Motorbytte.9000.
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Magnetventilen kobles slik:
Pinne 1: pinne 26 på trionicboksen
Pinne 2: +12V, +54 via 10 amp sikring
Pinne 3: pinne 2 på trionicboksen
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Vel nå er nybilen i garasjen,Kom med hurtigruta fra Bodø på Søndag.Saab 9000.i.Cse 1996.Ambassadeblå.Sommer/Vinterdekk.Alufelger.Blaupunkt Stereo.Meget fin bil.med masse duppeditter.11.lapper+5.lapper i frakt.Men Rådebank og brent ventil.Så i dag har jeg begynt med motorbytte til Turbo.Første skjekk var vedr de tre kabler til apc .Kontakten var der ved radiator.Godt var det, samme fargekode. så nå demonterer jeg ut turbomotoren fra 94 modellen.Og nå lurer jeg.vedr drivreima.Leser i Haynes boka vedr selv og lage verktøyet for denne men hvordan får jeg slakket reima?får og få på verktøyet.har grublet mye i dag og lest + prøvd men den gang ei.Og vedr gearkassa fra 1996 i.kan jeg putte den rett på motor 1994 Turbo.Fordeler+Bakdeler? Turbokassa hopper ut av 2 gear ved pådrag?Ingvar N629 skrev:3.Tor N12 skrev: Eneste er at du kansje må strekke opp kablene til magnetventilen da disse høyst sansynlig ikke er på nettet fra før. (3 kabler)
Mvh.
Saabvidar
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Gratulerer!!Saabvidar.N.871 skrev:
Vel nå er nybilen i garasjen,Kom med hurtigruta fra Bodø på Søndag.Saab 9000.i.Cse 1996.Ambassadeblå.Sommer/Vinterdekk.Alufelger.Blaupunkt Stereo.Meget fin bil.med masse duppeditter.11.lapper+5.lapper i frakt.Men Rådebank og brent ventil.Så i dag har jeg begynt med motorbytte til Turbo.Første skjekk var vedr de tre kabler til apc .Kontakten var der ved radiator.Godt var det, samme fargekode. så nå demonterer jeg ut turbomotoren fra 94 modellen.Og nå lurer jeg.vedr drivreima.Leser i Haynes boka vedr selv og lage verktøyet for denne men hvordan får jeg slakket reima?får og få på verktøyet.har grublet mye i dag og lest + prøvd men den gang ei.Og vedr gearkassa fra 1996 i.kan jeg putte den rett på motor 1994 Turbo.Fordeler+Bakdeler? Turbokassa hopper ut av 2 gear ved pådrag?
Mvh.
Saabvidar
Høres ut som et meget godt kjøp det der!!
Jeg mente også at ledningene til MV skulle ligge der men om jeg ikke husker feil så mener jeg at Joachim N370 konstanterte at de ikke var koblet til i enden mot Trionicboksen.
Hvis du ikke har det orginale spesialverktøyet for å klemme sammen strammeren til multireima så har du i allefall to muligheter:
1 Få en annen til å trekke godt i reima mens du setter på et sånn vertktøy som de anbefaler i Haynesboka
2. Ta ei stor slangeklemme og skru den helt ut slik at den deles, så tar du å bøyer den rundt selve strammeren og skrur den sammen igjen, da får du strammet sammen demperen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
Girkassa...
Du kan godt benytte kassa fra I'en men da er det ikke sikkert bilen vil lade så mye som den skal ettersom hastighetssignalet til Trionic'en blir feil, i verste fall så må du da få mappet bilen slik at softwaren stemmer med den nye kassa.
Ellers er det jo mere slitsomt å kjøre med ei slik kasse i og med at turtallet blir høyere og girene sitter tettere men på den positive siden så vil den jo evt akselrere bedre. Du må også regne med høyere bensinforbruk.
Jeg ville ha fått sett over den turbo-kassa. Kassa fra 2.0t synes jeg har den desidert mest fornuftige utvekslingen for bruk her i norge.
Du kan godt benytte kassa fra I'en men da er det ikke sikkert bilen vil lade så mye som den skal ettersom hastighetssignalet til Trionic'en blir feil, i verste fall så må du da få mappet bilen slik at softwaren stemmer med den nye kassa.
Ellers er det jo mere slitsomt å kjøre med ei slik kasse i og med at turtallet blir høyere og girene sitter tettere men på den positive siden så vil den jo evt akselrere bedre. Du må også regne med høyere bensinforbruk.
Jeg ville ha fått sett over den turbo-kassa. Kassa fra 2.0t synes jeg har den desidert mest fornuftige utvekslingen for bruk her i norge.
-
- Grunnladetrykk
Takker for svarene Thor.Ingvar N629 skrev:Magnetventilen kobles slik:
Jeg vil legge strøm på pinnene før jeg setter inn motor og se hvor de går hen,evnt om de er tilkoblet.vedr pinne 2 mener Ingvar vel at den skal ligge inne med 12V.Strøm på men +54 ?.Da?
Skal prøve med slangeklemme men som jeg forstår så er det om og gjøre og klemme sammen den lille støtdemperen som sitter der? for og få slakke?Vedr gearkasse så er jeg enig med deg og bruke orginalkassen når så mye taler i mot et bytte.Leste på Stcs at man kunne bruke tritonicboksen fra en bil uten startsperre på en med startsperre men ikke omvendt.?Så jeg vil prøve min fra 94 mod.
Tok ut Tritonicboksen i dag og så det hadde stått en merkelapp, men så klart manglet! så ergo er vel at man ikke vet hva slags boks mann har der da?Tidligere eier sa den var tunet, men ikke merket så vet man ikke noe om den.
Mvh.
Saabvidar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Med +54 menes når det skal settes spenning på den etter tenningslåsposisjon, dvs hvilken kurs du skal bruke. Du finner det uansett ut når du sitter der med koblingsskjemaet, det bør du ha uansett, men jeg skal sjekke opp når jeg kommer hjem til egen pc med verkstedhåndbok så jeg ikke skriver noe feil til deg.
Det er jo flere måter å ta strammeren på, om en er litt kreativ. Jeg har brukt en lang forlenger og en jekk, toppen på forlengeren passer fint å kile fast i sporet på arma på strammeren, sett jekken under forlengeren og jekk i vei. Jeg har en liten hydraulisk jekk som jeg bruker til sånt.
Det er jo flere måter å ta strammeren på, om en er litt kreativ. Jeg har brukt en lang forlenger og en jekk, toppen på forlengeren passer fint å kile fast i sporet på arma på strammeren, sett jekken under forlengeren og jekk i vei. Jeg har en liten hydraulisk jekk som jeg bruker til sånt.
-
- Grunnladetrykk
<heisannIngvar N629 skrev:Med +54 menes når det skal settes spenning på den etter tenningslåsposisjon, dvs hvilken kurs du skal bruke. Du finner det uansett ut når du sitter der med koblingsskjemaet, det bør du ha uansett, men jeg skal sjekke opp når jeg kommer hjem til egen pc med verkstedhåndbok så jeg ikke skriver noe feil til deg.
<vedr reima så lagde jeg meg verktøyet i følge Haynsboka og det var veldig enkelt,og fungerte med ei 21 pipe og latmannsarm.Vedr det elektriske så løste det seg.Det var ferdig kontakt fremme ved venstre fronlykt og vedr 54+ pinne i mitten så satt jeg inn en 10 amp sikring i hanskerommet merket med apc og vips så hadde jeg strøm på mittpinnen i kontaktet.og pinne 1 og 3 var ferdige opplagt til storkontakten ved hjernen.Har tatt ut turbo motor i dag det gikk greit,masse talmodighet og kaffe Og i morgen er det ut med inj motor.Litt spent på vedr drivaksler turbo kontra Inj.Men får se ka morgendagen bringer.og vedr startsperre.
Mvh
saabvidar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
+54 vil si at du har spenning med tenningslåsen i kjøreposisjon, men ikke i startposisjon.
-
- Grunnladetrykk
Okay på godt norsk Kjøreposisjon = tenning på.Startposisjon = er når man vrir nøkkel så starteren går rundt.Ingvar N629 skrev:+54 vil si at du har spenning med tenningslåsen i kjøreposisjon, men ikke i startposisjon.
Jammen da er det helt riktig da. ingen omkoblinger,bare satt in 10 amp sikring i apcholder i hanskerommet
Da lager Saab en type ledningnett til sine biler for bruk i både i og turbo utgaven.i hvertfall på 1996 utgaven.

Mvh
saabvidar
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
nei dette var spennende du
lykke til videre med byttet! gøy med folk som jobber fort!
edit: når jeg skulle klikke tilbake i nettleseren min nå, blei jeg litt forundra når jeg havna i saab teknisk. var bombesikker på at jeg satt og leste i prosjektforumet! hva med å ta litt bilder og slenge opp en tråd der?

edit: når jeg skulle klikke tilbake i nettleseren min nå, blei jeg litt forundra når jeg havna i saab teknisk. var bombesikker på at jeg satt og leste i prosjektforumet! hva med å ta litt bilder og slenge opp en tråd der?

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
12V er koblet til, men de to andre ledningene er ikke koblet inn i "handsken" til Trionic-boksen. Dette må du gjøre selv for at MV'n skal fungere.Tor N12 skrev:...Saabvidar.N.871 skrev:
Vel nå er nybilen i garasjen,Kom med hurtigruta fra Bodø på Søndag.Saab 9000.i.Cse 1996.Ambassadeblå.Sommer/Vinterdekk.Alufelger.Blaupunkt Stereo.Meget fin bil.med masse duppeditter.11.lapper+5.lapper i frakt.Men Rådebank og brent ventil.Så i dag har jeg begynt med motorbytte til Turbo.Første skjekk var vedr de tre kabler til apc .Kontakten var der ved radiator.Godt var det, samme fargekode. så nå demonterer jeg ut turbomotoren fra 94 modellen.Og nå lurer jeg.vedr drivreima.Leser i Haynes boka vedr selv og lage verktøyet for denne men hvordan får jeg slakket reima?får og få på verktøyet.har grublet mye i dag og lest + prøvd men den gang ei.Og vedr gearkassa fra 1996 i.kan jeg putte den rett på motor 1994 Turbo.Fordeler+Bakdeler? Turbokassa hopper ut av 2 gear ved pådrag?
Mvh.
Saabvidar
Jeg mente også at ledningene til MV skulle ligge der men om jeg ikke husker feil så mener jeg at Joachim N370 konstanterte at de ikke var koblet til i enden mot Trionicboksen. ...

9³ TurboX
-
- Grunnladetrykk
Vel er nå inne fra Garasjen for i kveld fikk beskjed og si natta til barna,der fikser madamen meg fint
Vel har i dag tatt ut motor i fra 96 I og jeg er glad det er så liten innsugmanifold på turboen kontra ( i ) motorn.trang og itte godt.Vedr de tre berømte ledninger så går den i mitten til sikringsboksen i hanskerommet:Nr 1 og 3 GÅR IKKE.til tritonicboksen.Noen som vet
Jeg vet! har målt på delebil 94 Turbo og 96 I. De går til den lysegrå kontaktboksen foran tritonicboksen /Abs boksen som du må ta ut ved motorbytte, hvor hannen følger med kabelharven ut av motorrom.pinne nr 5-6 høyre side på kontakten,har målt på begge biler.så det så.
Indre drivknuter var ikke like mindre på Turboen,skal utforske det i morgen og vedr vakumslange til bremseservo.skrudd /kontra Nippel.div småting som må byttes/gjøres om.Senere avhandling.Fant ut at 9000 med bakvisker har 2 spylemotorer på tanken.Kjekt og vite vis noen lurer.Radiator var samme størrelse,men må bytte feste høyre side 1 hull kontra 2 på turboen for kjøler.Bensin inn/retur var byttet om på Turboen.
Det jeg lurer på i dag er ved innerskjermen venstre side står det en hvit duppeditt med 2 ledninger som går inn i sikringsboksen til hovedlys,men den finns ikke på 96 i.? og så understellsnummret.på 1994 så er det i frontvindu venstre side ett klart felt nede.mens på 1996 så står det på samme side men ikke et klart felt/mulig byttet feil frontrute?Problem ved visning?
Har tatt en del bilder for selv og huske ,men for og laste opp hit, vel det har jeg ikke funnet ut av ennå,skrur motor sø ikke tia hehe.
Er utrolig artig og se hvor mange som har vært innom her og tittet.Lurte på i går kveld,hva er rekorden for visninger av et tema?vel nok for i dag men i morgen er jeg her igjen så kos dokk i kveld.Hvem behøver Knoll og Tott.
Mvh
Saabvidar
Ps:Masse deler til overs.
Mvh

Vel har i dag tatt ut motor i fra 96 I og jeg er glad det er så liten innsugmanifold på turboen kontra ( i ) motorn.trang og itte godt.Vedr de tre berømte ledninger så går den i mitten til sikringsboksen i hanskerommet:Nr 1 og 3 GÅR IKKE.til tritonicboksen.Noen som vet

Jeg vet! har målt på delebil 94 Turbo og 96 I. De går til den lysegrå kontaktboksen foran tritonicboksen /Abs boksen som du må ta ut ved motorbytte, hvor hannen følger med kabelharven ut av motorrom.pinne nr 5-6 høyre side på kontakten,har målt på begge biler.så det så.
Indre drivknuter var ikke like mindre på Turboen,skal utforske det i morgen og vedr vakumslange til bremseservo.skrudd /kontra Nippel.div småting som må byttes/gjøres om.Senere avhandling.Fant ut at 9000 med bakvisker har 2 spylemotorer på tanken.Kjekt og vite vis noen lurer.Radiator var samme størrelse,men må bytte feste høyre side 1 hull kontra 2 på turboen for kjøler.Bensin inn/retur var byttet om på Turboen.
Det jeg lurer på i dag er ved innerskjermen venstre side står det en hvit duppeditt med 2 ledninger som går inn i sikringsboksen til hovedlys,men den finns ikke på 96 i.? og så understellsnummret.på 1994 så er det i frontvindu venstre side ett klart felt nede.mens på 1996 så står det på samme side men ikke et klart felt/mulig byttet feil frontrute?Problem ved visning?
Har tatt en del bilder for selv og huske ,men for og laste opp hit, vel det har jeg ikke funnet ut av ennå,skrur motor sø ikke tia hehe.
Er utrolig artig og se hvor mange som har vært innom her og tittet.Lurte på i går kveld,hva er rekorden for visninger av et tema?vel nok for i dag men i morgen er jeg her igjen så kos dokk i kveld.Hvem behøver Knoll og Tott.
Mvh
Saabvidar
Ps:Masse deler til overs.
Mvh
- Tor N12
- MAX BOOST
Ser du er medlem, da nærmer det seg vel at vi heller flytter denne tråden til Prosjekter snart 
Når det gjelder den motstanden i innerskjermen så skal du bare glemme den... Den er der for at nærlysene skal lyse svakere når du har langlys på, på de nyere så dempes de ikke...
Lykke til med fortsettelsen!

Når det gjelder den motstanden i innerskjermen så skal du bare glemme den... Den er der for at nærlysene skal lyse svakere når du har langlys på, på de nyere så dempes de ikke...
Lykke til med fortsettelsen!
- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Saabvidar.N.871 skrev:Vedr de tre berømte ledninger så går den i mitten til sikringsboksen i hanskerommet:Nr 1 og 3 GÅR IKKE.til tritonicboksen.Noen som vet![]()
Ingvar N629 skrev:Magnetventilen kobles slik:
9³ TurboX
-
- Grunnladetrykk
Ser hvor du peker. men det stemmer ikke DE går ikke til tritonicboksen.Les hva jeg skriver så ser du hvor de går hen, vi dobbeltskjekket 3 ganger.jeg trodde de gikk til tritonicbokse,men jeg sitter jo med en komplett turbobil.si hva du mener /tenker og svar skal du få,evnt en diskusjon på dette.Derfor vi har dette forum.Joachim N370 skrev:Saabvidar.N.871 skrev:Vedr de tre berømte ledninger så går den i mitten til sikringsboksen i hanskerommet:Nr 1 og 3 GÅR IKKE.til tritonicboksen.Noen som vet
Ingvar N629 skrev:Magnetventilen kobles slik:
Mvh
saabvidar