dumpventil *2005 mod* 93 ss

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av jan magnus n634 » 24 des 2007, 16:55

nå blire mye mas her :lol: men kan noen forklare meg forskjellen på den originale og den flotte skinnende greia sp har`? gjør ikke de akkurat samme jobben?
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 24 des 2007, 16:56

Jo, akkurat samme jobb!
Men den fra SP slipper igjennom mer lyd, samt at den orginale til Saab ikke holder mer enn max 1.1 Bar ca.
Da kan den starte å lekke.. og det er teit
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av jan magnus n634 » 24 des 2007, 17:03

hmm, jeg fikk beskjed at min lada mellom 1 og 1.5 så da ere kanskje fornuftig å bytte uansett da, kjøpe til torsdag :wink: hvis sp har en sånn en inne
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 24 des 2007, 17:21

Det sier seg selv at plast ikke er like holdbart som aluminuim. Dessuten er den orginale en membranventil mens SP sin er stempel ventil. Det er også mye tettere..

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av jan magnus n634 » 24 des 2007, 17:24

Johan N828 skrev:Det sier seg selv at plast ikke er like holdbart som aluminuim. Dessuten er den orginale en membranventil mens SP sin er stempel ventil. Det er også mye tettere..
dvs at det er en liten mulighet for at det kan sparke litt mere og da? for da holder den på trykket, skulle gjerne vist hvor den originale satt og, eller om noen veit om no bilder et sted der man kan se hvor den sitter.
også var det disse lydene da johan, :wink: vi venter spent
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 24 des 2007, 17:30

Lyden er vel og bra
Se i mottorrommet.. den må nødvendigvis stå rett før innsugsmanifold og før turbo :p

Dvs. ett rør fra før innsugsmanifolden er festet på ene siden av dumpen, mens den andre siden er festet i ett rør som går fra dumpen til innsugsrøret før turboen =)

Og ja, om ventilen din lekker nå, så vil det slite mer på turbo, samt du kan få litt mer ekstra hester om du bytter :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av jan magnus n634 » 24 des 2007, 17:31

ParADigM N558 skrev:Lyden er vel og bra
Se i mottorrommet.. den må nødvendigvis stå rett før innsugsmanifold og før turbo :p

Dvs. ett rør fra før innsugsmanifolden er festet på ene siden av dumpen, mens den andre siden er festet i ett rør som går fra dumpen til innsugsrøret før turboen =)

Og ja, om ventilen din lekker nå, så vil det slite mer på turbo, samt du kan få litt mer ekstra hester om du bytter :)
da skal jeg få tatt en titt en dag, eller bare i morra :wink:
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
FleskepupP
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 597
Registrert: 31 okt 2007, 21:25
Medlemsnummer: N1190
Navn: Fredrik
Bil: Saab 93 Viggen
Sted: Førde

Legg inn av FleskepupP » 24 des 2007, 20:11

her skal vel dumpen sitte.

Bilde
FKL Racing N1190

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av jan magnus n634 » 24 des 2007, 20:33

FleskepupP skrev:her skal vel dumpen sitte.

Bilde
på din ja :wink:
dette gjelder en 2005mod 93ss :wink:
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
FleskepupP
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 597
Registrert: 31 okt 2007, 21:25
Medlemsnummer: N1190
Navn: Fredrik
Bil: Saab 93 Viggen
Sted: Førde

Legg inn av FleskepupP » 24 des 2007, 20:48

men det er vel ca likt med rør, så er nå berre å se seg litt om der nede eller?
FKL Racing N1190

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 des 2007, 21:07

bare husk og sett den RETT veg du. MANGE som plasserer den feil og mener det SKAL være sånn 8) Trykksiden SKAL være på samme akse som stempelet inne i dumpen går i. Utsippet på "siden" av dumpen skal enten i friluft eller tilbake på innsuget av turbinen.

God Jul

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av jan magnus n634 » 24 des 2007, 23:48

Datapaal N526 skrev:bare husk og sett den RETT veg du. MANGE som plasserer den feil og mener det SKAL være sånn 8) Trykksiden SKAL være på samme akse som stempelet inne i dumpen går i. Utsippet på "siden" av dumpen skal enten i friluft eller tilbake på innsuget av turbinen.

God Jul

Mvh. Pål
ja det er vel kanskje greit å huske på :wink:
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

jan magnus n634
Overload!!!
Innlegg: 1271
Registrert: 16 mar 2006, 18:27
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av jan magnus n634 » 25 des 2007, 01:42

syns nå detta ser ut som en åpen dumoventil??
http://www.youtube.com/watch?v=UMe2cIH97BQ
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 25 des 2007, 02:58

jan magnus n634 skrev:syns nå detta ser ut som en åpen dumoventil??
http://www.youtube.com/watch?v=UMe2cIH97BQ
Den er det. men den fungrerer litt spess tror jeg...

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 25 des 2007, 04:37

den dumpen er såkalt sekvensiell, uten at jeg vet noe mer om akkurat det.
det var vel uansett ikke noe lyd å rope hurra for spør du meg!
den burde strammes litt hvertfall
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar