Bytte bensinpumpe..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Morten N1009
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 19 apr 2007, 08:44
Bil: M01 9-5 Aero

Bytte bensinpumpe..

Legg inn av Morten N1009 » 13 des 2007, 16:57

Jobber med bensinpumpe på min NG900 -94.
Har klippet hull i gulvet, men får ikke rotert pumpa slik at den løsner..
Må retur og trykk-slagene av? De sitter helt fast, og den plastvinkelen til returslangen knakk da jeg prøvde å rugge litt forsiktig på den. Redd for å rugg på trykkslangen også..
Noen som har noen tips her? Trenger sårt en bil som går..

Siden den plastvinkelen knakk, hvor kan en få tak i slikt? Kan den evt. limes?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte bensinpumpe..

Legg inn av Ingvar N629 » 13 des 2007, 17:41

Du skal ikke skru på pumpa, men på ringen rundt. Når du har løsnet den, kan du bare løfte ut pumpa.
Warwick skrev: Siden den plastvinkelen knakk, hvor kan en få tak i slikt? Kan den evt. limes?
Ny får du på Saab, eller huggeren. Er like på alle nyere Saaber, du kan f eks ta fra 9000 eller en nyere og900, da er det luke i gulvet. Er du så heldig å finne en 9-5 hos hugger så er det luke under bakseteputa, og veldig enkelt å komme til. Pass på så du får rett, for de er ikke like på trykk og returside. Enkleste måten å sette den på på er å skjøte med bensinslange som tres utenpå den gamle, og feste med slangeklemmer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Morten N1009
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 19 apr 2007, 08:44
Bil: M01 9-5 Aero

Legg inn av Morten N1009 » 13 des 2007, 19:08

Ringen er skrudd av, men får ikke pumpa ut. Står i Haynesboka at den må roteres 90 grader før den kan løftes ut. Men må få av slangene først. De sitter veldig godt. Har smurt de inn med 5-56 nå, så får vi se om de løsner.

Ang. den plastdelen så får jeg ringe Saab og høre hva den koster. Erfaringsmessig sikkert ikke billig.
Skulle helst hatt bilen på veien veldig snart, og har eksamen snart også så har ikke tid til å leite på høgger'n.

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 13 des 2007, 19:26

Husker også jeg sleit med å få bensinpumpen ut etter at jeg hadde skrudd løs ringen. Gjelder å vri den 90grader for så lirke den ut. Vi brukte sikkert en halv time på å lirke den ut så vær tålmodig. Som hos deg så satt alt veldig hardt og jeg er glad jobben er gjort. 8000kr skulle de ha for jobben her i Oslo, mens jeg gjorde alt selv sammen med en kompis på 1.5time og brukte 990sek på deler.

Morten N1009
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 19 apr 2007, 08:44
Bil: M01 9-5 Aero

Legg inn av Morten N1009 » 13 des 2007, 20:21

Har kjøpt pumpa, men det er bare selve motorenheten.. Må demontere hele pumpehuset da.. Hmm. Håper det går i orden.

Prøver å løsne retur og feed-slagene i morgen. Håper de går av nå..

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 13 des 2007, 23:20

Jeg kjøpte min ny på Speedparts i Sverige da jeg fant ut at høggere rundt omkring skulle ha samme prisen. Angret litt i ettertid på at jeg ikke gikk for Biltema sin til 349kr, den skal visst være den samme. Sparte uansett endel på å gjøre jobbens selv. Når du først har fått lirket ut pumpe er resten av jobben ganske knirkefri. Keep up the good work;)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 des 2007, 00:54

De biltema-pumpene er vel Kina-pumper?

Kan jo høre med Ingvar og Daniel hvor glade de er i disse pumpene ;)

Daniel's røyk vel etter et par hundre mil og Ingvar's etter 5000km :shock: Mulig jeg husker litt feil på km men de varte i allefall ikke lenge!

Kjøp heller noe som man vet varer og da er i allefall pumpene SP og Maptun selger EKTE Walbro, samme som Saab bruker orginalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Morten N1009
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 19 apr 2007, 08:44
Bil: M01 9-5 Aero

Legg inn av Morten N1009 » 14 des 2007, 17:36

Har fått ut pumpearmaturen nå, men det er så kaldt at jeg får la den stå å tine litt i varmen før jeg begynner å herje med den..
Fikk ny returslangeinnfesting på Saab for drøye hundrelappen. Har handla inn slanger og slangeklemmer til armaturen også så nå håper jeg bil er på veien i løpet av kvelden.

Morten N1009
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 19 apr 2007, 08:44
Bil: M01 9-5 Aero

Legg inn av Morten N1009 » 14 des 2007, 20:19

Da var alt på plass og bilen i gang.. Håper den holder en stund..

Svar