check engine

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

check engine

Legg inn av haarstad » 07 des 2007, 14:41

hjelp! idag begynte check engine-lampa og lyse i min 9-3 T7 :(
men bila går jo normalt og ingen ulyder å høre..hva kan nå det være,og hvor farlig er det å kjøre? bor nemlig 20mil unna nærmeste merkeverksted,så fint om noen her kunne hjelpe meg!
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 07 des 2007, 17:40

Hei

Om du forteller litt om hva som ev er gjort med bilen eller, hvordan det skjedde, så blir det litt lettere og ev komme med forslag. :lol:


Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 07 des 2007, 18:29

det som e gjort med bilen er,BSR steg 1,sportfilter og ny dump..
men tok å kobla av minus-polen i 5min. etterpå forsvant meldinga :D
får håp det var et engangstilfelle :)
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 07 des 2007, 19:16

Hei

Ja om den ble borte ved en strøm reset, har du med stor sannsynlighet et problem med en adapsjon av enten luft eller bensin som går utenfor sine grense verdier.
Altså dette kan skje med feks open air filter, eller luftlekkasje, eller om det mangler målt luft til styresystemet. Dette gjelder biler med luftmengde måler.
En eksos lekkasje kan gi samme feil, en ikke resirkulernede dump ventil, kan også gi feilkode.
Så ev en feil kode hadde vært lurt og lese ut, da det som regel finnes en stor mulighet for at denne feilkoden kommer tilbake senere.
Men det kan også være en møkkete luftmengdemåler som måler feil.
Og da lønner det seg og bytte denne.


Men nå fungerer den så det er bare og tute og kjøre.

Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 07 des 2007, 19:58

Off-topic, men slettes feilkoden helt ved strømløs bil?, dvs kan heller ikke leses ut med Saabs eget verktøy?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 des 2007, 20:00

Ronny_N169 skrev:Off-topic, men slettes feilkoden helt ved strømløs bil?, dvs kan heller ikke leses ut med Saabs eget verktøy?
EDIT, jeg tok feil, noen koder forsvinner... :oops:
Sist redigert av Tor N12 den 07 des 2007, 20:30, redigert 1 gang totalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 07 des 2007, 20:23

Hei

Ikke alle feilkoder slettes ved strøm reset, interne feil i styreboksen blir der permanent, men alle adapsjoner blir borte.
Feilkoder som skyldes feil for eksempel kabelbrudd eller en giver som ikke fungerer mm, kommer tilbake så fort du starter bilen igjen, så de forsvinner liksom ikke.
De kommer bare tilbake med en gang.
Ettersom dette som regel er en feil som må fikses, det finnes regler for slikt.
Har men ev en feil som bare forsvinner helt plutselig, altså check engine lampen slokner, er feilkoden fremdeles lagret i systemet og kan leses ut ved en senere anledning, dette for og se om det har skjedd ofte, (for eksempel, missfire, alarmkoder mm) det finnes også feilkoder som ikke tenner lampen før man har fått den feilen et antall ganger, eller grense verdier har gått utenfor sine maks/min grenser.


Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 07 des 2007, 21:30

utengen skrev:

Altså dette kan skje med feks open air filter, eller luftlekkasje, eller om det mangler målt luft til styresystemet. Dette gjelder biler med luftmengde måler.
En eksos lekkasje kan gi samme feil, en ikke resirkulernede dump ventil, kan også gi feilkode.
Har JR innsatsfilter og resirk-dump fra SP. dette ble montert for 1uke siden,feilmelding kom jo idag.
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 07 des 2007, 21:39

Hei

Ja kjør en uke eller mer og se hva som skjer, vanskelig og si hva som er feil når man ikke har en feilkode og utgå ifra.
Behøver ikke være noe feil med det du har montert i ettertid, kan være andre ting, men om du får feilmelding igjen så les den ut, så er det mye enklere og se hva som tente lampa.. 8)
8)
Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

JC
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 04 nov 2007, 21:14
Sted: Oslo

Legg inn av JC » 09 des 2007, 16:40

Prøv å montere en lengre slange fra sportsfilteret til LMM.
Har erfart at dette har hjulpet på andre merker enn Saab.

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 11 des 2007, 13:59

har nå kjørt 4dager uten feilmelding. men idag lyste det f.. meg igjen..bestilt time for sjekk nå,kan ikke være store saken ihvertfall,for den går nå som den skal :?
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 13 des 2007, 11:40

På vår nyinnkjøpte ng900`s så lyste check engine innimellom på hver eneste tur etter at motoren var blitt "varm". Motoren ble riktignok aldri varm nok på grunn av defekt termostat, og bensinforbruket var på sjokkerende 1,2liter/mil :roll:

Etter bytte av termostat, forsvant check engine lampen og bensinforbruket gikk ned til 0,9 l/mil :D

Kan jo være at frakobling/tilkobling av diverse kontakter i forbindelse med termostatbytte løste check engine, men jeg mistenker check engine lyste pga at motoren fikk innimellom for fet blanding på grunn av "kald" motor, og bensinforbruket ble deretter.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 13 des 2007, 17:14

byttet en vakumslange som som så litt rusten ut idag,og vips så forsvant feilmeldinga :D men ska no få lest av i morra alikevell-har jo fortsatt garanti igjen :D

fikk lest av feilen idag-det viste seg at det var vakumslangen ja :D
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Svar