minst kjøreglede. Komfort tror jeg ikke vi nevner

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
Hehe neida, men nå var det senking vi snakket om, det var vel det han ville gjøre først og fremst med bilen
Jeg gikk i fra noen utslitte orginal dempere som jeg kunne trykke isammen med hendene til bilstein dempere, det var godt det.. Bilen ble sikkelig fast i fisken både ved pådrag, bremsing og svinging, før var det som og kjøre båt...
Men jeg er helt enig med det at det er noe av det viktigeste og ha bra støtdempere og fjærer, spesielt viss du skal kjøre litt aktivt.

Jeg gikk i fra noen utslitte orginal dempere som jeg kunne trykke isammen med hendene til bilstein dempere, det var godt det.. Bilen ble sikkelig fast i fisken både ved pådrag, bremsing og svinging, før var det som og kjøre båt...

Men jeg er helt enig med det at det er noe av det viktigeste og ha bra støtdempere og fjærer, spesielt viss du skal kjøre litt aktivt.
Saab 9-3 SS Vector 2005