Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 08 jan 2008, 00:13
Morten N88 skrev:Skyter litt i mørket, men kan det være selve motoren som er for dårlig jordet? En jordkabel fra bak batterikassen ned på girkassa, en fra øvre motorfeste v støtdempertårn ned på toppen. Det er sikkert greit, men.. Jaja. Virker som du har prøvd det meste.
Lykke til videre...
Der sa du noe ja... Hvis den er for dårlig, og dette releèt er jordet i motoren vil selfølgelig denne virke som "letteste" vei!!!
hiv på en startkabel mellom motor og kaross... Det enkleste er ofte det beste

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 jan 2008, 00:15
Surbotaab N369 skrev:
hiv på en startkabel mellom motor og kaross... Det enkleste er ofte det beste

Grei måte å gjøre det på ja. Funker ikke det så må du skaffe deg et koblingsskjema og oversikt over jordpunktene i bilen, og fyre igang multimeteret ditt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 08 jan 2008, 10:05
jeg skulle så inderlig ønske jeg skjønte hva dere mente med dette siste? en startkabel mellom motor og karosseri. vil relèet mitt da få den jorda det skal ha?
nå som jeg har lært meg å bruke multimeter og lese koblingsskjemaer synes jeg nesten det hørtes like greit ut å gjøre som ingvar sier, finne alle jordingspunkter, og SÆRLIG det som skal jorde injection system-relèet!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 08 jan 2008, 10:11
Edward N812 skrev:jeg skulle så inderlig ønske jeg skjønte hva dere mente med dette siste? en startkabel mellom motor og karosseri. vil relèet mitt da få den jorda det skal ha?
nå som jeg har lært meg å bruke multimeter og lese koblingsskjemaer synes jeg nesten det hørtes like greit ut å gjøre som ingvar sier, finne alle jordingspunkter, og SÆRLIG det som skal jorde injection system-relèet!
hvis jordinga mellom motor og karroseriet på bilen er dårlig så kan det hende det er feilen. hvis du kobler en start-kabel mellom minus på batteri og en plass med gods på motoren så kan det hende du finner feilen!
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 08 jan 2008, 10:13
jasså, det er jo virkelig verdt et forsøk det da!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 09 jan 2008, 01:23
ja da var det prøvd, uten hell.. prøvde å jorde motoren både til minuspol og karosseri med en startkabel, men ingenting forandra seg. når jeg forbedrer jordinga til det gjeldende relèet (ved å dra ledning fra relèets jordingskabel til karosseri) forsvinner en god del av summinga fra relèet. tydeligvis er da da ikke et av jordingspunktene til motoren, om jeg forstår riktig?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Sondreot
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 18 sep 2006, 06:17
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Legg inn
av Sondreot » 09 jan 2008, 15:12
Eg har feilsøkt veldig masse på fleire 9000, i akkurat ditta systemet her, men d e lenge sida no.. Det kan hende eg huska helt feil, men e ikkje d styreenheten som jorda relea?? Men finn no ut ka du mangla.. Gnist eller bensin?
03 Saab 9-5 sedan Vector
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 jan 2008, 18:50
Sondreot skrev:Det kan hende eg huska helt feil, men e ikkje d styreenheten som jorda relea?? Men finn no ut ka du mangla.. Gnist eller bensin?
Om det er likt som Trionic 5.5 så er det styreenheten som jorder dem ja. Er det noen som har et koblingsskjema for 5.2? For meg høres det ut som om boksen enten har dårlig jord eller mangler spenning et sted, evt nivået er dårlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 09 jan 2008, 23:39
Skjema er rimelig likt på 5.2 og 5.5
Men start forfra da, hva er det som mangler, bensin eller gnist, evt begge deler? Blir pluggene våte???
Før vi lager en tråd på flerfoldige sider så er det jo dette kjekkt å vite

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 10 jan 2008, 00:46
skal ut og sikkerhetssjekke at jeg får gnist nå, oppdaterer svaret mitt deretter. pluggene blir ikke våte, så jeg vil tro det er det er enten bensin eller begge deler som mangler

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 10 jan 2008, 01:43
okey, vi har ikke gnist. det kommer derimot en gnist akkurat idet man skrur av tenninga? hehe, aldri jeg vært borti før. jeg satte pluggen inn i tennkassetten, og jorda med en startkabel fra tennkassett til et av bilens vanlige jordingspunkter (brukte forøvrig det i karosseriet rett ved batteriet) er ikke dette en god metode?
skal sjekke i morra om dysene spruter. hadde ikke tid i kveld, har ofra nok kvalitetstid med dama for i dag.
Tor N12 skrev:Skjema er rimelig likt på 5.2 og 5.5
dette er godt å høre.. da er ikke håpet ute om å kunne feilsøke litt på egen hånd om jeg får sjansen til det.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 10 jan 2008, 16:17
okey, vi har verken gnist ELLER sprut i dyser. bare for å forsikre meg om at jeg har gjort ting riktig, så må dere bekrefte at dette er greie måter å sjekke på:
gnist: løfte opp tennkassetten, skru ut pluggene og stappe dem godt oppi gummien på tennkassetten. deretter ta en startkabel fra gods på karosseri til hvorsomhelst på tennkassetten (bortsett fra gummien). deretter holde en elektrode mot ventilkåpa og vri om starteren.
sprut: skru av de to skruene som holder fast fuelrailen, dra ut fuelrailen med dysene på, ikke ta av noen kontakter. trakk poser rundt dysene da det var ganske trangt, og vrei på starteren. tørt i posene..
skulle jeg ha jorda fuelrailen? kommer på nå at de to skruene kanskje jorda den eller dysene på noen måte?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 11 jan 2008, 12:27
okey, når jeg skal måle spenning på kontakta til boksen (der oinne 24 og 25 er jord, og pinne 1 og 48 er 12 volt) så skjer følgende:
mellom pinne 48 og 24: 12 volt
48 og 25: 12 volt
1 og 25: 12 volt
MEN mellom 1 og 24: sikring nummer 23 ryker!
prøvd flere ganger nå, og det slår ikke feil.. hva sier dette meg?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 11 jan 2008, 12:43
Er den sikringa til bensinpumpen?
I såfall er det enten kortsluttning i kablingen eller så er pumpen røket
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 11 jan 2008, 14:19
nei, sikringa er til "engine system check", og som sagt så går pumpa prikkfritt..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s