Motorbytte.9000.
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Poenget er vel at det er dit de skal, altså må du legge opp de kablene som mangler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Takker for den Tor N12Tor N12 skrev:Ser du er medlem, da nærmer det seg vel at vi heller flytter denne tråden til Prosjekter snart
Når det gjelder den motstanden i innerskjermen så skal du bare glemme den... Den er der for at nærlysene skal lyse svakere når du har langlys på, på de nyere så dempes de ikke...
Lykke til med fortsettelsen!
Det nærmer seg ja,oppsummering mangler, men ikke riktig ennå.Har hatt 4 stykker her i kveld i garasjen.180 kvm, som jeg har solgt saab til og de vil nok melde seg for og være med oss, har fortalt de om klubben, og de er her inne og skjekker.Hei på dere!

takker for svaret vedr duppe ditten.hva med understellsnummret står det flere plasser?
M.v.h
saabvidar
-
- Grunnladetrykk
Vel er jeg treg men! Når jeg skjekker på turbobilen så går de IKKE til Tritonicboksen.men til den lysegrå koblingsboksen,hvorfor går de ikke til tritonicboksen på turboen????.1994.Ingvar N629 skrev:Poenget er vel at det er dit de skal, altså må du legge opp de kablene som mangler.
På 1996.i. går de til samme plass på den lyse grå koblingsboksen (kontakten) som på turbobilen??
Skal jeg da klippe de av da og putte dem inn en ledig plass på tritonicplassen eller??
Merkelig greier
Mvh
saabvidar
-
- Grunnladetrykk
Heisann klarer ikke gi meg her nei.Understellnummeret frem til 1993 står på støtdempertårn venstre innerskjerm når du sitter inni bilen,høyre når du står på utsiden. har ikke skjekket bak ennå.i morgen blir det.og til de som frafaller med svar godnatt skrives i morgen.Tor N12 skrev:Understellsnummeret står også på høyre innerskjerm framme og i baggasjen, under luka på den bakre bjelken
Håper ingen er hårsår.
Mvh
saabvidar.

- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Jeg måtte trekke nye strømledninger fra magnetventilen og opp til "hansken" til Trionicbosken. Det er der du skal koble deg på de nevnte pinnene. Hadde bare svart og rød ledning tilgjengelig, så jeg valgte å bruke rød på den ene og svart på den andre for å sikre at jeg koblet rett ledning til rett pinne. Ta gjerne med en liten lapp og skriv f.eks Pinne 1 MV Rød til Pinne X Trionic, Pinne 3 MV Svart til Pinne Y Trionic.
Lykke til!

Lykke til!
9³ TurboX
-
- Grunnladetrykk
God MorgenTor N12 skrev:Høres da rett og slett ut som om du bare trenger å trekke kabel fra den grå kontakten og inn i hansken til Trionicen, er jo bare noen cm...
Fikk ikke sove mer,drømte motorbytte,men et lys har gått opp for meg.haha.
Stemmer at jeg har ferdige ledninger opp til gråboksen,men de går jo inn på motor igjen .Hannen følger jo med motor ut av bilen så vel som kontakten til tritonicboksen.Ergo så må jo det være ferdig opplagt på motor i og med at det er en turbomotor og har vært i bruk tidligere.med magnetventil.Så enkelt var det.Sikkert det Ingvar mente.kaffetid.
Mvh
saabvidar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
-
- Grunnladetrykk
God Kveld.Ingvar N629 skrev:Var det jeg mente ja...
Jammen så si det da så hadde jeg tatt den med en gang jeg.haha.rodde meg fint unna den,slippet unna masse hodebry jeg da,men kjekt og bruke det noen ganger,det var forresten ferdig opplagt på (i) motoren også.som jeg tok ut.Så vet vi det.
I dag har jeg vasket og rengjort maskinrom,byttet div vakumslanger forskjell på endekoblinger.Jobbet med og bytte fremmre eksosrør.2,5 var det på begge biler.prøvde og bytte indre knute,men ga opp da de viste seg og ikke passe.riller passer men ikke krysset,var grovere på turboen,så jeg byttet over heile aksel fra turboen.Har så satt inn motor og skrudd til motorfester,så i morgen tar jeg resten av koblinger,og håper på oppstart i morgen kveld.
Mvh
saabvidar
-
- Grunnladetrykk
Vel nå er jeg her igjen og vil spørre om noe før jeg går i dusjen, for da har det vel kommet en løsning på mitt problem,skal utdype meg mer senere i kveld.vedr bytte,Problem.grrr.
Ja jeg har startet opp,og det gikk fint prøvde 5 minuter alt virket okay.kjølevifta startet ett par ganger,temp gikk ikke opp.prøvde i 10 minuter,da kom tempføler sakte nesten på mitten av måler.okay jeg prøvde en halvtime.alt fungerte,men tempmåler under halv,men så plutselig begynte oljelampa og lyse svakt.Nei jeg har ikke byttet olje ennå!har kjørt 100.Mil med motor tidligere uten problem.ja skal bytte.olje filter.
Skjekket oljepinnen. OK.startet opp etter skjekk av ledninger.Men lampa lyste svakt, ble svakere ved økning av turtall.tok meg en kaffekopp og prøvde igjen Da var den borte,stoppet etter 5 minuter,og startet igjen,Da var den der igjen (ikke) med full kraft,og ved økning av turtall så var den nesten borte.
Forslag mottas med takk da jeg vet de er her inne
Mvh
saabvidar
Ja jeg har startet opp,og det gikk fint prøvde 5 minuter alt virket okay.kjølevifta startet ett par ganger,temp gikk ikke opp.prøvde i 10 minuter,da kom tempføler sakte nesten på mitten av måler.okay jeg prøvde en halvtime.alt fungerte,men tempmåler under halv,men så plutselig begynte oljelampa og lyse svakt.Nei jeg har ikke byttet olje ennå!har kjørt 100.Mil med motor tidligere uten problem.ja skal bytte.olje filter.
Skjekket oljepinnen. OK.startet opp etter skjekk av ledninger.Men lampa lyste svakt, ble svakere ved økning av turtall.tok meg en kaffekopp og prøvde igjen Da var den borte,stoppet etter 5 minuter,og startet igjen,Da var den der igjen (ikke) med full kraft,og ved økning av turtall så var den nesten borte.
Forslag mottas med takk da jeg vet de er her inne

Mvh
saabvidar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Når oljetrykkslampa begynner å lyse så har du 0,3-0,5 bars oljetrykk. Går da ut ifra at trykket er så lavt, alternativet er jo at giveren kødder med deg. Det kan du eventuelt kontrollere med en gradert måler. Ved 2000 o/min og varm motor skal du ha minimum 2,7 bar oljetrykk med 10W30 olje.
Ettersom det ikke virker som om du har åpnet motoren, tappet den for olje eller noe så burde du jo hatt oljetrykk med en gang hvis alt var i orden.
I etterpåklokskapens navn burde du i det minste ha tatt ned bunnpanna og rengjort den og oljesila når du først hadde motoren ute. Sannsynligvis er det oljesila som er litt tett, hvordan ser det ut om du løfter ventilkåpa? Er det svart på transmisjonssiden? Om motoren er skitten og fæl inni, og du mistenker tett oljesil kan du prøve dette tjuvtrikset (alternativet er å ta ned bunnpanna og rengjøre for hånd, er vel strengt tatt det som er "fasit"):
Tapp av all olje og skru tilbake bunnpluggen. Skru av ventilkåpa. Tøm motoren full av diesel fra transmisjonssiden, skru tilbake ventilkåpa og la det stå over natta. Tøm motoren for diesel. Fyll 4 l diesel. Nå kan du dra den på starteren med frakoblet sikring til bensinpumpa, eller du kan fyre opp og la den gå litt om du tør, problemet er jo at du har dårlig oljetrykk, men det er mulig det kommer seg nå. Når motoren har gått rundt lenge nok til at du har fått kjørt diesel gjennom oljekanalene og kjøleren, så steng av og la det stå en stund. Tapp ut og fyll olje, har du oljetrykk nå så er det tut og kjør et par mil, før du bytter olje igjen og nå bytter du også filter.
Ellers kan kanskje trykkreduseringsventilen til oljepumpa stå konstant åpen, lite trolig, men du kan jo sjekke. Skru ut bolten som sitter på enden av transmisjonskåpa og få ut eventuell skit som har lagt seg der, er jo verdt et forsøk.
Ettersom det ikke virker som om du har åpnet motoren, tappet den for olje eller noe så burde du jo hatt oljetrykk med en gang hvis alt var i orden.
I etterpåklokskapens navn burde du i det minste ha tatt ned bunnpanna og rengjort den og oljesila når du først hadde motoren ute. Sannsynligvis er det oljesila som er litt tett, hvordan ser det ut om du løfter ventilkåpa? Er det svart på transmisjonssiden? Om motoren er skitten og fæl inni, og du mistenker tett oljesil kan du prøve dette tjuvtrikset (alternativet er å ta ned bunnpanna og rengjøre for hånd, er vel strengt tatt det som er "fasit"):
Tapp av all olje og skru tilbake bunnpluggen. Skru av ventilkåpa. Tøm motoren full av diesel fra transmisjonssiden, skru tilbake ventilkåpa og la det stå over natta. Tøm motoren for diesel. Fyll 4 l diesel. Nå kan du dra den på starteren med frakoblet sikring til bensinpumpa, eller du kan fyre opp og la den gå litt om du tør, problemet er jo at du har dårlig oljetrykk, men det er mulig det kommer seg nå. Når motoren har gått rundt lenge nok til at du har fått kjørt diesel gjennom oljekanalene og kjøleren, så steng av og la det stå en stund. Tapp ut og fyll olje, har du oljetrykk nå så er det tut og kjør et par mil, før du bytter olje igjen og nå bytter du også filter.
Ellers kan kanskje trykkreduseringsventilen til oljepumpa stå konstant åpen, lite trolig, men du kan jo sjekke. Skru ut bolten som sitter på enden av transmisjonskåpa og få ut eventuell skit som har lagt seg der, er jo verdt et forsøk.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hvilket ledningsnett bruker du på motoren da? Som jeg sa tidligere så ville jeg ha brukt det som stod på 2.0i'en fra før ettersom det kan være skille på M94 og M96, høres jo nesten ut som om det kan være noe sånt i og med at du får flere feilsymptomer.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Ja det kan jo være noe der også, isåfall kan jo oljetrykket være bra nok det. Men hvor mye ledningsnett er isåfall byttet?Tor N12 skrev:Hvilket ledningsnett bruker du på motoren da? Som jeg sa tidligere så ville jeg ha brukt det som stod på 2.0i'en fra før ettersom det kan være skille på M94 og M96, høres jo nesten ut som om det kan være noe sånt i og med at du får flere feilsymptomer.
-
- Grunnladetrykk
Ja i etterklopskapens navn helt enig ,men motor gikk som sagt veldig fint tidliger.kjørte den fra sverige og hit opp ca 100 mil uten problem,Har ikke byttet en ledning på motor eller bil.Flyttet over trintonicjernen,så den har jo vært koblet opp mot motor tidligere,kan man bruke tritonicjernen fra (i) motor da???Får ingen feil bare oljelampe.Tor N12 skrev:Hvilket ledningsnett bruker du på motoren da? Som jeg sa tidligere så ville jeg ha brukt det som stod på 2.0i'en fra før ettersom det kan være skille på M94 og M96, høres jo nesten ut som om det kan være noe sånt i og med at du får flere feilsymptomer.
Mvh
saabvidar