Forskjell på kamdrivning og balanseaksel?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Forskjell på kamdrivning og balanseaksel?

Legg inn av Saabfan » 13 des 2007, 02:11

Var på denne siden

http://speedparts.se/shop/prod/res_moto ... _kit.shtml

for å finne pris på sett til å bytte registerkjede på 9k.

Hva er forskjellen på rep.sats balanseaksel og kamdrivning? Hvilken er det jeg evt trenger. Det gjelder en 9000 cs 95 mod med rasling i register. Søkte meg frem til at originalsett inneholder fler deler - hva er disse og hva koster originalsett?

Har vel B204-motor så da blir det vel art.nr.53.1005 eller 53.1003?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 13 des 2007, 03:57

Ah, det glemte jeg helt å si til deg... Disse motorene har balanseaksler som minsker vibrasjoner i motoren. Dette er i tillegg til register/kamkjede, og er et separat system.

Du skal i utgangspunktet ha art. nr. 53-1003, altså registerkjedesats.

Når det gjelder balanseaksler har du to alternativer;

1. Bytte kjede og drev++, altså må du ha art. nr. 53-1005 i tillegg til den andre. Er ikke noe mer arbeid egentlig, men koster som du ser 1990,-.

2. Kappe/fjerne kjeden, og aldri mer behøve å tenke på det. Dette er det mange som gjør, og jeg har aldri hørt om at det har medført noen problemer, annet enn minimalt mer vibrasjoner. Det er gjort på min bil, og jeg har ikke opplevd noen ulemper med det.
Og ikke minst, 1990,- spart!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 des 2007, 11:48

Du kan dra en "fuling" og kjøpe komplett sats til 9-5 på Saab, da er både balanseaksel- og kamkjedesats inkludert for 1700 kr. Det meste passer på 9k, om du leser her viewtopic.php?t=16759&highlight=kamkjede
så kommer etterhvert delenumrene opp på de delene du må kjøpe utenom.

Skal du bytte registerkjede så MÅ du enten bytte eller fjerne balanseakselkjedet også. Alle drevene bør du også bytte. Hvor mye vibrasjoner du får av å kutte balanseakselkjedet kommer an på hvor bra balansert motoren din er i utgangspunktet vil jeg tro. Du som går industridesign kjenner vel til hvordan deler som er produsert for å passe sammen ikke alltid gjør det, toleransene ligger langs standardavvikskurven, og er du uheldig så får du komponenter fra begge ender av kurven, altså avvik begge veier... Det var nå en digresjon, men det virker som om effekten av å kutte kjedet er veldig varierende. Noen merker ikke noe til det i det hele tatt, mens andre åpner motoren på nytt for å sette det inn. Det virker også som om 2,3 har generelt mer vibrasjoner enn 2,0.
Dette er hva jeg tolker ut ifra folks vidt forskjellige erfaringer iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar