hvordan sette p? gummipakning p? topplokket (16V)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

hvordan sette på gummipakning på topplokket (16V)

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 15 apr 2004, 21:31

har funnet ut at pakningen min som var på 16v motoren er ødelagt. har prøvd å sette på på flere ganger men den vil ikke sitte så godt.

er det noen som har noen råd til hvordan jeg kan få den på uten at den er for "lang" og henger utenfor? snakker om gummipakningen imellom toppen og det svarte topplokket.

det jeg har gjort er å legge på pakningen, sette på lokket og prøve å føre pakningen med en skrutrekker til det riktige stedet, uten bra resultat.

hvordan hadde det vært å limt den fast kansje?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 apr 2004, 21:49

Går utifrå at du meiner toppdekselpakkninga, den har som funksjon å hindre at olje lek ut og ned på eksos (og lagar gammal-Ford lukt).

Det høyres for meg ut som du prøvar å bruke oppatt den gamlepakkninga, skrinlegg det prosjektet, stikk på SAAB å kjøp ei ny pakkning. Prisen er rundt 150,- trur eg det var.
Eit triks er å bruke slik pakning på tube (oransje stoff, også kalla silikontettning) i hjørna, rundt dei "halvmånane" for å få det 100% tett.
Står teikning på anbefalte plassar i Haynesboka side 2A-5, om du ikkje har boka kan eg scanne inn dette til deg.

Du må selfølgelig få pakkninga nedi spora i ventilkåpa (også kalla toppdeksel), det er unødvendig å bruke noko verktøy for å få det til. Gikk greit utan både på 900-en og på eine 9k-en. Gjordt i ein fei, bytta vel begge to på rundt ein time.
Eg la BTW den flytande pakkninga direkte på "motordelen", og i hjørna på pakninga la eg litt ekstra. Gjer ingenting at det flyt litt utover i motorromet, går greit ann å fjerne det stoffet der.
Men somsagt, for å få festa pakninga, bruk spora i ventilkåpa, og bruk flytande pakkning for å få det heile heilt pottetett.

Lykke til.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 15 apr 2004, 21:58

Hjelle, N6 skrev:Går utifrå at du meiner toppdekselpakkninga, den har som funksjon å hindre at olje lek ut og ned på eksos (og lagar gammal-Ford lukt).

Det høyres for meg ut som du prøvar å bruke oppatt den gamlepakkninga, skrinlegg det prosjektet, stikk på SAAB å kjøp ei ny pakkning. Prisen er rundt 150,- trur eg det var.
Eit triks er å bruke slik pakning på tube (oransje stoff, også kalla silikontettning) i hjørna, rundt dei "halvmånane" for å få det 100% tett.
Står teikning på anbefalte plassar i Haynesboka side 2A-5, om du ikkje har boka kan eg scanne inn dette til deg.

Du må selfølgelig få pakkninga nedi spora i ventilkåpa (også kalla toppdeksel), det er unødvendig å bruke noko verktøy for å få det til. Gikk greit utan både på 900-en og på eine 9k-en. Gjordt i ein fei, bytta vel begge to på rundt ein time.
Eg la BTW den flytande pakkninga direkte på "motordelen", og i hjørna på pakninga la eg litt ekstra. Gjer ingenting at det flyt litt utover i motorromet, går greit ann å fjerne det stoffet der.
Men somsagt, for å få festa pakninga, bruk spora i ventilkåpa, og bruk flytande pakkning for å få det heile heilt pottetett.

Lykke til.
når jeg prøvde å få på pakningen var den ny. nå er den ødelagt og ny er bestilt..
Det som er, er at den nye pakningen ikke vil sitte nedi sporene, så jeg tenkte kansje at noen hadde noen råd til hva jeg kan feste den med?!?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 apr 2004, 09:29

Hei..

Var det samme med min, vi var to og prøvde å holde på og så smelle dekselet nedpå.. Dette gikk til slutt, men mye prøving..

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 apr 2004, 10:06

alex_ander3@hotmail.com skrev:når jeg prøvde å få på pakningen var den ny. nå er den ødelagt og ny er bestilt..
Det som er, er at den nye pakningen ikke vil sitte nedi sporene, så jeg tenkte kansje at noen hadde noen råd til hva jeg kan feste den med?!?
Hm, det høyrdes litt værrare ut ja.
Ei muligheit er då som Freshmaker seier, legg pakkninga på toppen og legg ventilkåpa nedpå.

Merkelige greier egentlig, kan det vere at du egentlig skal ha ei anna pakkning då?
På ventilkåpa mi var det slike taggar i "romet" til pakkninga, slik at pakkninga sat fast. Men vi måtte trykke pakkninga hardt for å få den til å site om eg ikkje huska feil.

Ville kanskje ha sjekka Mekonomen eller Bil*ema med venner om dei kanskje kunne levere slike pakkningar, kanskje den kan passe betre?

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 24 apr 2004, 23:07

dette er hva du skal gjore

bruk litt pakningspasta pa toppdekselet ( i sporene) plaser sa den nye toppdekselpakningen ned i toppdekselet vent i ca 15 min til den nye toppdeksenpakningen siter fast i topdekselet monter sa topdekselett pa toppen

men for guds skyld pass pa sa du ikke bruker sa mya pasta at det tytter ut pa innsiden av toppdekselet
saab 9000 turbo automat 87 mod

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 25 apr 2004, 15:36

hei hei... nå har jeg satt på topplokket.. det som jeg brukte var pakningslim som jeg tok på. lot det tørke litt og deretter satt på pakningen. satt den foresten litt i press med en planke over for å få den til å sitte... funker bra..

takker for råd.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

Svar