Motorbytte.9000.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 31 des 2007, 17:07

Heisann
Ja i dag startet jeg opp og alt fungerte tempmåler gikk opp til mitten på måler og varme i bilen så det ser ut til og fungere så langt.Skal lese mer vedr kalibrering av acc,( panel ) sto noe om dette i instruksjonsboka.Men når motor blei varm så kom oljelampa og lyste,så nå har jeg tappet motor for olje,kjørte 4 liter diesel på motor og lot bilen gå i ett minut for så og stå i 2 timer,hvor jeg tappet ut diesel,og byttet filter,svart som bek.Fylte på nye 4 liter diesel og kjørt bilen i 1 minut flere ganger i dag,skal fortsette med dette til i morgen,hvor jeg skal tømme og fylle med olje og la den gå god og varm,før jeg bytter til ny olje og filter.Oljelampen lyser med diesel på motor,men det har vel sin naturlige årsak med lavt oljetrykk på motor med diesel på tror jeg?Vis ikke dette hjelper vil jeg prøve og bytte oljeføler i bakkant på motor.kan være den som har tatt kvelden.Og som Tor sa så er det nok en 1995 Delebil Turbo.

Vil samtidig få ønske Alle her en hyggelig kveld,og ett Godt Nytt Skru / år.
Mvh
saabvidar 8)

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 01 jan 2008, 21:50

God kveld
Har i dag byttet diesel ut med olje og nytt filter og motor går helt nydelig,og olje lampa var borte i 10 minuter,for så og lyse igjen,virker som når motor blir varm , da lyser det,men ved kald motor er lampa borte,tenkte i dag at jeg tar oljetrykksføler i fra ( i ) motoren,den har jo fungert før,men der var det ikke lys i oljelampa en gang,ingen reaksjon.Er ikke det samme føler?
Blåste og rengjorde den gamle,og satt tilbake,startet opp med varm motor.gikk i femten minuter for så og lyse igjen, men hevet turtallet til 2000rpm da slokket den,men det var bare for en liten stund.er nå tilbake til normale ved og lyse konstant heile tiden.så nå blir det fingrubling en stund.Syns det er merkelig når motor har gått fint tidligere, for så og få evnt dårlig oljetrykk.

Mvh
Saabvidar.

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 05 jan 2008, 11:02

Vel i går var jeg og kjøpte meg div koblinger til og måle oljetrykk på motor,Tess hadde de koblinger til motor jeg trengte.14x1,5 kobling mot motor.og en med 3/8 i andre enden.Halv meter slange.Oljetrykksmanometer hadde jeg.Var innom Meca og kjøpte meg ny Oljetrykksføler.Hjem og prøve.
Lå på 4Bar på kald motor gikk ned på 3,5 ved varm motor på 2000 o/m.Ved tomgang ca 900 o/m ligger måler på 1,5 bars trykk.
Kjøpte meg en oljetrykksmåler med tilbehør på biltema og koblet inn den nye oljetrykksføler.+ oljetrykksmåler.Og alt fungerte perfekt.Ut på prøvetur og det ser ut til at oljetrykksføler var kaputt.Over Natta ??
Jeg la merke til at inngangs hullet for olje på nye oljeføler var mye mindre en mine to andre følere,vet ikke om det har noe og si men registrert nå.
Så pr i dag så fungerer alt bare bra.Så nå er det og bytte instrumentpanelet så man får Turbomåler inne i bilen.Jeg vil også kjøpe meg nytt stempel/fjør til oljereduksjonsventil ,den var litt sporete ,så jeg pusset den litt med 1200 papir.da den skarvet litt.
Vil herved takke for alle tips jeg har fått.

Mvh
saabvidar.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 05 jan 2008, 13:34

Gratulere med fungerende motor, Vidar! :D
Prøv med en 5W -50 olje, den er tykkere når det er varmt, Castrol og Valvoline tror jeg har "syntetiske" oljer som har 50- tallet. :wink: Så får du litt bedre trykk på tomgangen din.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 05 jan 2008, 20:26

Gunnar N326 skrev:Gratulere med fungerende motor, Vidar! :D
Prøv med en 5W -50 olje, den er tykkere når det er varmt, Castrol og Valvoline tror jeg har "syntetiske" oljer som har 50- tallet. :wink: Så får du litt bedre trykk på tomgangen din.
Takker for den,og vil prøve men syntolje på en gammel motor,er det bra da?mener og ha lest at det ikke er og anbefale.
Mvh
saabvidar. :)

Svar