Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Gratulerer! Minner om lokaltreff på søndag, se under Midt Norge-forumet. Der må du gjerne slenge deg med!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 16 nov 2007, 12:55
- Medlemsnummer: N1212
- Navn: Espen Lysholm
- Bil: 04 9-5 Vector Estate
- Sted: Trondheim
Takk
Hei!
...og takk for velkomst.
Nå er det kun 2,5 dager igjen til bilen er min. Gleder meg nå altså.
Fredag kl 16.00 er 9-5'en å se cruisende rundt i Trondheim
...og takk for velkomst.
Nå er det kun 2,5 dager igjen til bilen er min. Gleder meg nå altså.
Fredag kl 16.00 er 9-5'en å se cruisende rundt i Trondheim

Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 16 nov 2007, 12:55
- Medlemsnummer: N1212
- Navn: Espen Lysholm
- Bil: 04 9-5 Vector Estate
- Sted: Trondheim
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Grattis.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 16 nov 2007, 12:55
- Medlemsnummer: N1212
- Navn: Espen Lysholm
- Bil: 04 9-5 Vector Estate
- Sted: Trondheim
Kjøpet
Takk for det.
Må bare skryte av Din Bil AS i Trondheim gjennom kjøpsprosessen og ved avlevering.
Din bil har fulgt meg opp hele tiden og informert om hva som var status i forhold til levering. Veldig betryggende.
Da jeg møtte opp i går med min tilårskomne A8 for å hente 9-5'en ble jeg ledet inn i kundeavdelingen av selger. Der satt verkstedmester og ansvarlig for karrosseri. Siden det er en bruktbil så var det en del små ting som skulle fikses både teknisk og karrosserimessig.
De neste 30 minuttene gikk de gjennom hva som var gjort med bilen, hva som skulle gjøres senere og hva de med hjelp av meg ville holde under oppsyn pga noe slitasje. Her fikk jeg muligheten til å stille alle spørsmål jeg lurte på bl.a om olje sludge, garantier m.m.
Verkstedmester svarte villig på alle spørsmål og la heller ikke skjul på de svakhetene som var på 9-5.
Hele seansen førte til at jeg som kjøper følte at jeg fikk en veldig trygghet for kjøpet og enda mer glede av å ha kjøpt "ny" bil.
Hadde bare alle forhandlere opptrått på en slik måte.
Må bare skryte av Din Bil AS i Trondheim gjennom kjøpsprosessen og ved avlevering.
Din bil har fulgt meg opp hele tiden og informert om hva som var status i forhold til levering. Veldig betryggende.
Da jeg møtte opp i går med min tilårskomne A8 for å hente 9-5'en ble jeg ledet inn i kundeavdelingen av selger. Der satt verkstedmester og ansvarlig for karrosseri. Siden det er en bruktbil så var det en del små ting som skulle fikses både teknisk og karrosserimessig.
De neste 30 minuttene gikk de gjennom hva som var gjort med bilen, hva som skulle gjøres senere og hva de med hjelp av meg ville holde under oppsyn pga noe slitasje. Her fikk jeg muligheten til å stille alle spørsmål jeg lurte på bl.a om olje sludge, garantier m.m.
Verkstedmester svarte villig på alle spørsmål og la heller ikke skjul på de svakhetene som var på 9-5.
Hele seansen førte til at jeg som kjøper følte at jeg fikk en veldig trygghet for kjøpet og enda mer glede av å ha kjøpt "ny" bil.
Hadde bare alle forhandlere opptrått på en slik måte.
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
Re: Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Ingvar!
Når kom M04 modellen?
Og hvordan får jeg sjekket motoren for oilsludge problem før man kjøper den?
Er det som det ble nevnt turbo på alle fra 2000 og oppover?
Hva med '99-00 modell 9-5, er det bad choice?
Vet det er en gammel tråd dette, men fant relevanse til mine spørsmål her
Christer
Når kom M04 modellen?
Og hvordan får jeg sjekket motoren for oilsludge problem før man kjøper den?
Er det som det ble nevnt turbo på alle fra 2000 og oppover?
Hva med '99-00 modell 9-5, er det bad choice?
Vet det er en gammel tråd dette, men fant relevanse til mine spørsmål her

Christer
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Hei Chris!daytonabeach skrev:Ingvar!
Når kom M04 modellen?
Og hvordan får jeg sjekket motoren for oilsludge problem før man kjøper den?
Er det som det ble nevnt turbo på alle fra 2000 og oppover?
Hva med '99-00 modell 9-5, er det bad choice?
Vet det er en gammel tråd dette, men fant relevanse til mine spørsmål her![]()
Christer
M04 kom i 2004

Å fullstendig sjekke slitasje i motor som følge av oilsludge er ikke så enkelt, men om du skrur ut kamkjedestrammeren (eller drar på et verksted og ber dem måle den for deg) så vet du iallfall hvor slitt registerkjedet er (balanseakselkjedet får du ikke målt, men slitasjen av de to følger stort sett hverandre). Det er noe av det som slites raskt pga dårlig smøring. Strammeren skal max være 15 mm ute, er den lenger ute så skal hele registeret byttes, det er en jobb som koster ca 15000 på verksted. Om registeret er utslitt etter kort kjørelengde, så kan man anta at alle andre deler som smøres av motorolja også har blitt utsatt for stor slitasje. Da ryker man fort på en overhaling, rådelager kan byttes med motor i bil, men skal f eks alle veivlagrene ut, så må alt i biter, da er det like greit å bytte motor. Det blir med andre ord dyrt. Turboen slites også raskt med dårlig smøring.
Andre ting du kan sjekke opp:
Er veivhusventilasjonen oppdatert? Mye småkjøring? At bilen har gått mest mulig med varm motor (langkjøring) er en klar fordel. Hvor ofte er det tatt oljeskift? Fullstendig servicehefte er dessverre ikke nok viser det seg, men er olja byttet hver 10 000 km så klarer de seg bedre.
Eller du kan finne en med dårlig motor og lav pris, og kalkulere inn en Trondheimstur

Av en eller annen grunn så er det mange biler som ikke har noe problem i det hele tatt. Min gamle motor ble tatt ut etter 280 000 km da jeg hadde bygd en ny, kamkjedestrekkeren var da ute 14 mm, og om det registeret noen gang hadde blitt byttet, så er det lenge siden. Mulig at mye langkjøring har berget den.
Det er turbo på samtlige 9-5.
Ang 99-00 modeller så er det vel ikke dårlige valg, men det kom jo noen oppdateringer underveis som er kjekke å ha med seg. Kjøper du f eks M00 eller eldre, så skal motorstyreenheten være byttet ut på kampanje. Og 9-5 fra 02 og nyere er jo penere da...
Ellers bør du se etter:
Fremre bærearmsforinger bak, de slites raskt og er dyre å skifte på verksted. Du kan egentlig bare bytte de ut med powerflex med en gang.
Dempere, særlig bak på estate. 9-5 er jo rimelig myk og kjedelig å kjøre i utgangspunktet, så å regne inn et sett Bilsteindempere uansett er nok ikke dumt.
På biler med automat så har noen hatt problemer med girindikatoren, om denne ryker så risikerer du ikke å få start. Dyr sak...
Spjeldmotorer til klimaanlegget. Du sjekker enkelt om det er feilkoder på klimaanlegget ved å trykke på AUTO og OFF samtidig.
Rust på bakluka på estate.
Rust nederst i framkant av bakre hjulbue.
Pixler i SID
Ønsker du å konvertere til biopower en gang (tanke E85) så må bilen ha TCS.
Og kjøper du en 2,0t, så trim den!
Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
Re: Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Ingvar, your the man!
Første pri er en stastjonsvogn så jeg får plass til alt helikopter utstyret mitt
Får bare jobbe meg oppover, håper på å kunne cashe ut en bil til rundt 100 i løpet av våren, og tar gjerne en tur til TRD om nødvendig
Hva med slikt, er det noe å satse på?
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers drømmer jeg om noe sånt, men det må nok bli til høsten
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link" onclick="window.open(this.href);return false;
Første pri er en stastjonsvogn så jeg får plass til alt helikopter utstyret mitt

Får bare jobbe meg oppover, håper på å kunne cashe ut en bil til rundt 100 i løpet av våren, og tar gjerne en tur til TRD om nødvendig

Hva med slikt, er det noe å satse på?
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers drømmer jeg om noe sånt, men det må nok bli til høsten

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Ser da greie ut de der, men som sagt så bør du sjekke motoren grundigst mulig. Begynner å bli rimelige 2002-modeller å få kjøpt, ser jeg! Biler fra 2002 og nyere har forresten bedre forhjulsoppheng.
Jeg ville ha kalkulert inn prisen av bilsteindempere rund baut og noen powerflexforinger, samt trim. Da får du MYE mer glede av bilen, dessuten er de nevnte foringene og demperne svake punkter på de bilene.
Om du tar en Trondheimstur, så ta med helikopteret!
Jeg ville ha kalkulert inn prisen av bilsteindempere rund baut og noen powerflexforinger, samt trim. Da får du MYE mer glede av bilen, dessuten er de nevnte foringene og demperne svake punkter på de bilene.
Om du tar en Trondheimstur, så ta med helikopteret!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
Re: Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Yea, im flying in
Hva snakker vi av pris på en sånn "pakke" 12-15 lapper?
Hvor mange steg kan de motorene trimmes i?

Hva snakker vi av pris på en sånn "pakke" 12-15 lapper?
Hvor mange steg kan de motorene trimmes i?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Her har du dempere:
http://www.elkparts.com/index.php/cPath/75_547_661" onclick="window.open(this.href);return false;
Legg merke til at prisen er pr stk.
Powerflexforinger koster noen hundrelapper. Trim varierer litt, men det koster noen tusen. Mer trimprat tar vi i riktig forumdel, evt msn
http://www.elkparts.com/index.php/cPath/75_547_661" onclick="window.open(this.href);return false;
Legg merke til at prisen er pr stk.
Powerflexforinger koster noen hundrelapper. Trim varierer litt, men det koster noen tusen. Mer trimprat tar vi i riktig forumdel, evt msn

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
Re: Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Okidoki, takk for oppdateringen så langt 

Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950