Tildragningsmoment

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Kongerud

Tildragningsmoment

Legg inn av Kongerud » 17 apr 2004, 22:36

Med hvilket moment skal toppen på en 900T16 dras til med. Motoren er en 85 modell... Har lett litt i Haynes boka, men får det ikke helt til å stemme... Noen som kan hjelpe?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 17 apr 2004, 23:43

Hei.

Toppen skal strammes til i tre trinn:

1:60Nm
2:80Nm
3:Vinkeldra 90grader
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Kongerud

Legg inn av Kongerud » 17 apr 2004, 23:50

Ok, da forstår jeg litt mer av det som står i Haynesboka også. Men hva menes med vinkeldra?

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Legg inn av B.Elle N126 » 18 apr 2004, 09:02

Vinkeldra 90 grader: en hel omgang er 360grader,,, 90 grader = en 1/4 omgang. Det er tungt men det går :D
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 25 okt 2003, 01:00
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 24 apr 2004, 22:58

hva for et moment du skal dra til med varierer med hvilken toppakning og bolter du har kjopt


KONTAKT DEN PLASEN DU HAR KJOPT TOPPAKNINGEN DIN FOR A FA DET KOREKTE MOMMENTET


HUSK A BYTTE BOLTER
saab 9000 turbo automat 87 mod

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 25 apr 2004, 00:12

[quote="haugan"
HUSK A BYTTE BOLTER[/quote]

Hvorfor står ikke det i Saab's egne manualer...? :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 25 apr 2004, 09:54

Trenger ikke å bytte bolter nei... Det er ikke strekkbolter på Saab så de kan brukes om igjen uten problem.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 25 okt 2003, 01:00
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 26 apr 2004, 20:41

DET ER STREKBOLTER SÅ DE MÅ BYTTES !!!
saab 9000 turbo automat 87 mod

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 26 apr 2004, 20:49

Rune01 kan du hjelpe oss her? Vi blir visst ikke enige..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 26 apr 2004, 21:32

har hørt det er strekkbolter uten at jeg vedder livet mitt på det.. er det forskjellig fra 8v --> 16v da tro?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 26 apr 2004, 22:04

Det er IKKE strekkbolter. Dette har jeg fra en person som har jobbet i all sin tid med Saab. Bla i en mannsalder på saab fabrikken i trollhättan.
Hvor har du det i fra Haugan?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 26 apr 2004, 22:15

Holder med om at det IKKE er strekkbolter på Saab (B202,B204&B234).
Det står i allefall ingenting om det i Saab's egne verkstedbøker til 9000.

Men... I EPC'n så er det tydelig at de har kommet med nye bolter, der er det orginale delenummeret gått ut og har blitt erstattet med et nytt.
Disse boltene er standard fra 1997-modell.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 25 okt 2003, 01:00
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 28 apr 2004, 19:22

biler med hvor du skal dra til med grader skal du skifte bolter for det er spendet i boltene som bestemer det endelige momentet når de er brukt 1 gang blir de lengre en nye samt at de blir mykere og du får ikke korekt moment
saab 9000 turbo automat 87 mod

Gjest

Strekkbolter??

Legg inn av Gjest » 28 apr 2004, 20:31

Orginalt er det ikke strekkbolter i en 85 modell, men det kan jo være byttet senere. Den nye typen bolter, strekkboltene kom gradvis i -97 på Saab. De gamle boltene skal dras 60-80Nm+90Grader mens de nye dras 40-60Nm+90grader. De nye boltene skal byttes ved toppakningsbytte, de gamle kan brukes om igjen... Ett sett med bolter koster vel 150.- hos Speedparts... Det som er trist er at de nyere boltene har lettere for å løsne enn de gamle, så de bør kontrolleres/ ettertrekkes. det er også en fordel når man monterer en ny toppakning å smøre et tynt lag olje på pakningen for å prøve å fordele klemkraften mest mulig.

Gamle vs nye bolter, gammel øverst.
Bilde

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 28 apr 2004, 20:34

Oops jeg, "gjest" glemte å logge inn..

Svar