Hei å hå
Har noen en kjapp metode for å justere håndbrekket på en 900turbo fra 84? Skal visstnok være ujevnt i følge verksted som tok EU kontrollen.
Bremsene bak var også ujevne, noen tips? smøre å bytte klosser f.eks? vet de sliter skjevt bak. men gikk rett gjennom for to år siden.
Må også bytte drivaksel mansjetten venstre foran, noen som vet oris på denne? eventuellt hvor mye et verksted tar for jobben?
Svært takknemlig for alle tips!
Hilsen Tormod
H?ndbrems justering.
Moderator: Moderatorer
-
- Sted: Drammen
Håndbrems justering.
have turbo, will travel.
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Tråkk inn bremsa og hold den inne. Trekk så x antall ganger brekket på og av igjen, det er selvjusterende. MEN PASS PÅ: test med jevne mellomrom så du ikke strammer for mye! Da må du ut med klossene og SKRU inn stempelet igjen!
Bak ville jeg tatt jobben med å ta de ut, sette bremsstemplene inn igjen samt smurt opp glidestaver o.l.
Og mansjetten skifter du selv, ikke så vrient det. Kjøp en original, ikke veldig mye dyrere enn f.eks Tviltema og bedre gummiblanding..

Bak ville jeg tatt jobben med å ta de ut, sette bremsstemplene inn igjen samt smurt opp glidestaver o.l.
Og mansjetten skifter du selv, ikke så vrient det. Kjøp en original, ikke veldig mye dyrere enn f.eks Tviltema og bedre gummiblanding..

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Hadde samme problemet på min bil (håndbrekk). Det viste seg at returfjæra på håndbrekk-mekanismen på caliperen var blitt litt slapp. Dette i kombinasjon med treg wire gjorde at sjøljusteringa ikke virka. Kunne kanskje ha fiksa det. Men siden jeg også hadde den typiske (for saab) smellinga i caliprene når jeg bremsa samtidig som jeg rygga. Jeg valgte å bytte calipere. Byttecaliper selger saab for ca 1300,- da får du igjen 200,- når du leverer inn den gamle. Det er også rep.sett å få kjøpt men dette fikser ikke smellinga.
Er enig når det gjelder bak-caliperne. Kluss med disse tyder på mye rust innvendig i caliperene. Ta ut stemplene, Puss bort rust på stempel og inni caliper med fint pussepapir(smergel). Kjøp et repsett(nye tetninger og mansjetter. Og sett sammen igjen. Skal brukes spesielt bremsefett.
Når det gjelder drivakselmansjett, kjøp original saab.
Er det forresten noen her på forumet som har prøvd en sånn "spreder" som skal gjøre at du kan smette på mansjetten uten at du behøver å ta av drivknuten?
Er enig når det gjelder bak-caliperne. Kluss med disse tyder på mye rust innvendig i caliperene. Ta ut stemplene, Puss bort rust på stempel og inni caliper med fint pussepapir(smergel). Kjøp et repsett(nye tetninger og mansjetter. Og sett sammen igjen. Skal brukes spesielt bremsefett.
Når det gjelder drivakselmansjett, kjøp original saab.
Er det forresten noen her på forumet som har prøvd en sånn "spreder" som skal gjøre at du kan smette på mansjetten uten at du behøver å ta av drivknuten?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
-
- Sted: Drammen
mer brems
Takker for gode svar, når det gjelder mansjetten lurer jeg på om man må skru av navbolten?
Hilsen Tormod
Hilsen Tormod
have turbo, will travel.