Bytte olje -innvendig rens?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Bytte olje -innvendig rens?

Legg inn av Timon » 04 jan 2008, 07:00

Har lest gjennom diverse tråder om oljeskift siden jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre. Motoren har gått 277k og tikker som en maskinpistol når den er kald. Vet ikke noe særlig om servicehistorikken dens. Har lest om forskjellige argumenter for og imot diverse oljer, og lest litt om innvendig rens av motoren. Har kjørt litt for lenge på olja som er i motorn nå, (biltema helsynt. 10-40).

Har nå tenkt ut følgende plan: Rense motoren med diesel, helle på biltema olje igjen, kjøre en tur, deretter skifte oljefilter og bytte til mobil1 0-40 olje (siden det er vinter), og bytte til mobil1 5-50 olje til sommeren siden da skal bilen kjøres en del på bane (varmt).

Høres det ut som en lur plan?? Noen tips?

Burde jeg helle på hel eller halvsyntetisk olje?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2008, 08:47

Hei.

Min mening:
dieselrens: gull, men kan forårsake løsning av koks (mer tikking event lekkasjer...)

"halvsynt eller helsynt" på en motor konstruert før begynnelsen av 90`tallet (synt olje ble utvikla da) er NEINEI.

(å det er nok desverre ikke syntetisk olje det de selger som syntetisk olje heller, 1L "syntetisk base" koster over 600kr literen!!!)

Legg heller pengene i en god mineralsk olje (etter diesel-rens) da dette er det motoren din er beregnet for å ha :wink:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 04 jan 2008, 10:46

les mer her om dieselrens :)
viewtopic.php?t=16226
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 04 jan 2008, 10:52

Anbefaler innvendig dieselrens, rask og enkel fiks av kaldstart-tikking.
Du får også bedre flyt i oljesystemet med renere kanaler og ren oljesil.

Når det gjelder olje, hold deg til spesifikasjonene, bedre/dyrere/tynnere enn det er ikke nødvendig og kan føre til lekkasje på en gammel motor.


De som trenger "syntetisk" olje er foreksempel ambulanser, brannbiler etc som står ute i 50 kuldegrader og som bråstartes og raser avgårde uten oppvarming (ikke bra for motoren uansett olje):

http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/article28071.ece
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 jan 2008, 11:00

Det er fullt mulig å få kjøpt fullsyntetisk motorolje for rundt 100 kr/literen :wink:

Jeg kjører på 10W-40 delsynt på min bil og syntes det fungerer utmerket. Selv om bilen din er utviklet med tanke på mineralolje så betyr ikke det at du ikke skal bruke delsyntetisk olje. En delsyntetisk olje oppfyller garantert de spesifikasjonene som din motor krever.

En delsyntetisk olje har generelt bedre smøreeffekter enn hva en standard mineralsk olje har. Den er også tilsatt additiver som gjør at oljen varer lenger uten å miste egenskapene sine.

Når det gjelder viskositet bør du ikke gå så lavt som 0W på en såpass gammel motor. Dersom du er plaget med tikking hadde jeg prøvd dieselrens og fylt på enten 5W eller 10W delsynt.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 04 jan 2008, 14:45

Ok. Takk for svar :)

men er det noe forskjell på diesel? (Har aldri hatt dieselbil)
eller er det bare å kjøpe en kanne avgiftsfri på bensinstasjonen?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2008, 15:33

KongerudN344 skrev:
1.
Det er fullt mulig å få kjøpt fullsyntetisk motorolje for rundt 100 kr/literen :wink:

2.
En delsyntetisk olje har generelt bedre smøreeffekter enn hva en standard mineralsk olje har. Den er også tilsatt additiver som gjør at oljen varer lenger uten å miste egenskapene sine.
1. Hvor? Vil tippe du kan gjøre gode penger hvis du får argenturet på den oljen :!: :!: Syntetisk base koster !"#¤%&/ masse. Det produsentene kaller syntetiske oljer er ikke basert på en syntetisk base. De er basert på en mineralsk substans som blir "bearbeidet" (de gjør sånn at molekylene blir nesten like store. Akkuratt det som skjer når du "sliter ut" en mineralsk olje.) En syntetisk smøreolje jeg har vært borti på jobb (subsea) er en ekte syntetisk olje, den koster i størrelsesordenen 1700kr/L!!

2. Hvis du mener en syntetisk olje SMØRER bedre tar du desverre feil.
Fordelen med en syntetisk olje er at man kan ha trangere lager-klaringer(pga en helt lik molekyl-størrelse, mineralsk olje har ikke lik størrelse på molekylene) og dermed får en sterkere oljefilm som tåler større belastninger. Den smører derimot ofte dårligere.


Men hvis du ikke er enig så er du ikke enig da... Fint om du kunne event begrunne påstander :wink: Men nå er det ikke værdens undergang heller da :D

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 04 jan 2008, 18:37

Har vært å kjøpt 10l avgiftsfri diesel, noe biltema 10-40 olje, og castrol magnatex 10-40 halvsyntetisk. +oljefilter seff. Så da var det bare å sette igang.

Men noen som har noe tips om hvilken olje jeg bør helle på neste gang, som sikkert blir på våren/forsommeren rett før bilen skal ut på banen? Med andre ord, hva slags olje bør man bruke på en motor som har gått langt, og skal kjøres hardt i sommervarmen? Litt trimma er den jo og :)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2008, 19:51

Timon skrev:Har vært å kjøpt 10l avgiftsfri diesel, noe biltema 10-40 olje, og castrol magnatex 10-40 halvsyntetisk. +oljefilter seff. Så da var det bare å sette igang.

Men noen som har noe tips om hvilken olje jeg bør helle på neste gang, som sikkert blir på våren/forsommeren rett før bilen skal ut på banen? Med andre ord, hva slags olje bør man bruke på en motor som har gått langt, og skal kjøres hardt i sommervarmen? Litt trimma er den jo og :)
Jeg ville gått for en god mineralsk olje(feks Kendall), men det er ett personlig valg.. Felleskjøpets "15-40 SUPER TURBO" olje funker fint den også.... Er ofte viktigere at en bytter olje før den mister smøre-egenskapene(ikke bokstavlig talt) enn at den er kjempefancy å dyr (sålenge den tilfredstiller kravene...)...

Svar