Saab 9000 2.3T CC M91
Moderator: Moderatorer
Saab 9000 2.3T CC M91
Har kommet over en Saab 9000 2.3T CC M91 som skal selges av en middelaldrene mann. Bilen har gått 280k og må repareres for 7500,- (verkstedpris) før EU -godkjenning.
Ellers er bilen i god stand og påkostet ca 35k siden 2000. Eneste som mangler av ekstrautsyr er skinnseter.
Hva er en slik bil verdt og hva skal man se etter av feil på denne type bil?
Frank
Ellers er bilen i god stand og påkostet ca 35k siden 2000. Eneste som mangler av ekstrautsyr er skinnseter.
Hva er en slik bil verdt og hva skal man se etter av feil på denne type bil?
Frank
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Vanlige priser på en slik bil ligger mellom 60 og 80' kr. Se opp for
TCS, førstegenerasjons antispinn var ikke akkurat feilfritt. Ellers
bør du høre etter lyder fra kamkjedet og kjedet til balanseakslene.
Kamkjedet er trolig byttet når bilen er gått så langt, pga feil herding
på drevene så varte kamkjedene bare 100-150' km på 2,3 liters
motorene mellom 88 og 92. Be om kvittering for å se at dette er
skikkelig gjort.
Ellers er jo bilen som en drøm å kjøre
TCS, førstegenerasjons antispinn var ikke akkurat feilfritt. Ellers
bør du høre etter lyder fra kamkjedet og kjedet til balanseakslene.
Kamkjedet er trolig byttet når bilen er gått så langt, pga feil herding
på drevene så varte kamkjedene bare 100-150' km på 2,3 liters
motorene mellom 88 og 92. Be om kvittering for å se at dette er
skikkelig gjort.
Ellers er jo bilen som en drøm å kjøre

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Hva er det som må repareres da?
I tillegg til det Trond nevner så bør du høre etter lyder fra girkassa og drivaksler, dreiemomentet i 2.3-literen har det med å slite litt på dem...
Lenkearms-foringer og motorfester er også ting du bør sjekke opp.
Du bør også se etter rust på hjulbuer, nedkant av dørene og i karosseriskjøten under baklyktene.
I tillegg til det Trond nevner så bør du høre etter lyder fra girkassa og drivaksler, dreiemomentet i 2.3-literen har det med å slite litt på dem...
Lenkearms-foringer og motorfester er også ting du bør sjekke opp.
Du bør også se etter rust på hjulbuer, nedkant av dørene og i karosseriskjøten under baklyktene.
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Sjekke for rust i dører og på oversiden av bensin påfyllings røret, her legger det seg grus og tærer på understelsbehandlingen, her har jeg vert bortig flere ganger at har blitt rust hull i innerskjermen, kan være vanskelig å sjekke. Elers så er det en veldig god bil som ofte gir mye bil for penga.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
Akkurat hva som er gjort med bilen har jeg ikke full oversikt over for øyeblikket, men kamkjedet er byttet hos saab forhandler. Motorfester var en av tingene som måtte byttes(øvre på høyre side), eksos var en annen ting, men har heller ikke full oversikt enda. Bilen er 99% rustfri, men skal sjekke ved bensinpåfyllingsrøret.
Bilen var egentlig ikke til salgs, men da mannen kjøpte ny Saab 9-5, mente kona at 3 biler var en for mye. Var oppe å så på bilen og mannen virket overhode ikke særlig villig til å selge den.
Har en magefølelse at detmå være et meget godt kjøp da han snakket om en pris under 40000,-
Bilen var egentlig ikke til salgs, men da mannen kjøpte ny Saab 9-5, mente kona at 3 biler var en for mye. Var oppe å så på bilen og mannen virket overhode ikke særlig villig til å selge den.
Har en magefølelse at detmå være et meget godt kjøp da han snakket om en pris under 40000,-

- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Hei..
Vet en bekjent betalte 45000 for en bra 9000 2.0i 88 modell.. 9000 ligger faktisk litt høyt i pris.. Den var bra,eneste rust ved takbøylefestene.. Men den vbar kjørt rundt 200000.. Synes 40 er svinbillig.. Jeg kunne tenkt meg den, utenom at jeg personlig ikke liker CC med CD front... Løp og kjøp...
MVH
Freshmaker
Vet en bekjent betalte 45000 for en bra 9000 2.0i 88 modell.. 9000 ligger faktisk litt høyt i pris.. Den var bra,eneste rust ved takbøylefestene.. Men den vbar kjørt rundt 200000.. Synes 40 er svinbillig.. Jeg kunne tenkt meg den, utenom at jeg personlig ikke liker CC med CD front... Løp og kjøp...
MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX
bilen er forøverig lik STCN medlem N228 sin bil foruten fargen, bilen som er tilsalgs er koksgrå. Eieren av bilen er i utlandet, så full historikk og hva som måtte byttes er ikke 100% klart.
Kan poste det ut her så fort han er tilbake og jeg har fått detaljene.
Ellers takk for alle gode tips!!!!!
Frank
Kan poste det ut her så fort han er tilbake og jeg har fått detaljene.
Ellers takk for alle gode tips!!!!!
Frank
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Sjekk også viss den har ABS bremser, viss det er av de første generasjonene, så består hjertet i ABS systemet av et ABS hydraulikk aggregat, som kan ryke og er svindyrt å reparere i norge, kan få brukt til rimelig pris hos hoggere i Sverige, men det kan jo være greit å sjekke at det ikke er samme ABS som på bla 90 mod 9000 som var en tidlig SAAB versjon av ABS har ikke god erfaring med akkurat dette systemet. Faren er at hydrulikkpumpe kan ryke, og det er det som er lettest å finne ut av, men om resten av aggregatet er deffekt, finner man ikke det ut før man har sjekket pumpa, viss det bare er pumpa koster det 12000 å reparere på verksted i norge, er hele aggregatet def koster bilen plutselig 80000 kr å ha i norge, i sverige får du hele greia brukt for 2500 kr. Det er ikke sikkert dette angår 91 mod i det hele tatt, tenkte jeg kunne fortelle litt om den 9000 jeg hadde, så får du vurdere selv. Jen syntest forøvrig at 40 000 ikke var veldig billig, men sikkert en grei pris forutsatt at bilen er så bra som du sier. Vet at 90 modelen min kjørt 165k en 9000t med 175 hester og godkjent uten katalysator gikk for samme pris fra forhandler
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv