Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
	Moderator: Moderatorer
	
			
		
		
			- 
				
																			
								Doof							 
									
		- Innlegg: 28
 		- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: 296
 
												- Navn: Christoffer N296
 
												- Bil: og 9-3, ng900, V4
 
												- Sted: Os
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Doof » 15 des 2007, 06:12
			
			
			
			
			Noen som har tips, evt, verktøy man bør ha?
er en 900 95 mod
			
									
									9-3 SE 02 mod
900S 97 mod 
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								KongerudN344							
 
						- MAX BOOST
 			
		- Innlegg: 2296
 		- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: N344
 
												- Navn: Kenneth Kongerud
 
												- Sted: Fetsund
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av KongerudN344 » 15 des 2007, 13:34
			
			
			
			
			Presse er et must! 
Ellers er det vel en grei jobb  

 Når jeg gjorde det sist skrudde vi ut hele fjærbeinet og tok det med til et verskted i nærheten som hadde det rette utstyret. Betalte de litt for jobben, tok ca 10 min, også var det tilbake i garasjen og sette det på plass  

 
			
									
									2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i 
1975 SAAB 99
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Henrik N449							
 
						- Overload!!!
 			
		- Innlegg: 1943
 		- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
 		
		
											- Sted: Drammen
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Henrik N449 » 15 des 2007, 20:36
			
			
			
			
			Dette har jeg også gjort, veldig grei jobb!
Er det foran eller bak du skal bytte?
			
									
									Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			
								Doof							 
									
		- Innlegg: 28
 		- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: 296
 
												- Navn: Christoffer N296
 
												- Bil: og 9-3, ng900, V4
 
												- Sted: Os
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Doof » 16 des 2007, 20:04
			
			
			
			
			foran jeg skal bytte, man må bruke presse for å få lagere på plass igjen?
noen som har bilder?
			
									
									9-3 SE 02 mod
900S 97 mod 
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								KongerudN344							
 
						- MAX BOOST
 			
		- Innlegg: 2296
 		- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: N344
 
												- Navn: Kenneth Kongerud
 
												- Sted: Fetsund
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av KongerudN344 » 16 des 2007, 22:57
			
			
			
			
			Må og må, men skjønner ikke hvorfor du ikke skal bruke det når du allikevel må ha presse for å få ut det gamle  

 Går nok å banke det inn, men jeg ville ikke begynt med det... Tror det blei dårlig med bilder fra den operasjonen der....
 
			
									
									2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i 
1975 SAAB 99
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			
								Doof							 
									
		- Innlegg: 28
 		- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: 296
 
												- Navn: Christoffer N296
 
												- Bil: og 9-3, ng900, V4
 
												- Sted: Os
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Doof » 16 des 2007, 23:32
			
			
			
			
			hvor lenge er det lurt/trygt å kjøre med det? lager kun litt lyd/risting i høyresving. 
Damm
			
									
									9-3 SE 02 mod
900S 97 mod 
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			
								JC							 
						- Grunnladetrykk

 			
		- Innlegg: 37
 		- Registrert: 04 nov 2007, 21:14
 		
		
											- Sted: Oslo
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av JC » 16 des 2007, 23:37
			
			
			
			
			Det er best å bytte så fort som mulig. 
Å kjøre med defekt hjullager er ikke å anbefale. Det sliter på dekk, bremser, drivaksel etc.
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								KongerudN344							
 
						- MAX BOOST
 			
		- Innlegg: 2296
 		- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: N344
 
												- Navn: Kenneth Kongerud
 
												- Sted: Fetsund
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av KongerudN344 » 16 des 2007, 23:46
			
			
			
			
			Ikke lurt å kjøre lenge med det nei... Kjørte for lenge med defekte hjullager på OG'en. Resulterte i at bilen havna på planet til NAF og to defekte spindler... DYRT  

 
			
									
									2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i 
1975 SAAB 99
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			
								Andersfo							 
						- 0.7 bar

 			
		- Innlegg: 107
 		- Registrert: 12 jul 2007, 13:38
 		
		
											- Sted: Oslo
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Andersfo » 16 des 2007, 23:52
			
			
			
			
			Akkurat dette har jeg erfaring med. Kjørte altfor lenge med defekte hjullager og det resulterte i at jeg måtte bytte både spindel og nav i tilegg. En operasjon som i utgangspunktet skulle være rimelig ble utrolig tidkrevende og kostbar. Neste gang jeg hører en ulyd skifter jeg ved første anledning.
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			
								Doof							 
									
		- Innlegg: 28
 		- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: 296
 
												- Navn: Christoffer N296
 
												- Bil: og 9-3, ng900, V4
 
												- Sted: Os
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Doof » 17 des 2007, 00:35
			
			
			
			
			hvor mangen mil snakker vi om, jeg er i danmark og har kjørt 70 mil på det og skal 70 mil tilbake, så spørsmåle er om jeg må bytte det her.
Damm
			
									
									9-3 SE 02 mod
900S 97 mod 
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								KongerudN344							
 
						- MAX BOOST
 			
		- Innlegg: 2296
 		- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: N344
 
												- Navn: Kenneth Kongerud
 
												- Sted: Fetsund
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av KongerudN344 » 17 des 2007, 00:40
			
			
			
			
			Vanskelig å si... Spørs jo litt hvor mye det bråker.. Når det begynner å riste er det for seint  

 
			
									
									2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i 
1975 SAAB 99
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Vegars							
 
						- 2.0 bar

 			
		- Innlegg: 811
 		- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
 		
		
											- Medlemsnummer: N631
 
												- Navn: Vegar
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Vegars » 17 des 2007, 18:00
			
			
			
			
			Doof skrev:hvor mangen mil snakker vi om, jeg er i danmark og har kjørt 70 mil på det og skal 70 mil tilbake, så spørsmåle er om jeg må bytte det her.
Damm
Det er vel en del billigere å få skiftet det i Danmark, hvis man velger å få skiftet det på verksted!? Er det ikke?
 
			
									
									Volvo V60 D5 2017 
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550  
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			
								Doof							 
									
		- Innlegg: 28
 		- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: 296
 
												- Navn: Christoffer N296
 
												- Bil: og 9-3, ng900, V4
 
												- Sted: Os
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Doof » 18 des 2007, 18:38
			
			
			
			
			Selve lagere var dyrere en i norge. hos mekonomen i Danmark kostet det ca 800 kr. I Norge 554.- Selve verkstedstimene er litt billigere i Danmark en Norge. Skal prøve å bytte i morgen men har minimalt med verktøy. 
Damm
			
									
									9-3 SE 02 mod
900S 97 mod 
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296