Stavanger-Trenger råd til 9000 fra lokale helter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Stavanger-Trenger råd til 9000 fra lokale helter

Legg inn av PerH N1870 » 30 nov 2007, 00:44

Jeg har en 92 mod 9000i 2.3 CD.
Jeg er godt fornøyd med bilen, men sliter med et par småting som jeg håper jeg kan få hjelp til.

Er det noen i Stavanger regionen som har relativ god peil på 9000 og som jeg kan komme innom og få råd hos ???? Jeg setter gjerne igjen en flaske vin eller to som takk

Jeg har følgende utfordringer:
1. Det er en tikkelyd fra injeksjonssystemet. Lyden er fremtredende i kupeen. Trodde lenge det var trykkregulatoren eller at returledningen til tanken lå inntil chassy og skapte resonans men tror ikke det er det. Kan tikkelyd fra inj. dyse forplante seg inn i cupe ?
2. Jeg har oljelekkasje fra bremssylinder. Er det vanskelig å skifte ? Gode råd og vink mottas med takk.
3. Cruise controllen ha sluttet å virke etter at den har fusket en del over tid. Den sluttet altså ikke å virke plutselig. Har sjekket slanger og bremse- og clutchbryterere samt skiftet vakuum pumpe. Uten hell. Hva er neste ?
4. Trenger kontakter som kan være interessert i litt småflikking av lakkskader. Noen som har noen å anbefale i Stavanger distriktet ??

:whistle:
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 30 nov 2007, 00:50

ang cruise så prøv å press bremsepedalen feil vei (altå mot deg) når du kjøre.
kan ver kontakten onna der så tulle. kan ver nok å gi den ein liten justering
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Legg inn av PerH N1870 » 30 nov 2007, 00:59

Frode !
Takk for kjapt svar.
Har prøvd forskjellig med bryterne. Plukka bryter fra en kondemnert bil og bytta. Funka ikke.
Vet du om hjernen kan klikke ? Får det ikke til å stemme siden cruise controllen først begynte å fuske mer og mer over et år før den klikka helt.

Det som likevel irriterer meg grønn er en tikkelyd som jeg hører inni bilen. Jeg er sikker på at det kommer fra innsprøtinga et sted men finner ikke ut av det. Var på SAAB verksted og de var hyggelige nok og brukte tid på å høre hvor lyden kommer fra, men de ga opp....
Lurer på om det er en av dysene. Hva tror dere ?? Kan jeg nappe kontakten av en dyse om gangen og høre om lyden forsvinner. Vil jeg kunne ødelegge noe om jeg kopler ut en dyse ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 30 nov 2007, 01:18

Et hett tips er å skaffe seg et sånn bilstetoskop fra biltema. Kaster ikke mange kronene og vil hjelpe deg å lokalisere lyden litt :wink: Og trenger du noe deler så er det bare å si fra, har mest til 900 men noe passer om hverandre :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Legg inn av PerH N1870 » 30 nov 2007, 01:46

Jeg har lyttet etter ulyden ved å legge øret inntil skaftet på et skrujern. Lyden kommer fra innsprøytinga. Trodde først det var tryllregulatoren som regulerer trykket inn på manifolden. Byttet denne med en som jeg plukket fra en kondemnert bil, men det hjalp ikke. Kan ikke helt skjønne hva annet det kan være enn en av dysene. Tikkelyden øker i frekvens i takt med turtallet.
:?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 30 nov 2007, 07:02

PerH skrev:Jeg har lyttet etter ulyden ved å legge øret inntil skaftet på et skrujern. Lyden kommer fra innsprøytinga. Trodde først det var tryllregulatoren som regulerer trykket inn på manifolden. Byttet denne med en som jeg plukket fra en kondemnert bil, men det hjalp ikke. Kan ikke helt skjønne hva annet det kan være enn en av dysene. Tikkelyden øker i frekvens i takt med turtallet.
:?
e det forskjell på kald og varm motor ang tikkingen?
ka med de hydrauliske ventiltrykkerene?

dessuten meine eg at den bilen har ein funksjon som brenne pluggane reine itte du har stoppa motoren. det hørres heilt jæ***** ut men vare bare någen sekund.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Legg inn av PerH N1870 » 30 nov 2007, 10:02

Tikkelyden er der enten det er kald eller varm motor. Men det tar noen få sekund (kanskje 3-4 sekund) før den kommer. Så er den der. Som sagt så går tikkinga fortere og fortere når turtallet går oppover.
Noen som har kjente i Stavanger som kan ta dseg bry med å høre på lyden ?
Er det noen med gode råd om skifte av hovedsylinderen til bremsene ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 30 nov 2007, 12:28

Trodde det kunne vært APC'en, men du har vel ikke turbo...
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 nov 2007, 12:34

Isdahl N1069 skrev:Trodde det kunne vært APC'en, men du har vel ikke turbo...
Nei, han har ikke turbo. Men APC'en tikker ikke uansett, det er det MV'en som gjør isåfall.

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Legg inn av PerH N1870 » 30 nov 2007, 13:12

Erik !
Du holder til i Sandnes ? Har du god hørsel og god greie på 9000 ?
Har du lyst til å høre på lyden ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 nov 2007, 13:43

PerH skrev:Erik !
Du holder til i Sandnes ? Har du god hørsel og god greie på 9000 ?
Har du lyst til å høre på lyden ?
Jeg har ikke veldig god greie på 9000, men jeg og Ottar kan ta en kikk på lørdag om du vil :) Vi skal skru litt uansett på lørdag. Send meg gjerne nummeret ditt på PM, så skal jeg ta kontakt imorgen! (Mitt nummer finner du i profilen min, om du trenger det)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 nov 2007, 15:38

PerH skrev:Er det noen med gode råd om skifte av hovedsylinderen til bremsene ?
Det er veldig enkelt. Ta ut batteri og batterikasse, så kommer du lett til. Så tar du av slanger og rør på sylinderen, og løsner den fra bremsekraftforsterkeren, den sitter festet med to mutre. Sett på ny og gjenta i motsatt rekkefølge. Avslutt så klart med å lufte bremsene. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Legg inn av PerH N1870 » 30 nov 2007, 16:18

Veldig bra og takk for hjelpen :)

Ser for meg at jeg først må tømme beholderen og sylinderen for bremsevæske for å unngå søl. Tenkte å gjøre det ved å åpne en luftenippel og pumpe ut væsken.
Høres det ut som en god plan ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 30 nov 2007, 17:30

Dersom du har en ny sylinder burde dette være mulig å gjøre på få timer. Er ikke nødvendig å ta ut væsken da du antageligvis ikke får ut alt uansett :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 nov 2007, 19:38

Jeg satte bare en isboks eller noe inn under da jeg dro ut slangene på sylinderen, det gikk fint det. Ikke nødvendig å tappe utav rørene, siden sylinderen er høyeste punkt å systemet. Vil jo dryppe litt, men ikke noe å bry seg om, i alle fall ikke så lenge du har noe under.

Når du skal lufte vil jeg anbefale en såkalt "Luftman", får kjøpt den hos mekonomen. Det gjør luftingen til en enmannsjobb!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar