motorbytte: fra 8v til t16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 09 des 2007, 23:01

blokka er vel lik så lenge det er fra en h-motor. forskjellen er vell det store "dekselet" som er i enden av motoren og starteren sitter skrudd i...men mener at det skal kunne byttes over uten problemer...

ang. biltilsynet i elverum så er det faktisk mange veldig greie folk der men desverre kommet inn en liten høvding der som skal ta kontrollen over det meste og er paragrafrytter av en annen verden.. så om du har papirer er det fortsatt ikke bare bare... kan sende deg navnet på pm så vet du hvem å styre unna... :wink:

men ingen grunn til å gi opp for det...mange andre muligheter :)
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 09 des 2007, 23:08

Off. Du har den blokka ja;) Skal ikke skrike så høyt jeg da. Har 84 blokk selv. hehe
Det som er spesielt med denne, er vel at det er første og900 16v blokka.
Den har mindre oljekanaler. Starteren sitter under eksosmanifoilen og ikke under innsuget. Oljereturen sitter også litt kronglete til.
De to sistnevnte gjør at det blir litt kuk hver gang du skal ha at motoren. Men hvis du ikke tar den ut 2 ganger i året som meg. Så trenegr du ikke å tenke på det. Men jeg vil nok annbefale alle andre og kjøpe fra 85 og utover hvis de ikke har handlet inn enda..

Mine 2 kroner :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 09 des 2007, 23:52

ble litt forvirra nå:

- er hverken selve 8v blokka eller t16 blokka fra -84 "værdt" å satse på fordi begge har trange oljekanaler osv?

- eller er det slik du sporkit-mk1 sier, at kun dekselet i enden av motoren utgjør forskjellen på alle tre blokkene jeg har som kandidater? altså at jeg kan bruke vilken som helst blokk så lenge lokket er av 85 modellen?

takk igjen! :)
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 17 des 2007, 18:29

har et spørsmål angående luftmengdemåler til t16 -84. den som satt på motoren før het xxxxxx005. hvilke andre lmm er det jeg kan bruke på den motoren bare jeg evt mekker litt på kontakta? for det er vel bare kontakta som skiller mange av de forskjellige lmm-modellene? noen her som har en lmm å selge meg?

oppdaget at jeg også har en 83-modell blokk tilgjengelig. er den no tess å bruke som blokk for å bygge en t16 av?

mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 17 des 2007, 21:50

AndreasE skrev:ble litt forvirra nå:

- er hverken selve 8v blokka eller t16 blokka fra -84 "værdt" å satse på fordi begge har trange oljekanaler osv?

- eller er det slik du sporkit-mk1 sier, at kun dekselet i enden av motoren utgjør forskjellen på alle tre blokkene jeg har som kandidater? altså at jeg kan bruke vilken som helst blokk så lenge lokket er av 85 modellen?

takk igjen! :)
Har missa tråden din litt jeg Andreas :wink:
Tror jeg bare vil skrive at hvis du ikke skal ha bøtter med hk, så fungerer oljekanalene helt 100. Dette er ting som jeg har hørt folk har snakka om mange ganger. Og jeg vil tro det stemmer.

Jeg ville absolutt gått for den med starteren under innsuget. Har banna en del når jeg har skrudd på motoren min, akkurat av den grunn at 84-blokka er så bakvendt bygd. Sikkert en grunn til at de bygde den om på nyere modeller. :wink:

Har også gått med tanken om å bytte til 85--> lokk på motoren min, men har lest et sted at da blir det visst noe feil. Veit ikke hva :D

Lykke til ihvertfall
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 18 des 2007, 00:40

takk for svar Alex!
ja, spørs om "puslespillet" går opp om man kombinerer eldre blokk med nyere stæsj :?

ingen som kan svare på det angående lmm?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 18 des 2007, 23:41

en anna ting: saab skal ha 1500 spenn for godkjenningspapiret ved øking av effekt (motorbytte) :o . jeg synes dette høres litt drøyt ut for et papir med et stempel og en underskrift på. kontaktperson spør om prisen er ok for meg: vil det si at den ikke er fastsatt, altså at man kan prute den ned?

:?

Edit: leste at dette er normal pris. flere har vistnok tilogmed måttet betale mer.

ellers virket det som Sprokit beskriver litt lenger ned i denne tråden smart:
viewtopic.php?t=6874&highlight=godkjenningspapir
flere som har erfaring med at det har fungert å kopiere et vilket som helst godkjenningspapir for tilsvarende bil og tilsvarende modifikasjon, for så å få invilget søknad hos biltilsynet om at papiret også skal kunne brukes for en anna bil?

mvh Andreas

mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 19 des 2007, 00:34

AndreasE skrev:en anna ting: saab skal ha 1500 spenn for godkjenningspapiret ved øking av effekt (motorbytte) :o . jeg synes dette høres litt drøyt ut for et papir med et stempel og en underskrift på. kontaktperson spør om prisen er ok for meg: vil det si at den ikke er fastsatt, altså at man kan prute den ned?
Ville sjekka det litt mere jeg...

Jeg betalte nemlig ikke noe for å få de papirene fra saab.... Husker ikke hvem jeg snakka med inne på saab, men fikk nå godkjenningspapirer i posten og har aldri sett ei regning på det....
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 19 des 2007, 00:57

jøs .....og da kontakta du saab-norge og ikke en forhandler?

-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 19 des 2007, 10:21

AndreasE skrev:jøs .....og da kontakta du saab-norge og ikke en forhandler?

-andreas
Det kan hende prosessen er noe annerledes når man skal konvertere 8v til 16v, men jeg "oppgraderer" min og900 91 modell 16v-suger til T16, og da snakket jeg med Per Falla (nevnt ofte i forumet) i GM Norge. Siden jeg kun trenger nye dempere samt V-merkede sommerdekk for å få denne godkjendt som T16, så kostet ikke dette meg noe.

Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 19 des 2007, 12:21

hm :(
jaja....
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 19 des 2007, 13:52

prøv en kopi og skriv en søknad der du ber dem om å godkjenne på likhet du...så går det nok fint :D mange som har gjort dette før deg,,
SAAB SPORT & RALLY

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 19 des 2007, 15:02

smart....
noen som hadde gøddi å sende meg en slik kopi? :)
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 19 des 2007, 17:29

Ellers driver Per Falla og deler ut slike gratis :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 19 des 2007, 20:17

Ottar N398 skrev:Ellers driver Per Falla og deler ut slike gratis :wink:
Det var no kjent med det navnet der...

Mulig det var han jeg snakka med ja :wink:

kan ikke huske alt, er jo tross alt snart 1 år sia jeg fikk papira :roll:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Svar