Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
colombo
- 1,5 bar

Legg inn
av colombo » 09 des 2007, 10:37
95Vector skrev:MENING: Etter å ha ligget bak en slik Prius noen mil i dag ble min konklusjon, :en noe mer kjønnsløs upersonlig med minimalt utrykk av et kjøretøy skal vanskelig kunne oppdrives. Et helt uaktuelt fremkomstmiddel for MEG.
Valget ville vært helt klart BioPower. Mitt bidrag til et forbedret miljø.

Som jeg skrev tidligere, prisforskjellen er så stor (Prius vs BioPower) at jeg ikke kan fatte hvordan disse bilene kan vurderes opp mot hverandre...
Jeg kunne forøvrig tenkt meg en Prius til min jobbpendling, hvor det er mye sakte køkjøring. Kunne vært like greit å sige frem på elektrisk kraft da.
cK
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
-
Latsaaben N649
- Grunnladetrykk

- Medlemsnummer: 649
- Navn: Bjørn Thunem
- Bil: 9-3 Aero BSR steg 3
- Sted: sandnes
Legg inn
av Latsaaben N649 » 09 des 2007, 12:03
Takker for all støtte. Hun har nå sittet her å lest alle svarene og insett at prius kansje ikke er det beste valget, men så sier hun at det holder med en saab med formye hk

Hun er redd at hvis jeg får en saab til så så er jeg på kjøret igjen(ser ikke problemet). Det største problemet var vell ikke at ikke at jeg ikke kunne få saab men at prius er så ufattelig stygg. Det finnes vel kansje ander biler der ute, men vet ikke helt hva

Har veldig lyst på en ny saab

-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 09 des 2007, 12:32
Bjørn N649 skrev:Takker for all støtte. Hun har nå sittet her å lest alle svarene og insett at prius kansje ikke er det beste valget, men så sier hun at det holder med en saab med formye hk

Hun er redd at hvis jeg får en saab til så så er jeg på kjøret igjen(ser ikke problemet). Det største problemet var vell ikke at ikke at jeg ikke kunne få saab men at prius er så ufattelig stygg. Det finnes vel kansje ander biler der ute, men vet ikke helt hva

Har veldig lyst på en ny saab

Godt vi klarte å snakke henne til vett da, enda et strålende eksempel på at forumet her stiller opp når noen har det vanskelig.

Det er da forresten mye å velge i blant nye Saaber som ikke har så altfor mye hestekrefter? Nå vet jeg ikke hva hun tenker på som "for mye" da, men jeg anser nå for eksempel 1,8t Biopower 175 hk for å være relativt moderat etter dagens standarder. Ellers har du jo selvsagt 1,8i med sine ville 122 hk, men det er jo bedre med en treg Saab enn ingen Saab!

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
turbopelle
Legg inn
av turbopelle » 10 des 2007, 10:59
Er det ikke slik at Priusen bruker "mye" bensin på langkjøring der det bare er den lille 1,5l bensinmotoren som brukes og må dra på X hundre kg med ekstra elektronik og baterier. Da elektromotoren bare hjelper til ved akselerasjon og kan brukes alene i "bykjøring" Dette er bare noe jeg mener å ha lest om bilen et eller annet sted, og kan jo fint brukes som et argument mot den bedre halvdel. Men om det stemmer må du få bekrefta av en som kjører bilen.
Vurdere selv å bytte ut SAABen med en A2 TDI. Med partikelfilter må vell den bilen være det nærmeste man har kommet en praktisk miljøbil, med 0,35-0,5 i forbruk. Klart den har jo et udde utseende, men er det ikke derfor man kjører SAAB da. For å ha noe som ikke er likt alt annet der ute

-
Audun N346
- 1,5 bar

- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Audun N346 » 10 des 2007, 21:41
turbopelle skrev:
Vurdere selv å bytte ut SAABen med en A2 TDI. Med partikelfilter må vell den bilen være det nærmeste man har kommet en praktisk miljøbil, med 0,35-0,5 i forbruk. Klart den har jo et udde utseende, men er det ikke derfor man kjører SAAB da. For å ha noe som ikke er likt alt annet der ute

Har selv en lærer som syns dagen har gått i vasken om golfen hans går på mer enn 0,33 på mila til jobb

Så tru at høgrefoten har mye å si i regnestøkket, uansett motor

Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
-
Ninefive
- Grunnladetrykk

- Medlemsnummer: N1447
- Bil: 2005 SAAB 9-5 Est.
- Sted: Vestlandet
Legg inn
av Ninefive » 11 des 2007, 02:14
Har nå sittet i 3 dager å kranglet med kona om ny bil.. Etter min mening så finnes det ikke bedre bil enn SAAB men hun tenker kun miljø
Mine argumenter er at saab har alternativ drivstoff, best kjørekomfort,finest å se på, sprekest( for min del + lett å trimme )driftsikker, Kjempe service, men nå har jeg gått tom for argumenter HJELP
-----------------
Skift kjerring!
Mvh
N1447 Ninefive
-05 9-5 Vector Sport Estate
-
turbopelle
Legg inn
av turbopelle » 11 des 2007, 10:57
Hva med sikkerhet, det hemmelige trumfkortet til SAAB som de holder hemmelig for alle unntatt menigheta. Som volvo selger for alt det er verdt og selger som varmt hvetebrød på i hele verden.
Fattern har jobba ca 30 år i politiet langs riksvei 3 og har rydda opp i mye trasige ulykker og han vil ikke ha noe annet enn SAAB etter alt det han har sett og sett hvilke biler som tåler en smell. Så i familien min så kjører alle som har bil SAAB, til og med modern vil ikke ha noe annet.
Så hvis dere har unger får du slenge ut sikkerhet som et siste trumfkort. Kanskje litt feigt å blande unga inn i denne diskusjonen. Men hva gjør man ikke for å fortsette som SAAB sjåfør?
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 11 des 2007, 12:49
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
turbopelle
Legg inn
av turbopelle » 11 des 2007, 16:47
OKAY, men mente i forhold til ovlov som har pusha sikkerheten i bilene sine i alle år og nå selger en god del biler i utlandet (utenfor sverige/norge) bare på "ryktet" om at de lager sikkre biler. Bare se i Uk og USA så er det mange som kjøper ovlov bare fordi det er kjent som meget sikre biler. Selv om SAAB har ligget foran i mang en statisk på dette området.