Kjente feil på Saab 9-5?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Kjente feil på Saab 9-5?

Legg inn av Hobbis N1226 » 10 des 2007, 20:32

Hei

Kjøpte meg en 95 i sommer 2000 mod gått 152 000. Er en 2.0 se
Kjempebil er storfornøyd....eu kontroll i dag uten feil eller mangler :D
Lurer på om det er noen kjente feil med denne modellen jeg bør være obs på??

Hva med registerkjede og sånt??

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Re: Saab 95

Legg inn av Saab900STCR » 11 des 2007, 06:28

Hobbis skrev:Hei

Kjøpte meg en 95 i sommer 2000 mod gått 152 000. Er en 2.0 se
Kjempebil er storfornøyd....eu kontroll i dag uten feil eller mangler :D
Lurer på om det er noen kjente feil med denne modellen jeg bør være obs på??

Hva med registerkjede og sånt??
Välkommen hit til oss i STCN! :D
Rassling fra registerkjede er en ting du ska var obs på.
Det samma gäller oil sludge, om du söker på det här på forumet så kommer du att få massa nyttig info. :)

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Re: Saab 95

Legg inn av Hobbis N1226 » 11 des 2007, 09:03

Saab900STCR skrev:
Hobbis skrev:Hei

Kjøpte meg en 95 i sommer 2000 mod gått 152 000. Er en 2.0 se
Kjempebil er storfornøyd....eu kontroll i dag uten feil eller mangler :D
Lurer på om det er noen kjente feil med denne modellen jeg bør være obs på??

Hva med registerkjede og sånt??
Välkommen hit til oss i STCN! :D
Rassling fra registerkjede er en ting du ska var obs på.
Det samma gäller oil sludge, om du söker på det här på forumet så kommer du att få massa nyttig info. :)

Mvh
Takker for det har surret litt rundt her og funnet masse info kjempeside spør du meg :D

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 11 des 2007, 11:02

rasling i registerkjede ja høres dyrt ut det eller??
er det noe en kan fikse selv eller med litt teknisk innsikt?? eller bør en gå til et verksted :D
Ser ikke ut til og være den enkleste jobben med tanke på plass og tilkomst.
Noen som har gjort dette selv???

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 11 des 2007, 12:21

Først bør du finne ut om du har rasling i registerkjede, skal vare lenger en 152.000km mener jeg :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 11 des 2007, 14:46

Ja er enig men føler det er noen lyder der som ikke skal være der, men skal sjekke opp mistenker at det kan være drivreima eller noe i den forbindelsen :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 des 2007, 15:16

Editerte topicen din til noe mer beskrivende, samt gjorde om fra Saab 95 til 9-5, da det er to forskjellige biler :wink:

For å måle slitasjen på registerkjedet:
Skru ut kjedestrammeren og mål hvor langt ute den er. Først skrur du ut den lille skruen som sitter i enden av selve strammeren, 13mm. Ta ut skruen, fjøra og plastpinnen som blir med ut. Så skrur du ut selve strammeren, 27 mm. Den skal maks være ute 15 mm, da måler du kun den smale delen med tagger på.

Jeg har byttet et par registerkjeder, 9-5 er den desidert verste å bytte på for det er utrolig trangt. Mye må demonteres for å komme til, og motoren må flyttes i side. Neste gang jeg skal bytte på en 9-5 tror jeg at jeg vil vurdere å ta ut motoren. I tillegg til selve kjedet skal det byttes drev, og balanseakselkjede med drev, løpehjul og strammer. Billigste sted å kjøpe dette til 9-5 er hos Saab, tro det eller ei.

Ellers bør du være obs på:
Veivhusventilasjon skal være byttet på kampanje, og dette skal være merket av på kampanjeskilt til venstre i motorrommet, i skjermen. Les mer om det her: http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ifieringar

DI-kassetten skal også ha blitt byttet. Sjekk at det er nummer TK 3.6 eller TK 3.7, står nummermerking på undersiden.

Trionicboksen skal også ha blitt byttet på kampanje dersom den er produsert før 01 01 2000. Det er en mulighet for at din bil kan ha det da den er en 2000-modell.

Foringer, spesielt framre foringer i bærearmene bak har en en tendens til å slites relativt raskt.

Samme gjelder dempere bak.

Meld deg gjerne inn i klubben vår, den er mye mer enn dette forumet! Vi har verdens beste klubb med mange hjelpsomme sjeler! Les mer om klubben vår på forsiden, trykk "hjem" øverst på siden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 11 des 2007, 16:51

oki takker for masse nyttig info skal sjekke kampanjer o.l senere...sitter på en plattform for tiden :(
Mail er sendt ang medlemskap :D
Litt av en jobb med kjede ja..syns det så sånn ut, krysser fingrer for at det ikke er dette som lager lyd.
Selger mente dette var byttet samt turbobytte før han kjøpte bilen for 2 år siden, og dette er vel noe verkstedet har historikk på håper jeg.
Ellers er bilen helt topp hadde eu kontroll i går 10.12 og lista var ren gitt de fant ikke noe noe sted :D
Er jo nødt til og være kvalitet da og hele bilen ser ut til og være pent påpasset er megafornøyd jeg :)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 11 des 2007, 17:31

Rasling fra register høres jo godt hvis man lytter på den siden av motoren. På min ble dette byttet av meg på 219k km, men har vært byttet en gang tidligere også. Jeg byttet selv, mye jobb da. Scanauto i Bergen skulle ha 17k for jobben. Men det burde jo ikek være noe fare ennå. Oilsludge er vel en ting å være obs på, her kan man løfte av toppdeksel som en begynnelse å se hvordan dette ser ut. Ang. oilsludge var min fin.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 des 2007, 19:24

Det var tidlig Jørgen, særlig om det er byttet tidligere også?? Og ingen oilsludge?? Det må den ha hatt tidligere når du har slitt ut to kjeder så fort. Min har det aldri vært bytta på, (har utskrift av all verkstedhistorikk) og den har gått 275k km nå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 11 des 2007, 19:53

Såpass ja skal hjem over helga blir sjekking av merker på skjerm og en liten luftetur på toppdekselet tenker jeg.
Bilen min er forøvrig reg første gang 28.09.2000...hvis det har noe og bety :)

Verkstedshistorikk er det noe jeg kan få hos hvilken som helst Saab forhandler eller må jeg gå til hvert enkelt verksted??? bilen er reg på østlandet tenker jeg BP skilter

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 des 2007, 02:25

Verkstedhistorikk må du få fra det verkstedet/verkstedene der bilen har hatt service. Det finnes ikke noe sentralt register.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 des 2007, 18:20

Ingvar N629 skrev:Det var tidlig Jørgen, særlig om det er byttet tidligere også?? Og ingen oilsludge?? Det må den ha hatt tidligere når du har slitt ut to kjeder så fort. Min har det aldri vært bytta på, (har utskrift av all verkstedhistorikk) og den har gått 275k km nå.
Kjedet var byttet første gang få km før jeg overtok allikavel verre rasling enn noe annet jeg har hørt. Dettefordi bare kjede og ikke noe hjul og mest sannsynlig feil kjede var brukt første gang. Hatt av bunnpanne og toppdeksel og ikke noe tegn til oilsludge..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 17 des 2007, 20:37

Hobbis skrev:bilen er reg på østlandet tenker jeg BP skilter
Fått deg Bærumsbil du da :)
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 17 des 2007, 22:36

Oki kjøpte den på Sola jeg men tidligere eier hadde kjøpt den på østlandet ja :)
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

Svar