Gåent håndbrekk 1998 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Gåent håndbrekk 1998 9-5

Legg inn av lille-espen N1106 » 18 des 2007, 01:22

Hei alle sammen

Dro opp håndbrekket når jeg parkerte bilen hjemme idag. Hørte da en rar lyd. Testa brekket og lot bilen rulle i fri for og se om det "hang" og alt virket ok. Tenkte ikke noe mer på det før jeg skulle ut kjøre igjen i kveld. Tok ned håndbrekket og rygga ut. Bilen rullet fint men når jeg begynte og kjøre fremover hørte jeg ett dunk i/ved høyre bakhjul. Stoppet og undersøkte kjapt men så ikke noe tilsynelatende feil. Har nå ingen kraft i håndbrekket og høyre felg blir litt lunken etter kjøring.
Bil i signatur.

Noen som vet hva som er feil, kan jeg fikse dette selv, evt.pris?

Mange takk på forhånd

mvh Espen :)

Glemte og nevne at det er noen minusgrader her nede på sørlandet nå
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 des 2007, 12:55

Dratt av belegget på ene bremseskoa til brekket?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 des 2007, 17:34

Ja, jeg tror nok det er det som har skjedd, det samme skjedde på min bil.
Det skyldes den trasige gm-patenten på håndbrekket.
Inni bremseskivene bak er det bremsetromler.
Dette er rett og slett en liten utgave av det gamle systemet, trommelbrems.

Etter dette skjedde på min bil skulle jeg bytte bremseskoene selv.
Det viste seg at mens det på ene siden var slitt av, var det begynt å løsne på den andre.

Så du bør bytte på begge sider når du først er i gang.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Legg inn av lille-espen N1106 » 18 des 2007, 19:04

ottorasmussen N242 skrev:Ja, jeg tror nok det er det som har skjedd, det samme skjedde på min bil.
Det skyldes den trasige gm-patenten på håndbrekket.
Inni bremseskivene bak er det bremsetromler.
Dette er rett og slett en liten utgave av det gamle systemet, trommelbrems.

Etter dette skjedde på min bil skulle jeg bytte bremseskoene selv.
Det viste seg at mens det på ene siden var slitt av, var det begynt å løsne på den andre.

Så du bør bytte på begge sider når du først er i gang.
Er disse vanskelig og bytte? Hvordan identifiserer jeg de? :)
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 des 2007, 19:30

Sjekk eposten din. :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 des 2007, 19:48

Spesialverktøy art nr 89 96 647 til demontering/montering av holderstift m/fjær på bremseskoene anbefales! Jeg demonterer ikke bakbremser på 9-5 (eller ng900/og9-3) igjen før jeg har kjøpt det!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 des 2007, 20:14

Jeg syntes det der var en ok operasjon.
Det er så absoultt gjennomførbart uten spesialverktøy.
Nå må du slutte å skremme folk slik. :)
Det er bare å sørge for å ha litt forskjellige tenger til rådighet så går det bra.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 des 2007, 22:40

Det spørs vel hvor lang tid du har tenkt å bruke...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Legg inn av lille-espen N1106 » 19 des 2007, 11:04

ottorasmussen N242 skrev:Sjekk eposten din. :)
Kan ikke se og ha mottat noen epost. Sendte du til gmail eller ps.no adressen min?
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 19 des 2007, 15:06

Gmail.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar